Avatar billede christinam Nybegynder
05. juni 2007 - 19:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk - Begrænset forbindelse..

Hej..

Jeg har problemer med at komme på et trådløst netværk, med én af mine bærbare pc'er.
Den ene har indbygge netværks kort, der er ingen problemer, den anden pc er en IBM T23, hvor jeg har sat et "Cisco System" netværks kort i.

Jeg kan godt komme på trådløst alle andre steder, end hos mig selv med dette kort. Den siger at den ikke kan forny ip-adressen.

Da Jeg er på min udlejers internet, har jeg ikke konstant adgang, medmindre med jeg kan aftale det i forvejen..

Håber der er nogen der kan hjælpe :-)

Mvh. Christina..
Avatar billede renehfrederiksen Nybegynder
06. juni 2007 - 09:37 #1
Hvad er det for et Access Point?
Avatar billede halifax Nybegynder
06. juni 2007 - 10:07 #2
Hvis du får fejlen "Begrænset eller ingen adgang" prøv at se i dette spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/781875

Du kan evt. prøve at forny IP'en. Gå i en kommandoprompt og udfør komandoen

ipconfig /release  og derefter

ipconfig /renew

Avatar billede christinam Nybegynder
06. juni 2007 - 23:20 #3
Hvad er "Access Point"? sidder på en forndelse uden kode
Avatar billede christinam Nybegynder
06. juni 2007 - 23:24 #4
Det med release - renew virkede ikke, den siger at der ikke kan oprettes forbindelse til DHCP-serveren.. Anmodningen fik timeout..

Det spørgsmål du henviser til, ser ud til måske at kunne hjælpe på mit problem, men det er desværre ikke skåret nok ud til, at sådan en som mig kan finde hoved og hale i havd jeg skal :-)
Avatar billede christinam Nybegynder
06. juni 2007 - 23:27 #5
Det der er det mærkelige er, at den kun gør det på denne ene forbindelse, ikke på f.eks min skoles forbindelse...
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juni 2007 - 19:39 #6
Når du skal/er på din udlejers internet, skal din pc have tildelt en IP fra hans DHCP server (som formentlig er hans trådløse router). Hvis han har sat routeren op til, at den kun må tildele IP adresse til bestemte computere (af sikkerhedshensyn), og du kun har den ene "tilmeldt" hos ham, og ikke T23'eren, kan den ikke komme på nettet. Men du kan godt komme på nettet andre steder, hvor der ikke er lavet tilsvarende begrænsning, som hos din udlejer.
Håber du forstår den forklaring - og at problemet ligger der.

Begynd med at tage en snak med udlejer. Måske er han/hun ikke klar over du har to pc'er, således at han skal have givet tilladelse til MAC-adressen (netkortets identitet) på T23,'eren, så den kan få tildelt en IP fra hans netværk.

Den virker jo godt nok, når du tilslutter andre steder. Derfor mit gæt på, at det har noget med udlejers opsætning at gøre.
Avatar billede christinam Nybegynder
08. juni 2007 - 13:49 #7
Min udlejer er en dame, der ikke har noget som helst forstand på det. Så hun har ikke gjort noget, andet en tage koden af, og ikke tilmeldt nogen pc'er.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. juni 2007 - 16:02 #8
Kan det tænkes hun har fået hjælp fra andre, som ved mere end hun selv?

Fakta:
1. Dit trådløse net virker andre steder, f.eks. på skolen
2. Det trådløse virker ikke på din udlejers net med T23 - men det virker med din anden bærbare pc.

Er det korrekt forstået???

Når du kan komme på andre net, så som skolen, tyder det ikke på at der er noget galt med opsætningen af netkortet på din T23'er.

Kan du bekræfte at på T23 er netkortets TCP/IP konfiguration (opsætning) sat til "Hent automatisk IP-adresse" og "Hent automatisk DNS-server adresse"?
(Du finder dette ved at gå i Netværkssteder -> højreklik på forbindelsen og vælg Egenskaber. På faneblad Generelt marker "Internetprotokol TCP/IP" og klik på Egenskaber)

Hvis alt ovenstående er OK burde du kunne komme på udlejers netværk ved at angive korrekt SSID (netværkets navn). Det skal være det samme som du bruger fra din anden bærbare.

