Avatar billede buffas Nybegynder
02. juni 2001 - 15:06 Der er 20 kommentarer

Hificomponents.de????

Jeg har tænkt på at købe et digitalkamera (Sony DSC-P1) i DK koster det ca 9000 kr, men i tyskland på hificomponents.de koster det kun 5700 kr, og det er jo en del at spare, mit spørgsmål er så er der nogle der har erfaringer med at købe på hificomponents.de?? det eneste der bekymre mig lidt er deres betalingsmåde, man kan nemlig kunm betale på forhånd ved at indbetale penge på deres konto (ingen dankort el. visa) er det sikkert??
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2001 - 15:12 #1
Nej der er ikke sikkert:-(
Jeg har ikke selv erfaring med dem, men prøv at finde nogle links på forhandlere her:
http://www.digitalkamera.de

Hvis du har mulighed for at betale med visakort så dækker din bank omkostningerne hvis der går koks i handlen!

//Beach
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 17:26 #2
Ud over betalingen bør du også overveje garanti, hvis dit kamera går i stykker.
I så fald skal det via Tyskland til rep. da jeg tvivler på nogen Dansk butik gidder at hjælpe dig med en garanti-rep. af et produkt du har købt i udlandet ;o)

Hvor lang garanti giver de forøvrigt i Tyskland (jeg ved det ikke). I Danmark siger købeloven at der skal være 1 års garanti.
Avatar billede buffas Nybegynder
02. juni 2001 - 17:39 #3
der er et års ganrenti og jeg mener jeg har læst at man kan vælge at få det repareret i dk, og så få dem til at betale????(er ikke sikker)  men der er jo garenti fra SONY så er det vel ligegyldigt hvor det er købt?
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 17:49 #4
buffas >> Det er rigtigt at Sony kører med en verdensomspændende garanti. Spørgsmålet er hvor lang denne garanti er når varen købes i tyskland.
Man kan desuden ikke selv indlevere garanti-rep. til Sony. Det skal gøres via en forhandler. De Danske forhandlere er ikke særlige venlige/hjælpsomme når der kommer kunder med varer der skal indsendes når de er købt i et andet land (jeg forstår dem godt).
Avatar billede buffas Nybegynder
02. juni 2001 - 19:01 #5
tja det er jo rigtigt, men de kan jo bare sænke deres priser! men som SONY forhandler burde de gøre det, og jeg er sikker på at SONY vil synes det sammen, men kunne faktisk forstille sig at som SONY forhandlere SKAL de gøre det??
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 20:53 #6
\"særlige venlige/hjælpsomme\" er ikke det samme som at de ikke gør det. Jeg syntes dog det er ganske forståeligt at en dansk forhandler føler det er urimmeligt at han skal yde service for en vare han ikke har solgt. Er der ikke lidt \"nasse-r..\" over det?

Tilbage til garantiperioden. Fordi der er 1 års garanti i Danmark, er det ikke givet det er sådan i Tyskland. Sony yder en garanti over for forhandleren, men det er forhandleren, der supplerer op til 1 år som loven siger der skal være i Danmark.

Normalt er der ikke SÅ stor forskel på priserne i Danmark og Tyskland. Har du prøvet at ringe lidt rundt til forskellige forhandlere? Er der evt. nogen, der sælger det online i Danmark?

Husk det er ikke helt fair at sammenligne en butikspris og en pris på en udenlandsk onlineshop. Du får service og personlig betjening i butikken. Det koster altså noget (dog ikke så meget som forskellen er her).
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 20:55 #7
PS: Sony Danmark har altså heller ingen interesse i at lave garanti-rep. af en varer købt i Tyskland. De har heller intet haft ud af handlen, andet end bøvl ;o)
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2001 - 21:51 #8
Ang. Tysk garanti:
Hvis vi sammenligner den danske købelov med den tyske er der en del til forskel! I Tyskland er der \"kun\" 6 måneders lovpligtig garanti. Dette betyder ikke at der ikke sælges varer med en længervarende garanti end 6 måneder. Det samme ses jo i Danmark hvor en del forretninger tilbyder returret mm. Dette er heller ikke lovpligtigt.

Hvis du køber et kamera i Tyskland og uheldet er ude, er ingen forretning (Sony forhandler eller ej) pligtig til at modtage din varer til reperation. Du vil støde på nogle få forretninger som sikkert gerne vil hjælpe dig med de bliver svære af finde (også selv om Sony tilbyder world wide garanty).

