Avatar billede doktoren001 Juniormester
20. maj 2007 - 13:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvad er CIDR

Hej, Jeg skal til eksamen i netværksteori. Jeg skal bla. forklare hvad CIDR er og hvad det bruges til!!! Jeg har ledt mange steder på nettet og har da fået en idé om hvad det er, men er det måske en mere kyndig person som kunne forklare det så det er til at forstå :-)
Avatar billede ierikk Nybegynder
20. maj 2007 - 13:30 #1
Avatar billede janpo Nybegynder
21. maj 2007 - 22:12 #2
Håber jeg kan nå det inden din eksamen :-)
CIDR er bare en standard hvor man ikke behøver at opdele IP adresse segmenter på "Byte boundary". D.v.s. at din netmaske ikke skal være enten 0 eller 255.
Så CIDR tillader altså en netmaske som 255.240.0.0.
Tidligere, da der var masser af IP adresser til rådighed tildelte man altid IP segmenter med netmasker udelukkende bestående af 255'ere eller 0'er. De dage er længe forbi. Altså lavede man CIDR. Eller "super-netting" som det også kaldes.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
23. maj 2007 - 18:44 #3
CIDR = Classless InterDomain Routing.

Hvis du har haft undervisning i det har du sikkert hørt om adresser i klasse A, B og C.
CIDR (fra 1994) ophæver klasseinddelingen.

Det er rigtigt at det kan kaldes supernetting, men det kan også være subnetting (afhængig af om nettet gøres større eller mindre, end den oprindelige klasse).

Se også: http://net-faq.dk/faq.pl?get=cidr

CIDR er det der gør at du dumper hvis du begynder at tale om klasse A, B eller C... i hvert fald hvis jeg var censor.