Avatar billede skooter Nybegynder
02. juni 2007 - 21:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilke hardware er bedst til et mediecenter?

Hej
Jeg tænker på at bygge et mediecenter. Men jeg må indrømme at sidst jeg samlede en PC hed hardware ting som: ATA, AGP og 512 MB RAM...

Så jeg er lidt lost. Jeg har allerede et lydkort (SB Audigy 2) og en tv-tuner (Hauppauge). Men jeg mangler følgende:

- Bundkort
- Strømforsyning
- RAM, 1 GB er vel nok?
- Harddisk, min. 100 GB
- Grafikkort, hvis nødvendigt.
- Windows Media Center, hvilken udgave af Vista?
- Kabinet
- (DVD-brænder?)

Jeg har en del AGP-grafikkort til at ligge. Men kan man overhovedet købe bundkort med AGP-porte mere?

Jeg ønsker maks at bruge 4000 kr, meget gerne mindre.

1) Hvilke hardware skal jeg købe?
2) Hvor kan jeg købe det?
Avatar billede skooter Nybegynder
02. juni 2007 - 21:52 #1
... Skal selvføgelig og bruge en CPU. Jeg er mest til Intel.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juni 2007 - 22:01 #2
Hvad er din definition af "mediecenter"? Hvad skal computeren/systemet bruges til?

Og til sidst: Jeg vil anbefale at du holder dig væk fra Vista, og holder dig til en ganske almindelig Windows XP (Home elle Pro)..

Windows XP (Home eller Pro) er istand til at klare de fleste opgaver.
Avatar billede skooter Nybegynder
02. juni 2007 - 22:18 #3
Min definition er at jeg gerne vil kunne se TV, optage film, se DVD'er, se billeder, høre musik. Måske skal der også være mulighed for at sætte diverse kort i fra f.eks digital kamera, men det kan jo altid tilføjes.

Var det svar nok? Eller findes der en anden definition af mediecenter?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juni 2007 - 22:29 #4
Microsoft har lavet en udgave af Windows XP, som de kalder for "Windows Media Center".. og de har vist også lavet en "Vista Media Center"..

Microsoft har det med at lave ting, som de mener er "smarte" og "anderledes", og tager endda en masse penge for det..

Problemet, om man vil, er at disse "smarte" og "anderledes" ting, egentligt er det samme som alt andet..

Så vidt jeg kan se, kan du sagtens bruge en ganske almindelig Windows XP til dit projekt..

Se tv: kræver tv-kort + software (evt freeware)
optage film (fra tv): kræver tv-kort + software (evt freeware)
se DVD'er: kræver DVD drev + software (findes masser af freeware programmer)
se billede: kræver software der endda er indbygget i alle version af Windows
høre musik: kræver software som findes i alle versioner af Windows, og fås gratis på nettet

Hvis du skal ud og investere i en masse hardware, og en eller anden udgave af de omrking 10-12 version af Vista der findes, kommer det til at koste en bondegård..

Hvis pointen ikke er kommet igennem endnu: Windows XP er rigeligt :-)

PS:
Hvis du vælger Vista, er der (en nogenlunde stor) chance for at du løber ind i problemer med drivere og software (f.eks. til optagelse eller afspilning).
Avatar billede skooter Nybegynder
02. juni 2007 - 22:38 #5
Det sådan set også underordnet om det Vista eller XP... Overvejer egentlig bare i første omgang at installere MythTV på maskinen. Det der er det størte problem for mig at finde ud af er hardwaren... Og ikke så meget softwaren.
Avatar billede janius Nybegynder
02. juni 2007 - 22:57 #6
har lige bygget en maskine op fra bunden, men den er dyrere end det du regner med at give.
Men det afhænger i stor grad af hvordan man vil bruge media centret. Jeg ville have med HDMI udgang til fladskærmen og en ultra kølig processor.
Jeg endte op med nedenstående som du måske kan bruge som inspiration.
Jeg bruger Vista Home Premium som kostede 726 Kr i OEM versionen. Egentlig ikke urimeligt på nogen måde synes jeg, og det gør at andre knap så nørdede som mig også kan finde ud af at se i en programguide (tv-oversigt), se optagede video'er og ellers gebærde sig. Holder man sig til nyere hardware af anerkendt fabrikat giver det næppe de store problemer at få drivere til dem, men man kan jo undersøge det først.

Mit bedste råd er at lave en vurdering af hvad, hvem og hvordan det skal bruges og så ellers spørge løs.

ABIT Fatal1ty F-190HD (Indbygget VGA med HDMI, lyd og net)
Intel Core 2 Duo E6320 (skruet ned til 1200 MHz og er derfor kun 10 grader varm ved laveste blæserindstilling)
2 GB Corsair DDR-II-800
Samsung Spinpoint disk, 250 GB
Seasonic S12-430 strømforsyning
Silverstone LC-20M kabinet (inkl. remote)
Hauppauge PVR-150-MCE tv-kort
Trådløst tastatur med mus
Asus DVD brænder
Windows Vista Home Premium OEM
Avatar billede skooter Nybegynder
02. juni 2007 - 23:43 #7
Tak janius.
Har du fundet komponenterne hos en bestemt forhandler?