Jeg ville personligt ikke modtage kameraet i butikken hvis ikke jeg kunne få et eller andet ud af det her og nu, eller i fremtiden. Med det mener jeg at jeg da har modtaget udstyr købt hos nærliggende konkurrenter for at prøve at få kunden til at komme igen i vores butik og handle. Hvis det er købt så langt væk som i en online butik i Tyskland ser jeg det ikke som nogen direkte konkurent og vil derfor bede kunden om at henvende sig der hvor kameraet er købt.
Så er der flere der har den indstilning at det er fordi vi bliver sure!!! Nej, det er det egentlig ikke (hos os). Men der er en del omkostninger forbundet med en hvilken som helst reperation. Der skal bruges mandetimer på at finde ud af at beskrive fejlen så øjagtigt som muligt, der skal udfyldes en del papirarbejde i forretningen og så skal kameraet også sendes ud til vækrstedet på en sikker måde. Her bruger vi en privat vognmand som koster os 2.400,- + moms om måneden. Så alt i alt så koster det butikkerne noget at have med en reperation at gøre, solgt i egen butik eller alle andre steder.

Så skriver du at de danske butikker bare kan sætte priserne ned!!!
Der vil jeg bare komme med den lille kommentar at det altså ikke er ulovligt i Danmark at tjene bare lidt for alt den service som man får. Det tager måske 2-3 timer at sælge et kamera til 10.000,- kroner. Dertil kommer at vi 8-10 timer i døgnet står til rådighed hvis der skulle være problemer med kameraet, eller kunden har et andet fotofagligt spørgsmål til sit køb. Derudover skal der også betales husleje, elregninger, reklamer, personale og alt muligt andet. Jeg kan til det så oplyse dig om at vi hos os får ca. 500,- kroner ud af en handel med en Sony varer i den prisklasse. Der er derfor ikke råd til tandsmør på søndagskrydderen ved det!!!

Jeg syntes selv det kunne være rigtig sjovt at høre dig buffas, hvor meget du selv får i timen på dit arbejde, og hvor meget du syntes men skulle have lov at tjene på en handel til f.eks. 10.000,- kroner??????

Håber noget af det ovenstående giver stof til eftertanke. Ikke at jeg ikke vil anbefale dig at handle i Tyskland, det kan jeg personligt være ligeglad med da jeg ikke er i branchen længere, men at du bare skal lade være med at lade det gå ud over de Danske forhandlere at de ikke vil bruge tid på at hjælpe dig hvis ikke de selv kan få noget ud af det. Det er jo i bund og grund derfor man har en butik eller et arbejde!!!

//Beach
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 22:15 #9
beach >> Nu var det ikke buffas, der bragte de Danske butikkers uvilje mod garanti-rep. på vare købt i Tyskland ind i debatten. Det var mig, da jeg syntes det skal tages med i overvejelserne.

Jeg har ret godt kendskab til radio-branchen (ikke kamera), og kan fint genkende dine argumenter med at det er dyrt at hjælpe med den slags rep.
Jeg ved bare at \"kunden\" tit bliver meget vred og syntes han bliver uretfærdig behandlet. Han føler han får en dårlig service. Ja, netop. Det er jo den service han har sparet væk ved at købe i f.eks. Tyskland.

Som kunde bør man en gang i mellem vende kikkerten og se sagen fra den anden side af disken.

buffas >> Jeg ville overveje det meget før jeg købte en så dyr ting i en udenlandsk online-butik. Virker det hele bare, er det jo godt. Opstår der fejl i produktet, kan det derimod let blive noget af et marerit.
Det er ment som et godt råd. Jeg har desværre set en del eksempler på problemer når den \"billige\" varer kik i stykker.
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2001 - 22:35 #10
>>>microtec
Kan høre vi er ret enige omkring problematikken med at afhjælpe kunden, og at denne ikke forstår hvorfor mm. Jeg havde fri mulighed for selv at tage stilling til om jeg ville tage kameraet ind til en rep.
Hvis jeg havde en kunde der havde købt et eller andet i Kina pga. fejl på det udstyr kunden havde haft med så var der som regl ikke de store problmer med at overtale mig, men den (har jeg desvære oplevet rigtig mange gange) kunde der har brugt adskillige timer på at høre om forskellige modeller af et eller andet for derefter at handle et sted hvor man kan spare penge de får (i tankerne) fingeren og må sejle deres egen sø!

