Avatar billede lars66 Nybegynder
25. maj 2007 - 23:56 Der er 19 kommentarer

Antikt C++

Hej Jeg søger lidt hjælp!

Jeg har på følgende site hentet en meget meget gammel C++ compiler med editor og det hele fra dengang ruder konge var knægt. Jo simplere jo nemmere at lære.
Du kan hente det her, så kan du hjælpe mig. Det kan sagtens køres på XP, men i Dos selvfølgelig.
http://www.vetusware.com/download/Borland%20Turbo%20C++%201.0/?id=3341
Udpakn zipfilen til f.eks. en mappe på skrivebordet. Åbn derefter din dospromt, åbn "bin" mappen og skriv "tc" og tryk enter. Så har du åbnet en lille cpp editor med indbygget compiler og det hele lige klar til brug. Læg besked når du er køreklar, så har jeg et par vigtige spørgsmål til dig. mvh. lars
Avatar billede bertelbrander Praktikant
26. maj 2007 - 00:03 #1
Jeg har den installeret. Jeg købte den i 1990. Der er heldigvis lavet bedre kompilere senere.

Fyr løs hvis du har spørgsmål.
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 00:07 #2
Ja! Det drejer sig om denne: #include <iostream.h>
Den ER i mappen INCLUDE men når jeg skriver et program og vil compilere får jeg fejl, at den ikke kan finde den?
Iøvrigt hvor præcis skal jeg gemme min program source, skal det være i BIN mappen eller udenfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 00:12 #3
der plejer at være en fil i bin dir med noget konfiguration hvor man skal tilrette
stier for at headers og libs kan findes
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 00:16 #4
jeg prøvede lige at hente produktet

man skal ikke editere i config filen

inde fra programmet:
  options
  directories
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 00:24 #5
Ja det har jeg gjordt nu, men så er der nogle andre fejl. Her er soursen:

int main()
{
    int movieLength;

    cout << "Enter the length of the movie in minutes: "
    cin >> movieLength;

    cout << "movie length is " << movieLength /60
        << " hr. and " << movieLength %60 << "min." << endl;

        return 0;
}
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 00:25 #6
cout << "Enter the length of the movie in minutes: " // <---- mangler semikolon
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 00:34 #7
Den er rettet. Men den skriver "undefined symbol 'cout' in function main()
og det samme med 'cin' og 'endl'.
Hvordan kan det være?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 00:51 #8
har du #include <iostream.h> i toppen ?
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 00:53 #9
Nej! den har jeg skrevet inde i: options, directories inde i programmet som du beskrev før.
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 01:05 #10
virker det, hvis du prøver hos dig?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 01:16 #11
#include <iostream.h>

skal være i toppen af filen

i options directories skal du give stien til de dirs hvor du har installeret programmet
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 01:44 #12
Har prøvet både med og uden #include <iostream.h> , når jeg skriver dette i soursen kan den ikke finde include.

sådan her er stierne i min Options Directories:

Include Directories:
\TCLITE\INCLUDE\IOSTREAM.H
Library Directories:
\TCLITE\LIB
Output Directory:
"tom hos mig" Hvad skal der stå her?

Min program sourse er placeret her:
\TCLITE\BIN\mitprogram.cpp

Mangler der noget?
Kan det køre hos dig?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
26. maj 2007 - 02:06 #13
Include Directories skal være
\TCLITE\INCLUDE

Det er ok at "Output Directory" er tom
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 02:11 #14
Har du installeret i C:\TCLITE ?
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 02:44 #15
Så lykkedes det endelig, compileret uden fejl. Det var noget med directorierne jeg har flyttet lidt rundt på mappe-strukturen. Jeg mente ellers jeg havde tjek på det. Jeg har tidligere prog. lidt i grundl. cobol så jeg er ikke uden en vis erfaring. Tak indtil videre.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2007 - 02:49 #16
Jeg mener at du kan finde bedre compilere som stadig er relativt simple.
Avatar billede lars66 Nybegynder
26. maj 2007 - 02:57 #17
Ja det har jeg set her på eksperten, men jeg bruger denne indtil videre. Iøvrigt den side jeg linkede til tidligere, der er et utal af div. gamle compilere til div. prog. sprog, hvis det skulle have interesse.
Avatar billede ejdesgaard Nybegynder
26. maj 2007 - 13:29 #18
prøv at skriv std:: foran cout cin og endl, eller using namespace std; så det kommer til at se ud ca. som det her.
#include <iostream>
int main()
{
//    using namespace std;
    int movieLength;

    std::cout << "Enter the length of the movie in minutes: ";
    std::cin >> movieLength;

    std::cout << "movie length is " << movieLength /60
        << " hr. and " << movieLength %60 << "min." << std::endl;

    return 0;
}
Avatar billede bertelbrander Praktikant
26. maj 2007 - 13:33 #19
Et af problemerne med TurboC++ er at den langt fra er compilent til C++ standarden, ikke underligt da den blev lavet mange år før sproget blev standardiseret.

Den kender f.eks. ikke namespace og templates, hele stl biblioteket mangler osv.

Jeg synes stadig at I skal overveje en af de mange bedre alternativer.