Udemærket bundkort og alligevel billigt. Kan du være mere specifik mht RAM. Er det dual eller noget? Altså 2x1024? Er det ikke noget med at de skal hedde noget bestemt for at passe til bundkortet - det FSB værk.

Skal harddisken hedde noget bestemt? Jeg finde flere modeller som hedder Samsung SpinPoint, der har forskellige specifikationer.

En anden ting. Bundkortet du har valgt er MicroATX men kabinetet er så vidt jeg kan se et almindeligt ATX. Har det noget at sige?
Jeg tror dog at jeg vil vælge et lidt billigere kabinet.
Avatar billede janius Nybegynder
03. juni 2007 - 00:22 #8
Jeg fandt anmeldelser rundt omkring og lagde så det hele ind på en indkøbsliste ved edbpriser. Det endte med at jeg købte ved 3 forskellige forhandlere, primært for at få stumperne meget hurtigt, ikke på grund af prisen.

Lidt detaljer
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400CL5 / 800 - Pris 849
Avatar billede janius Nybegynder
03. juni 2007 - 00:27 #9
ups, sendte for hurtigt.

Disken tog jeg fordi jeg har gode erfaringer med Samsung. Jeg skal ikke kunne sige om  der er forskelle mellem dem udover dem man tydeligt kan se, buffer, søgetid mv.

Grunden til det blev et micro-atx skyldtes, at det var det bundkort der bare lige passede med pris og funktionalitet. Det havde været endnu bedre hvis det var et standard ATX, da der så var plads til senere udvidelser i PCI-slots, men jeg klarer den nok. Kabinettet er dyrt og MEGET stort, så der er god plads til 6 diske og udover det også DVD drev. Men det kan selvfølgelig gøres billigere. En god ting ved det er selvfølgelig, at der er indbygget infrarød (IR) så man ikke behøves have det på f. eks. TV kortet. Vær opmærksom på, at de meget små kabinetter oftest kun understøtter low profile kort, alternativt almindelige kort monteret i en PCI-riser. Men det koster jo det hele :o)
Avatar billede skooter Nybegynder
03. juni 2007 - 09:48 #10
Her er hvad jeg er kommet frem til. Jeg er dog lidt i tvivl om om jeg skal vælge dit bundkort eller et ASUS.

Bundkort: ASUS P5B-V AiLifestyle Series
CPU: Core 2 Duo E4300 1.8 GHz
RAM: Corsair XMS2 2 x 1 GB
HD: Samsung SpinPoint P120 SP2504C 250 GB
PSU: Sea Sonic S12-430
Kabinet: Silverstone LASCALA LC17

Prisen for ovenstående er 4199 kr. på edbprisers indkøbsliste.

Er det svært at neddrosle CPU'en?
Avatar billede janius Nybegynder
03. juni 2007 - 13:54 #11
det ser fint ud, men kender dog ikke bundkortet, men det vigtigste er at det har de udgange som man skal bruge, og det har du garanteret kigget efter.
Vær opmærksom på, at LC17 ikke har IR, så her skal du bruge en anden fjernbetjening, f. eks. den du måske har med dit eksisterende tv-kort.
Neddrosling er meget nemt. Blæserstyringen kører ganske automatisk, mens processorens hastighed kan sættes i BIOS. Her har jeg sat front side hastigheden ned fra 266 MHz til 200, så den kører 1200 MHz. Den kan komme længere ned hvis man synes om det.
Læg mærke til, at Core 2 Duo 4300 er lidt varmere end 6320. Det skulle næppe blive meget man mærker til det, men 6320 er bedømt til at køre noget hurtigere, og det gør jo så, at man kan skrue den endnu længere ned i hastighed og derved varme.

Ellers held og lykke. Hvis du går i gang med Vista's media center vil jeg gøre opmærksom på et par programmer, men ikke beskrive dem vildt meget, da det er for omfattende:
DVRMSToolbox for Vista (kan klippe reklameblokke ud og konvertere fra DVR-MS til f. eks. MPEG2
Crunchie 1.1 (Kan konvertere til DivX/XVid i samarbejde med ovenstående)
WebGuide for Vista (Planlægge optagelser via internet, så du kan sidde på arbejde/skolen og starte en optagelse. Registrerede version kan streame så du kan se det du har optaget via internet)

Bare til inspiration - man har mange muligheder for tilpasninger
Avatar billede skooter Nybegynder
03. juni 2007 - 16:28 #12
Grunden til at synes bedre om dette bundkort er at den har flere PCI-porte. Men ja desværre ikke HDMI og IR.

1000 Tak for hjælpen janius. Du har været en stor hjælp! Du fortjenter pointene.
Avatar billede janius Nybegynder
03. juni 2007 - 19:19 #13
Så lægger jeg et lille svar :o)