Mht. at jeg henviser til buffas og rep. i DK så er det mere ment efter hans kommentar med: \"der er et års ganrenti og jeg mener jeg har læst at man kan vælge at få det repareret i dk, og så få dem til at betale????(er ikke sikker)  men der er jo garenti fra SONY så er det vel ligegyldigt hvor det er købt? \".

Men lad os nu høre hvad manden ar at sige inden vi rigtig kan komme videre.

//Beach

PS: Jeg har selv været bestyrer i en større fotobutik i 5 år i Kbh. så jeg er også 110% inde i de regler, skrevne so muskrevne, der hærsker på dette område:-)

Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 22:46 #11
Mon ikke også buffas har været nede i den lokale butik og få \"dyret\" demonstreret og fået en brochure med hjem. Det er vist usandsynligt at købe en så dyr ting ubeset ;o)

Jeg ved også at reglerne som du beskriver. Desværrer er der bare mange, der tror at \"world wide garanty\" betyder at de kan gå ind i den nærmeste butik og få samme service, som hvis de havde købt produktet der.

Jeg kender et eksempel, hvor en kunde havde været inde i butikken flere gange for at få demonstreret en vare. Han havde faktisk også haft den med hjemme på prøve. Han fandt så ud af at der kunne spares nogen penge ved at købe den i et andet land.
Da varen så gik i stykker troppede han om med den under armen og ville have den rep. under garanti med henvisning til \"world wide garanty\". Forhandleren var flink, og sendte varen ind til den Danske importør. Da kunden afhentede varen fra rep. blev han fuldstændig tosset over at blive præsenteret for en regning for forsendelse fra butik til importør (helt uden tillæg af nogen art).
En gang i mellem må man tage sig til hoved. Hvad tænker folk på? Har de slet ingen moral?
Avatar billede Beach Mester
02. juni 2001 - 22:55 #12
>>>microtec
Nej, folk har ikke nogen moral, og de tænker tit med harddisken (hjernen) under armen. De tror tit på den der med at kunden har altid ret, og tænker slet ikke på hvor mange butikker der i dag må drege nøglen om bla. fordi folk ikke køber deres varer i en specialbutik men i det nærmeste supermarked. De kan godt bruge os når de skal have service, men de tror sgu at alle forretninger får støtte af staten eller sådan noget. Kan jo kun sige at det er lige omvendt. Det er specialbutikkerne der finansiere at der er noget der bla. hedder landbrugsstytte:-)))

Jeg er ret overbevist om at der vil gå 5-10 år så kommer der fut under kedlerne igen når det efterhånden er gået op for folk hvad service er, at de ikke har det mere og hvad det kan bruges til!

//Beach
Avatar billede microtec Nybegynder
02. juni 2001 - 23:14 #13
beach >> Kan det virkelig passe at prisforskellen på et Sony kamera er så stor (9000kr i DK og 5700 kr i Tyskland)?
Som sagt kender jeg ikke foto/video-branchen, men forskellen lyder for stor.

Jeg tror du har ret i dine betragtninger omkring udviklingen. Specialbutikken skal nok overleve. De der drejer nøjlen om er de forhandlere, der tror at de skal konkurrere med supermarkedet, og ikke forstår at differencere sig.
Jeg mener nu allerede tendensen er der. Kunderne er delt i 2 grupper. De der ikke kan få det billigt nok, og dem der gerne vil betale for at god service, vejledning og betjening i en specialbutik, som kender deres varer.

Trist at der er så langt til Kbh. Jeg ville gerne besøge din butik. I mit område er der ikke flere \"rigtige\" foto-butikker tilbage. Kun butikker, der sælger box-kameraer og laver 1-times fremkaldelse i baglokalet. Kikker man efter et spejlrefeks-kamera, er det noget der skal bestilles hjem (og der er ingen, der ved noget om det).
Avatar billede Beach Mester
03. juni 2001 - 01:21 #14
>>>microtec
Jeg har ikke længere i branchen på fuld tid, da en arbejdsuge på 52 timer sammenlagt med at blive far ikke passede rigtigt sammen, så jeg hjælper kun lidt til i nogle butikker som ferieafløser eller hvis du skal have hjælp med at få gang i det digitale salg (der er desvære stadig mange der har store problemer med det). Her arbejder jeg på konsulentbasis og har bla. undervist personalet i hvordan man takler dette på den rigtige måde så der kommer et salg ud af det.

