Avatar billede telum Nybegynder
25. maj 2007 - 14:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

memoir style og chapter pixelering

Jeg bruger memoir som documentclass og jeg har indsat en fin chapter-style. Jeg brugte samme preamble sidste semester uden problemer.

Mit problem er nu, at mine chapters bliver pixelerede og det sker allerede i DVI'en.

jeg bruger Miktex 2.6 (har også prøvet 2.5) samt WinEdt og jeg har lidt på fornemmelsen, at det er et af disse programmer, DVI-printer, whatever, der går i koks.

Spørg hvis der mangler nogle detaljer. Jeg har ikke postet preamblen fordi den plejer at virke fint.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2007 - 15:13 #1
hvad i alverden mener du med pixelerede?

Har du kigget på ps/pdf versionen af dokumentet?

/daleif
Avatar billede telum Nybegynder
26. maj 2007 - 10:13 #2
Jeg mener, at mit chapter-nummer har en lav opløsning, og da chapter nummeret er rimeligt stort bliver det pixeleret - "kantet" om man vil.

Jeg fandt dog løsningen - at indstallere de rigtige fonte(doh). Jeg er ikke klar over hvilken font der præcist gjorde det, jeg indstallerede manuelt alle cm* pakker igennem miktex's package manager.

Man kan så undre sig lidt over, at miktex ikke selv henter de nødvendige pakker som den er sat op til, men det har nok noget at gøre med, at den rent faktisk har fonten, men måske i en lavere opløsning.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2007 - 11:56 #3
Det har sikkert noget at goere med at de almindelige CM fonte er bitmap fonte og MiKTeX installerer (alt efter installationsskema) ikke cm-super som default. Hvis yap saa forventer type 1 fonte har man lidt et problem.

Du kan ogsaa bruge

\usepackage{lmodern}

Latin Modern er en ny font baseret paa CM, men designet fra bunden op (cm-super er lavet ud fra CM via speciel software). Det forventes at inden for de naete par aar bliver CM afloest af Latin Modern som standard fonten i LaTeX

/daleif