Avatar billede d3c Nybegynder
02. juni 2007 - 14:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gendannelse af data fra harddisk - zero filling

Hej,

Jeg læste lige http://epn.dk/teknologi/it/article957696.ece, og kom til at tænke på hvorvidt det er muligt at gendanne noget som helst, hvis man bare kører en zero-fill på harddisken?

Mvh,
Christian
Avatar billede venturer Nybegynder
02. juni 2007 - 14:39 #1
En sammenligning:
Tag noget papir. Skriv på det med en blyan og tryk hårdt. Visk derefter det du skrev ud og skriv så noget andet oven i.

Hvis du er dygtig vil du stadig (med lidt hjælp) kunne læse det du havde skrevet tidligere.

Hvis du så visker det ud igen og skriver igen. Og gør dette er par gange, så kan du ikke længere se hvad du oprindeligt skrev.

Det er principielt det samme der sker på en HD. Der er "efterladenskaber" fra den data der blev skrevet tidligere.
Avatar billede d3c Nybegynder
02. juni 2007 - 14:49 #2
Ok, så én enkelt zero-fill er ikke nok til at beskytte data mod gendannelse?
Avatar billede leif Seniormester
02. juni 2007 - 23:19 #3
Nej, det er ikke !
Avatar billede venturer Nybegynder
02. juni 2007 - 23:21 #4
d3c: Korrekt. Man plejer at sige mindste 3 overskrivninger. Og gerne med tilfældig data.
Avatar billede d3c Nybegynder
02. juni 2007 - 23:43 #5
Tak for hjælpen! :)