Så det bliver nok også lidt svært at invitere dig indenfor da jeg ikke aner hvor jeg er i måske en dag i august måned.

Men du har ret i at mange fotohandlere ikke rigtigt har det på hylderne som folk gerne vil se og røre ved. Jeg ved kun fra en butik (mine forældres, så ja... jeg er flasket op med foto *GG*) hvad der gik galt. De havde også i 80érne en butik hvor der var rigtig godt gang i salget. Så kom Københavns kommune og lukkede alle indfaldsveje til det torv hvor butikken ligger, og lavede dem til stilleveje, ensrettede veje, lukkede veje mm. Følgen deraf var at alle butikker på den vej hvor butikken ligger inkl. torvet som vejen ender i, på nær 3 er lukket da en stor del af kunderne var på gennemfart på vej til og fra arbejde og i den dur. Så på 2-3 år faldt temlig drastisk og de var også på et tidspunkt ved at lukke og slukke for det hele. De var så heldige at få mulighed for at handle med mobiltelefoner jeg vil tro at omkring 70-80% af deres omsætning i dag kommer fra salg af telefoner og taletidskort. Det er stadig en fotobutik men er som du beskriver også af den tybe der laver billeder i baglokalet mm. De har godt nok SLR (spejlrefleks) kameraer på hylderne, men kun op til et prisleje omkring 5-6000,- Alt andet tages også hos dem kun hjem på bestilling:-(

Men jeg ligger konstant standby og ser meget efter hvordan market bevæger sig, og lige så snart boomet kommer inden for internethandel kombineret med en butik hvor kunderne kan komme og røre, brokke sig, få hjælp mm. så ligger jeg klar med planer for butikken og de bliver løbende opdateret med de teknikker der findes inden for bla. html mm.
Så det er kun et spørgsmål om tid før der sker noget:-) Men pt. så ser jeg ingen grund til at \"udvige\" butikken med noget da den kører fint som det er nu.

Ang. de priser der bliver opgivet så er jeg for lidt i butikkerne til at jeg vil kommentere facts, men kunne da godt finde på at checke det op på onsdag når de gamles forretning lukker dørene op igen:-)))
For du har helt ret i at det lyder ganske voldsomt med så stor en deff. på prisen!
Men da alt jo har været lukket (bla. Sony) så har det ikke siden spørgsmålet har været på eksperten, været muligt at indhente priser mm. Derfor har jeg pænt undladt at kommentere den aktuelle pris og kun kommer med små eks.

Ups......... Nu har jeg igen igen fået fyret en roman af som selv Gads forlag ikke gad at bruge papir på:-(

//Beach
Avatar billede buffas Nybegynder
03. juni 2001 - 17:45 #15
jeg kan se at dette spørgsmål er kørt lidt ud på et sidespor. mit oprindelige spørgsmål gik egentlig på om der var nogle der havde erfaringer med at købe ved www.hificomponents.de? jeg kan se at min kommentar omkring garentien har fået sat noget af en diskution igang.
Normalt har jeg intet imod at betale lidt (LIDT) ekstra for en god service + vejl. men når det i dette tilfælde drejer sig om  en vare til ca 35 % af den pris jeg kan få den for i DK.....
Jeg kan sagtens se det fra forhandlerens side ikke er \"fedt\" at skulle bruge tid=penge på at hjælpe en kunde der ikke har købt noget i hans butik - det er så også her jeg vil kommentere på min kommentar fra tidligere:
\"der er et års ganrenti og jeg mener jeg har læst at man kan vælge at få det repareret i dk, og så få dem til at betale????(er ikke sikker)  men der er jo garenti fra SONY så er det vel ligegyldigt hvor det er købt? \"
det jeg egentligt mente var at jeg synes at når SONY laver det nummer med at worldwide garenti så skal de også gøre det ordenligt! for hvis man ikke kan få en forhandler i DK til at \"indløse\" garentien for et sony produkt købt i udlandet så er der jo ingen Worldwide garanti!? Når jeg siger \"ordenligt\" så mener jeg at en forhandler skulle være forpligtet til at yde den service at \"indløse\" garentien for ethvert Sony produkt uanset hvor det er købt, det skulle være en del at det at være sony forhandler, og det er så SONY\'s opgave at kompencere for det arbejde en forhandler måtte yde! (jeg aner intet om hvilken aftaler der er inde for den branche, dette er blot mit forslag/tanke om hvordan det skulle være)

