Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 17:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Joomla guide (for dummies)

Hej, er der en der kan vise mig en guide til at installerer joomla på en 2003 iis.

Gerne en "Step - By - Step" Guide.

Jeg aner intet (Gentager INTET) om at lave hjemmesider, så der skal være grundig dokumentation som er let forstålig, til hvad jeg skal bruge, i hvilken rækkefølge, og hvordan.

Håber at i kan hjælpe mig.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. maj 2007 - 20:44 #1
Bare et uskyldigt spørgsmål: Nogen grund til at det skal være joomla?
Der findes vist et af disse IDG/whatever billighæfter på dansk om den der hedder CMSimple.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 21:10 #2
Det er lige det jeg har besluttet mig for ;o)

Har dog fundet en del dokumentation, men det er ikke helt up to date.
joomla.dk  eksempelvis.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2007 - 21:43 #3
Har du PHP kørende ?

Hvis ja mener jeg bare at du udpakker joomla og starter browseren med setup side
og udfylder oplysninger med database (jeg mener at joomla er en fork af mambo og
sådan opførste mabo sige for et par år siden hvis jeg husker rigtigt).

Hvis nej, så start med en PHP på IIS guide. Hvis du ved lidt om IT så er vedledningen
i PHP's readme faktisk god nok.

Uanset hvad vehøver du ikke vide noget om hverken HTML eller PHP for at få det til
at virke. Det er ren konfiguration.

Har du en MySQL database klar ?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 21:48 #4
jeg forsøgte jrf denne guide  http://forum.joomla.org/index.php/topic,52721.0.html
som egentlig er ok, bortset fra at de ting han skriver ikke her i min version af joomla.

har hverken rørt ved php eller sql før, men han forklarer det egentlig ok. (virker bare ikke)
Så lige nu "resetter" jeg iis serveren og starter forfra.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 21:49 #5
(mener at jeg ved lidt om it, jeg er MCSA, men har aldrig rørt ved web-programmering eller sql (endnu)  ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2007 - 22:08 #6
Min pointe er netop at du bør kunne få joomla op at køre uden brug af HTML/PHP/SQL.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 22:18 #7
Ahhh....  Se det er snak jeg kan lide :o)  det vil jeg lige prøve !
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 23:41 #8
Valgte at læse guiden med php og sql igennem igen, og opdagede under en frisk installation at det download link som jeg brugte fra joomla.dk var til en opdatering til joomla og ikke alle filerne.

Efter at have hentet ALLE joomla filerne kørte det bare derud af.

Tak for jeres bidrag.
Avatar billede hojben Novice
10. marts 2008 - 12:59 #9
Bare en tilføjelse til Arne_v: Joomla kan IKKE installeres uden brug af php og MySQL. Det er hele essensen bag joomla!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2008 - 14:08 #10
Det er i sagens natur svaert at koere et PHP forum uden PHP installeret eller at der
genereres HTML.

:-)

Men man behoever ikke kunne skrive hverken HTML, PHP eller SQL for at bruge Joomla.