Hvis du stadig ikke kan få tildelt en IP adresse er mit gæt, at udlejer (måske med andres hjælp?) har sat sin trådløse router (=Access Point) op til, at kun bestemte computere kan tilgå nettet. Det som hedder MAC filtrering.

Du kan læse om alle disse begreber og udtryk i denne lille pjece
http://www.itst.dk/static/it-sikkerhed/sikkerhed_i_traadloese_netvaerk_pjece_net_290705.pdf

Det undre mig lidt, du skriver, hun har taget koden væk. Det må vel betyde, at hendes netværk er piv-åbent for alle andre??

. . . mere læsestof her "Sikker brug af trådløse netværk"
http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=1039

..og  "Sådan sætter du dit trådløse netværk op"
http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=832
-------

Hvis ikke du har brug for den info, så spring det over.    :-)

Avatar billede christinam Nybegynder
12. juni 2007 - 23:43 #9
Tusind tak for informationen :-) Og det er korrekt forstået, min pc er sat op til at hente automatisk..

hun ved ingenting, for at sige det pænt, så når jeg spørger hende, siger hun bare det ved hun ikke.. En tdc mand har vidst hjulpet hende, men  ikke til at sætte den op kun til nogen bestemte pc'er, siger hun. Men hvis jeg gerne vil prøve at tilføje min pc, på hendes netværk, hvordan gør jeg så på hendes pc?

Jeg har skulle prøve at sætte kode på, men jeg kan slet ikke gennemskue hendes netgear system, skriver en kode, trykker ok, men det vil ikke virke. Vi vil meget gerne have kode på :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2007 - 16:45 #10
Her er en guide, du hurtig kan løbe igennem og se om du har gjort ligeså, især side 8, samt der vises eksempel på at logge på en ikke-sikkret netværk plug-n-study
http://www.ruc.dk/humbas/humbas-it/Trin-for-trin_opsaetning_af_traadloest_netvaerk/

Har du på T23 givet hendes netværk PRÆCIST samme navn (=SSID) som på din anden bærbare?? Med korrekt angivet navn burde du kunne få tildelt en IP.
Jeg har lidt svært ved at se, hvad problemet ellers er, da du kan komme på andre net.

Skal netværket sikres (kodeord) bør det ske med WPA kryptering, som angives i routeren og her skrives et kodeord.
De trådløse netkort skal tillige understøtte WPA og kodeordet skrives ind i kortets opsætning, både hos dig og hende. Jeg ved ikke lige hvordan med dit Cisco kort og din anden bærbare. Men her er et link, som viser det for et Netgear kort, og princippet er det samme for øvrige mærker
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=8585

Det er rimelig nemt at sætte op i hendes Netgear router - alt er nemt, når man ved det  :-)
Her vises, hvordan på en tilfældig valgt Netgear router
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=8157

Læg mærke til at man kommer ind i routeren ved at skrive den angivne adresse i browseren og standard user og password, som der står på siden. - Hvis hun altså ikke har ændret det til noget andet. Det bør hun gøre da "alle" kender standard user og pass.
Det er altså kun for at få adgang til routerens opsæt, og har ikke noget med netværkets sikkerhed, der som nævnt angives under WPA.

Måske får du ikke lov at "rode" med hendes router og netkort, og er du ikke helt sikker er det nok også bedst at lade være. Men håber da du lærer lidt selv ved det her.  :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2007 - 17:05 #11
Her ses alle skærmbilleder for en tilfældig valgt Netgear router. Er rigtig god vejledning - bare forstør siden
http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/kundeservice/3333_Netgear-Router-54.Mbit.pdf
Avatar billede christinam Nybegynder
13. juni 2007 - 18:33 #12
Jeg har præcist samme ssid navn.. Jeg har ikke noget netværk pt. da min anden pc ikke vil tænde, så det går rigtig godt :-) men det medfører så, jeg er lidt lang tid om at svare og tjekke tingene.. Men du skal have tusind tak for din tid og hjælp, du bruger :-)
Avatar billede christinam Nybegynder
13. juni 2007 - 18:48 #13
ps. Har du en guide til hvordan jeg kan give min pc adgang, hvis hendes net er sat sådan op? altså kun til bestemte pc'er?

Jeg må gerne rode med hendes net :-) Jeg går så vidt muligt ikke noget jeg ikke er sikker på..
Avatar billede christinam Nybegynder
25. april 2010 - 17:22 #14
k