Avatar billede buffas Nybegynder
03. juni 2001 - 18:07 #16
Beach ---> nu skrev du at det kunne være sjovt at høre hvad jeg syntes man skulle have lov til at tjene på en handel på 10000 kr. hmm det er faktisk underordnet, for det kan jeg bruge til noget som helst, hvis jeg går ned og køber en vare til 10000 kr er jeg fuldstændig ligeglad med om forhandleren tjener 5 kr eller 5000 kr. det er måske egoistisk, men jeg køber altså ikke noget for andres skyld - der blev også nævnt at \"man\" kun tjente ca 500 kr på en handel til 10000 kr. igen er det ikke mit problem som kunde, det er forhandleren der har et problem, han må jo så prøve at få en bedre handle med sin leverandør!?
Avatar billede microtec Nybegynder
03. juni 2001 - 23:01 #17
buffas >> Ingen tvivl om at du kan bruge Sony´s \"world wide garanty\" i Danmark. Du skal bare forberedt på en ikke alt for venlig behandling når du tropper op i en Dansk butik og med din varer købt i Tyskland.
Du skal også undersøge hvor lang tid der er garanti. Hvis den lovpligtige garanti i Tyskland kun er 1/2 år (som beach siger), tror jeg kun yder 1/2 år garanti når du køber i Tyskland.

35% er en meget stor besparelse. Det lyder af for stor besparelse i mine øre. Så stor prisforskel er der ikke på radio/TV-udstyr.
Jeg mener du lige skal undersøge om det er de rigtige priser du har fået oplyst i Danmark.

Er der virkelig 35% besparelse forstår jeg da godt at du vil købe i Tyskland. Du skal bare huske på at der kan være ulemper (husk også lige på den Danske forhandler, som har brugt tid på at demonstrere varen for dig).

Jeg forstår fint dit argument om at det ikke er kundes problem hvor meget en forhandler tjener. Det er sagen uvedkommende.
Husk bare også på at du påfører ham udgifter ved demonstartion og evt. rep. når du efterfølgende handler i Tyskland.

PS: Jeg syntes nu ikke spørgsmålet er kørt ud på et sidespor. Jeg mener det handler lidt om moral og etik. Vil man handler i Tyskland, må den Tyske sælger også have bøvlet med demo og rep.
Avatar billede Beach Mester
04. juni 2001 - 11:24 #18
>>>buffas
Hvis du kan vente til på onsdag så checker jeg lige op på dine priser da 35% lyder alt alt for vildt i mine øre.
Og ja, det er egentlig underordnet om der er 5 eller 500 dadler i lommen til en forhandler, det jeg ville frem til her var bare at det mange gange fra forhandlerns side ikke er muligt at sælge varen billigere end det prisen er sat til:-)

Om det så er Sony eller andre der har lavet så stor en deff. på prisen aner jeg ikke før på onsdag, men der finder vi måske løsnngen!

Hvor har du indhentet priser i DK?

//Beach
Avatar billede buffas Nybegynder
04. juni 2001 - 12:10 #19
den pris jeg har fra dk kommer fra flere forskellige fotoforretninger i den by hvor jeg bor. www.Hificomponents.de er ikke kun billig med digitalkamera de er billigt med alt hifiudstyr, i kan jo selv prøve at se priserne ved at gå der ind - jeg selv synes også at det er vildt men det er sandt:
\"As discounters, we are able to purchase large quantities and hand down this price advantage to our customers. While other wholesale firms spend a lot of money on expensive advertising, we maintain our popularity with consistent low prices. We deliver only originally packed products including ex works accessories. All prices include German VAT (Value Added Tax). \"
det er så også klart at de spare penge ved ikke at skulle have en butik med en masse kvalifiserede medarbejdere, og jeg kan også sagtens se det forkerte i at jeg går ned og indhenter oplysnionger om varen og så køber den et andet sted! (og jeg venter gerne indtil onsdag - og jeg ville sætte stor pris på hvis du ville tjekke den pris, men jeg er næsten 100% på at du ikke finder en pris under 8000 kr.)
Avatar billede microtec Nybegynder
04. juni 2001 - 14:07 #20
buffas >> De store Danske kæde-butikker køber også ind fælles, så det med \"purchase large quantities and hand down this price\" gælder også for dem.
Den Tyske moms er lavere end den Danske, det kan vi ikke komme uden om. Det plejer også at være denne forskel der gør at priserne er lavere i Tyskland, men der er altså ikke 35% forskel på den tyske og danske moms.