Avatar billede yatty Nybegynder
01. juni 2001 - 23:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er uddanelsen for at blive computer programmør?

Jeg er kun 15 og jeg vil være computer programmør nå jeg bliver ældre. Jeg er ved at lære selv c++. Og jeg vil gerne vide hvor svært er uddanelsen for computer programmering og hvordan det er. Og jeg vil også gerne vide hvordan det er at være en computer programmør. Jeg håber nogle af jer kan fortælle mig noget om det.
Avatar billede zycho Nybegynder
01. juni 2001 - 23:57 #1
Ikke for at knuse dine drømme, men jeg har selv hørt at der er frafald på 8 ud af 10 (kommende) programmører fordi der stilles større og større krav til dem! ( Dette har jeg hørt fra min Informationsteknologi lærer som selv ville være programmør, men som ikke var god nok, og derfor er netværks et eller andet)
Avatar billede abpdk Nybegynder
01. juni 2001 - 23:58 #2
Der er flere forskellige måder hvorpå man kan blive uddannet programmør. Jeg mener den højeste er Datalogi-uddannelsen (universitetet), og det tager følgende: Bachelor 3 år, Kandidad 5 år og Ph.d omkring 8 år. Jeg kan huske forkert.
Avatar billede fastpoint Nybegynder
02. juni 2001 - 00:01 #3
tag datamatikker uddannelsen
Avatar billede zycho Nybegynder
02. juni 2001 - 00:01 #4
Jeg tror at yatty skal på en gymnasiel uddannelse eller en computeruddannelse før han springer ud i universitetet!  :o)

Fra 9 klasse til univeritetet!! PUHA!
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juni 2001 - 00:04 #5
Det ved jeg godt, men jeg har selv haft datalogi i gymnasiet og med C++ i baglommen er han meget godt sat efter min mening, men tingene accelererer utrolig hurtigt derefter og videregående uddanelser inden for datalogien er ikke til at sammenligne med gymnasiet.
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. juni 2001 - 00:05 #6
Jeg har ligeledes hørt at datamatiker uddanelse ikke holder i længden hvis man vil lave noget seriøst programmering. Jeg kender til datamatikere der efter at have færdiggjordt deres uddanelse er hoppet over og er begyndt \"forfra\" på universitet.

Der er simpelthen for mange datamatikere.
Avatar billede theartist Nybegynder
02. juni 2001 - 01:07 #7
lær du bare c++ som 15-årig, så vil jeg godt stå inde for at du ikke får problemer i fremtiden.

For at blive programmør skal man eje en tålmodighed så stor så stor (som jeg desværre ikke har på trods af at jeg så gerne ville kunne det skidt) men jeg har hørt fra mange, at får man først hul på bylden så går det stærkt, og som det er lige nu er selvstudie lige så godt som hvilken som helst studie, det er en noget broget verden på det plan. Du gør dog nok klogt i at lægge ud lidt blødere end C++ - prøv med noget VB (Visual Basic) og arbejd dig fremad. Beslut dig også for om det er software eller web du skal programmere og sats på et af disse områder. Men vigtigst af alt er at holde sig opdateret, så tiden ikke lige pludselig løber fra dig.
Avatar billede annika Nybegynder
02. juni 2001 - 01:40 #8
Mindre beruset tilstand :) >>

At være programmør har meget lidt med programmeringssprog at gøre. Det er fint at du lærer lidt håndværk med C++, men ikke specielt vigtigt. Det der tæller er fremgangsmåder, principper, arbejdsmetoder, udvikling, fremtidig servicering.

Du skal selfølgelig igennem gymnasiet først. Derefter en tur på DIKU (Datalogisk Institut Kbh Universitet) eller DTU/IT retning (Danmarks Tekniske Universitet). Der findes andre uddanelser, såsom Datamatiker, men de er temmelig dårlige.

Rigtig er rigtig mange som falder fra på uddannelserne. De første er nørderne fra gymnasiet. Dem som lallede sig igennem datalogi uden at lære noget. Deres verden bliver knust, da de højere læreanstalter benyter særlige undervisningssprog som de ikke kender. De er slet ikke klar til at lære nyt.

De næste som falder fra er de dygtige men viljesvage (undertegnede er deriblandt). De får tilbudt gode jobs/bliver selvstændige. Der er meget få som kommer igennem studiet. I 2000 blev der optaget 150+ på DIKU og kun 12 blev færdige.

Det vigtigste for dig lige nu, er at vide at selvom du er meget skrap, så har du rigtig meget at lære. At kunne programmere i C++ er ligegyldigt. Du skal kunne programmere i hvad som helst.

Nu til spørgsmålet: Hvordan er det?
Svar: Det kommer meget an på dit job.

Jeg har prøvet lidt at hvert og du kan se min vurdering.
1997: HTML programmering - gav gode penge for en studerende...
1998: Windowsprogrammering /databaser - rigtig kedeligt, gode penge for en studerende
1999-2000: Selvstændig - Dotcommer - meget spændende i starten, meget trist da det gik galt, rigtig gode penge
2001: Udviklingsansvarlig/reserve sysadm i mindre webbureau (unix) - rimelig interessant, meget fustrende, pæn løn.

Kunne skrive en hel roman, men det ville være kedelig læsning. Sig til hvis du har spørgsmål.
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2001 - 15:49 #9
Nu rakker i alle sammen datamatiker uddannelsen ned, det gør mig lidt skidt tilpas. Jeg er selv igang med at studere til datamatiker. Hvorfor er det at i synes det er en dårlig uddannelse ?

Jeg startede ud med programmering for et par år siden, startede med ASP, så kom turen til VB, JavaScript og på mit studie lærer vi JAVA.

Jeg vil sige at kan man først et sprog, så går det hurtigt at lære et nyt. Med C++ i baghånden er man rigtigt godt rustet, da mange sprog minder om / bygger på det.

Som annika siger gælder det ikke om at være god til f.eks. C++, men om at være god til at programmere.
Avatar billede annika Nybegynder
02. juni 2001 - 16:25 #10
netsrac: Problemet med datamatikeruddannelsen, er at den mangler teori. Som du selv siger, lærer man at programere i forskellige sprog.

Det gør man ikke på de højere læreranstalter. Her lærer man først funktionsprogrammering (e.g. ML, Lisp) vs. imperativ programmering (Pascal, C, Java). Senere object orienteret design, algoritmer, datastrukturer, parallelprpgrammering mv. Altså en masse værktøjer til at lære i fremtiden.
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2001 - 18:08 #11
Har man lært at programmere i et sprog, tager det jo ikke lang tid at tage den viden med til et andet sprog.

Problem ? Du siger jo nærmest at Datamatikererudd. ikke kan bruges til noget ?
Avatar billede annika Nybegynder
02. juni 2001 - 18:26 #12
Selvfølgelig kan den bruges til noget. Man skal blot huske på, at det er en kortvarende udd. med meget lidt teori.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
02. juni 2001 - 19:00 #13
yatty >> Hvis du gerne vil arbejde som programmør i fremtiden, hvorfor så ikke bare begynde nu? Jeg arbejder som programmør for et Internet-firma, og det er fandeme sjovere som teenager at tjene penge på at programmere end at køre med aviser eller whatever (giver også bedre $$$ ;-) )

På den måde får du både trænet dine skills i programmering, og det er fint, hvis din karriere starter i så ung en alder.

Mail mig, hvis du vil vide mere

/Jes_Petersen
/jes@vip-productions.dk
Avatar billede madsovergaard15 Praktikant
06. december 2016 - 17:56 #14
Når, blev du så programmør?