Avatar billede segato Nybegynder
23. maj 2007 - 10:05 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

c# licens styring

Har en app jeg gerne vil licens styre, nogle gode ideer hvordan jeg kommer i gang med det?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. maj 2007 - 11:20 #1
Tænker du på et serienummer der indtastes første gang programmet startes/installeres, eller leder du efter noget med max antal samtidige brugere?
Avatar billede segato Nybegynder
23. maj 2007 - 12:48 #2
Faktisk lidt begge ting. Hvis man kan styre hvor mange applikationer der må køre samtidig osv ville det være helt perfekt.
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. maj 2007 - 13:02 #3
Den første er ikke så vanskelig igen. Der skal du have lavet en metode der genererer en registreringsnøgle ud fra det navn den skal licenseres til. Hvor avanceret det skal være er lidt op til dig selv. Jeg ved ikke om der findes nogle off-the-shelf løsninger der kan bruges. Jeg lavede min egen fra bunden af på et par timer. Den er dog ikke vanvittigt avanceret, men det virker da. Registreringsnøglen der bliver genereret passer kun til det indtastede navn, og kan ikke umiddelbart regnes tilbage eller tilpasses et andet navn. Jeg har brugt en blanding af hex-konvertering, sustitution cipher, udvidelse og fjernelse af karakterer m.v.

Mht. licens-styring, så skal du nok have lavet en lille licens-server der installeres et sted på netværket/internettet, som programmet validerer op mod hver gang der startes op. Det er dog ikke noget jeg har rodet med, men mon ikke Google kan finde nogle eksempler til dig?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. maj 2007 - 13:12 #4
Hvilken løsning der skal bruges, og om man skal lave noget selv eller købe sig til en komponent der kan klare det, afhænger selvfølgelig af omfanget af det program man laver, og hvor mange kopier man regner med der kan sælges.

Jo mere populært et program, jo større er chancen for at nogle folk har interesse i at cracke det.
Avatar billede segato Nybegynder
23. maj 2007 - 17:17 #5
Ok mange tak for svaret. Jeg lader lige tråden kører lidt videre. Havde håbet på der var noget "build in" i .NET. F.eks. findes der en LicenseMangager til kontroller måske der fandtes noget til svarende til apps. Har googlet lidt men ikke fundet noget. Men smid et svar og så ser vi lige om der komme rlidt mere.
Avatar billede Syska Mester
23. maj 2007 - 17:32 #6
"F.eks. findes der en LicenseMangager til kontroller måske der fandtes noget til svarende til apps." ...

Den fangede jeg ikke lige ...

// ouT
Avatar billede segato Nybegynder
23. maj 2007 - 18:10 #7
Det er en klasse i.NET man bruger til at styre licenser på kontroller.
Avatar billede mh6000 Nybegynder
24. maj 2007 - 08:48 #8
Tag et kig her:
http://www.xheo.com/

Det koster lidt, men så får du en prof.. løsning..
Avatar billede brian0905 Nybegynder
24. maj 2007 - 14:48 #9
Overvej om du virkelig får noget ud af at licensstyre dit produkt. Jeg lavede mit eget system for et stykke tid siden og startede med at lave licensstyring, men droppede det igen. For at få folk "hooked" på stoffet skal de da have lov til at prøve det, så hvorfor skal man så registrere noget??? Og helt seriøst, hvis der er nogle der gider at cracke dit program, så tag det som en kompliment, det betyder nemlig at der er nogle der gider bruge dit system...

når du runder 10.000 downloads kan du lave licensstyring :-)
Avatar billede segato Nybegynder
24. maj 2007 - 21:24 #10
Brian jeg tror du har ret. Din pointe er meget god. kan brian, spot og mh600 ikke smide et svar. Så får i lidt hver.
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. maj 2007 - 22:40 #11
Værsgo
Avatar billede mh6000 Nybegynder
25. maj 2007 - 08:21 #12
Held og lykke med programmet :-)
Avatar billede brian0905 Nybegynder
25. maj 2007 - 09:00 #13
Håber det bliver et hit :-)
Avatar billede segato Nybegynder
25. maj 2007 - 12:09 #14
Er sikker på det bliver købt om 3 måneder for 25 milliarder. Så kan de lave licensstyring :D