Avatar billede hafus Praktikant
28. maj 2007 - 10:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

IBM laptop er gået ned. Hjælp!

Hej Eksperter.

Jeg har en IBM Thinkpad som har drillet lidt et stykke tid. Tror der er noget galt med grafikkortet, for hvis jeg har kommet til at vride lidt i pcen eller nogengange bare rykket på den så er skærmen gået ud, og så har jeg været nød til at genstarte den ved at slukke strømmen.
Det har jeg så gjort nogen gange, men nu er jeg bange for at det har ødelagt noget på harddisken. Når jeg starter maskinen kommer XP logoet med den der rullende bar nedenunder og den læser fra harddisken, men så kommer der en blå skærm hvor der står noget med UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME og en masse om at jeg skal prøve fejlsikret tilstand og så stå fejlkoden til sidst
STOP: 0x000000ED (0x82EFb368, 0xC0000006,0c00000000,0x00000000)
(ved ikke om nogen kan tyde sådan en kode.

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg kommer ind i windows og redder mine data.

Med venlig hilsen

Rasmus
Avatar billede stoorm Nybegynder
28. maj 2007 - 11:55 #2
Det sted hvor du nogle gange kommer til at trykke ved du hvad der er neden under?

har du prøvet fejlsikret tilstand?

hvis dine data er meget vigtige så kan du købe sådan en
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210722
eller
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230162
(den øverste er til usb)
de er til at du kan tage din harddisk ud og sætte den i en stationer hvor du let kan kopiere dine data over på en anden haddisk.
Avatar billede hafus Praktikant
28. maj 2007 - 12:00 #3
Jeg tror grafikchippen på motherboardet sidder der, så om chippen er revnet eller der er gået en lodning ved jeg ikke, men der er ihvertfald dårlig forbindelse. Jeg er mere eller mindre ligeglad med pcen, det vigtige for mig er at få data ud af den. En adaptor er nok en god ide... det vil jeg prøve. Men skal jeg så ikke bruge noget recovery software?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. maj 2007 - 12:01 #4
det behøver du sikkert ikke..

Hdén er super nem at tage ud, bare husk at låget skal være åben når du skubber hdén ud.O)
Avatar billede stoorm Nybegynder
28. maj 2007 - 12:11 #5
du tager hdén ud normalt mellem 1-4 skruer og såtter adaptoren på hdén og den anden ende af adaptoren i en anden pc og så køre det (hvis du køber den billige så skal du sætte den på inde i computeren) men den dyre kan du bare sætte den i usb stikket og så køre det som en ekstra hd :P
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. maj 2007 - 12:16 #6
på ibm er der oftes blot en coin skrue..O)
Avatar billede hcma Novice
28. maj 2007 - 12:28 #7
prøv at tage et kig her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no9
Avatar billede hafus Praktikant
28. maj 2007 - 12:48 #8
Det lyder interessant. Har lige prøvet men jeg kan ikke trykke R nogen steder når jeg booter på min xp cd. Det er en xp pro jeg bruger. Den går direkte ind i instalationen hvor jeg skal vælge parationer osv.
Avatar billede hcma Novice
28. maj 2007 - 13:21 #9
er det en af IBM's recovery-cd'er, som genskaber det hele til den tilstand som systemet var i på købstidspunktet ?  hvis ja, bliver jeg nødt til at hoppe af (som jeg næsten altid gør når jeg støder på IBM)
Avatar billede hafus Praktikant
28. maj 2007 - 13:26 #10
Nej det er en helt almindelig Xp pro fra Bangladesh :-) Kan jeg lave en bootcd med chkdsk på en anden måde? Sidder på min Mac nu da det er den eneste der virker.
Avatar billede stoorm Nybegynder
28. maj 2007 - 19:17 #11
du kan sætte xp cdén i og boote fra den når du første gang får meddelsen og at repaere windows tryk R (mener jeg) og så får du konsolen :p
Avatar billede hcma Novice
28. maj 2007 - 20:22 #12
altså som der står i: 28/05-2007 12:28:29
Avatar billede hafus Praktikant
06. juni 2007 - 09:43 #13
Så lykkedes det. Kan du ikke skrive et svar hcma, så du kan få dine points!

/Rasmus
Avatar billede hcma Novice
06. juni 2007 - 12:52 #14
svaret kommer fluks her  :o)
Avatar billede hcma Novice
06. juni 2007 - 13:23 #15
takker for point  :o)