Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 13:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dato problem i Excel

Hej

Jeg har lige hentet en skabelon på nettet til at holde regnskab med.

I den skabelon er det vigtigt at datoen står på denne måde:

DD-MM-ÅÅÅÅ, fordi datoen er med i beregninger i arket.

Hvar gang jeg taster en dato ind der IKKE starte med et 0. f.eks. 17-05-2007 el. 22-12-2006 så lader Excel den være og lader den blive i venstre siden af cellen.
Hvis jeg derimod skriver en dato der starter med et 0. f.eks. 07-05-2007 eller 01-01-2007 så laver excel datoen om til formen DD/MM/ÅÅÅÅ og rykker den over i højre side af cellen.

Hvad gør jeg for at undgå at excel retter og rykker på datoen?

Ps. Har lige købt Excel 2007 interprise... Så vi ikke forvirrer hinanden på forhånd.
04. juni 2007 - 13:32 #1
For at få Excel til at opfatte det korrekte datoformat, vil jeg foreslå at du ændrer din standard for datoer. Det sker i:

Kontrolpanel->Internationale og sproglige indstillinger
Klik på Tilpas
På fanen Dato sætter du Datoseperator til: -

Herefter er det underordnet om en datoindtastning starter med 0 eller ej. Datoerne vil blive højrestillet - at de ikke bliver det nu, er tegn på at Excel ikke opfatter dem som datoer; men som tekst.
De vil ikke kunne indgå i datoberegninger i Excel, hvis de opfattes som tekst.
Avatar billede mortcob Nybegynder
04. juni 2007 - 13:34 #2
Det er ikke fordi, at formatteringen er sat til MM-DD-ÅÅÅÅ? (højreklik på cellen, vælg "Formatter celler" og fanebladet "Tal")
Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 13:44 #3
Datoformateringen kan IKKE sættes til MM-DD-ÅÅÅÅ, der er en helt masse forskellige at vælge imellem hvis man trykker under danske datoer, men ikke den jeg skal bruge...

Og jeg har allerede på nuværende tidspunkt sat standard indstillingerne til dansk!
04. juni 2007 - 14:04 #4
Kan vi få et link til den skabelon, du har hentet?
Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 14:17 #5
04. juni 2007 - 15:01 #6
Har downloadet og testet i Excel2003.

Ingen problemer med datoer overhovedet - uanset om jeg indtaster med o eller ej / med bindestreger eller skråstreger - så opfattes alt korrekt, som datoer.

Havde du valgt - som datoseperator i Kontrolpanel->Internationale..... ?
Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 15:09 #7
Jeg tror osse vi misforstår hinanden lidt..

Fordi i excel filen SKAL datoen skrives DD-MM-ÅÅÅÅ. Mit excel læser udemærket denne som dato, men laver den til DD/MM/ÅÅÅÅ hver gang dagen starter med nul...
04. juni 2007 - 15:32 #8
4-6-07
4/6/07
alle disse indtastninger bliver hos mig korrekt opfattet som datoer, og vise korrekt so 04-06-2007.

Prøver igen med dette spørgsmål, som du stadig IKKE har svaret på:
Havde du valgt "-" som datoseperator i Kontrolpanel->Internationale..... ?

Er det en dansk eller engelsk EXCEL du arbejder med?
Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 15:43 #9
JA jeg har...

Og det er dansk version...
Avatar billede bak Seniormester
04. juni 2007 - 16:54 #10
Jeg er helt enig med erik. Check i kontrolpanel/internationale opsætninger. på fanebladet DATO
Hvis dit korte datoformat her er sat til mm-dd-åååå (eller mm/dd/åååå) vil der lige netop ske det du fortæller.

Problemet er måske at der også kan være en opsætning i excel2007 som vi ikke kender til, før vi selv får programmet.
Avatar billede djthomsen Nybegynder
04. juni 2007 - 18:09 #11
Som sagt har jeg lavet de internationale opsætninger til det ønskede, men hele problemet ligger netop i at excel autoændre Datoen...

Det jeg skal have er en Dato skrevet på DD-MM-ÅÅÅÅ formen, hvor den står til venstre... Det er det eneste... kan der evt. ikke slåes den auto-dato-ting fra?
04. juni 2007 - 20:42 #12
Hvis den indtastede dato forbliver venstrestillet i cellen, er jeg ret sikker på at det ikke opfattes som en dato af Excel - også i 2007-versionen.

Jeg har fundet noget i hjælpen til Excel 2007 om automatisk fejlkontrol. Med den funktion slået til, konverteres datoer, der fejlagtgigt opfattes som tekst af Excel til datofelter.

Prøv at slå automatoisk fejlkontrol til, og se hvad der sker.
http://office.microsoft.com/da-dk/excel/HP012165021030.aspx?pid=CH100870371030#ErrorChecking
Avatar billede djthomsen Nybegynder
10. februar 2012 - 18:09 #13