Avatar billede jorael Nybegynder
20. maj 2007 - 11:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Windows fryser

Når jeg klikker ind eller rundt på visse bestemte hjemmesider fryser min windows, og jeg kan ikke bruge tastaturet overhovedet, kun knappen til genstastart på pc'eren. Hvad er der galt? Skal jeg geninstallere windows? Google earth fryser allerede under åbningen. Det blev værre i går ved at jeg klikkede rundt på en hjemmeside lavet med Flash, sagde ophavskvinden til siden. For nogle uger siden blev det ligesom lidt bedre; men nu er den gal igen - jeg sender nu inden denne side fryser!
Avatar billede lablo Nybegynder
20. maj 2007 - 13:59 #1
Der kan være flere årsager til fejlen. Har du prøvet med en anden browser (Går ud fra du bruger IE6/7). er det kun når du surfer hjemmesider ?
Avatar billede jorael Nybegynder
20. maj 2007 - 20:51 #2
Ja, det er forsøgt. Problemet er måske ikke programmerne, men grafikkortet. Jeg har et SIS 730 med delt grafik. På et tidspunkt havde jeg også et NVIDIA sat i; men tog det ud igen efter råd fra forhandleren. Desuden kunne jeg ikke se nogen forbedring. Når bios starter står der stadig noget med NVIDIA på den side, der kommer som et glimt inden Windows er lukket helt op.
Avatar billede lablo Nybegynder
21. maj 2007 - 12:51 #3
Det kunne sagtens være en driver der ligger og spøger. du kan eventuelt se om der er noget nvidia software i "tilføj/ fjern programmer". Ellers prøv at opdatere dit skærmkort driver, det kan i de fleste tilfælde læse problemet. Men når man snakker delt grafik, så vil denne funktion også sløve maskinen hvis der er tale om "tung grafik". Dette skyldes at hvis du bruger meget ram i samme seance, så kræver det mange resourser at holde styr fra CPU´ens side.

håber det kunne besvare noget af det :-)
Avatar billede jorael Nybegynder
22. maj 2007 - 08:50 #4
Der er ingen driver eller prógram at se - umiddelbart. Er opdatering af driveren til bundkortet ikke er risikabel proces?
Kan flere ram være en fordel - og er det et problem, hvis ramblokkene ikke er af samme fabrikat?
Avatar billede lablo Nybegynder
22. maj 2007 - 16:47 #5
Opdatering af bundkort kan indebære en hvis risiko, hvis man ikke ved had man laver. Men det jeg mente, var bare at du skulle opdatere din skærmkort driver. Denne process er ikke så risikabel, for virker driveren ikke kan man altid gå tilbage til den gamle driver.
Jo mere ram kan også godt løse noget af problemet. Ummiddelbart sker der ikke noget ved at sætte 2 fabrikater sammen, bare man sikre sig det er samme type (pc 2700, 3200 osv.). Personligt foretrækker jeg at holde mig inde for samme fabrikat :-)

Du skrev du er anbefalet at fjerne dit skræmkort fra forhandleren, det mest optimale ville nemlig være at have et "dedikeret" skrærmkort. Så kan du nemlig være heldig at spare penge på flere ram, og samtidig få en bedre performance.
Avatar billede jorael Nybegynder
25. maj 2007 - 08:39 #6
Jeg havde håbet på bedre funktionalitet ved at sætte et selvstændigt grafikkort i NVIDIA (TNT2, mener jeg det var); men jeg tog det hurtigt ud igen, da der ikke var synlige fordele. Nu er der tale om at grafikken kører på "delt ram"; jeg har allokeret ca 32 ram til grafik i BIOS. Vil opdatering af driveren til grafik ikke indebære opdatering af driveren til bundkortet, SIS 730. Tak for kommentaren. Mener du, at jeg bør genanskaffe et TNT2 eller tilsvarende igen? har du et bedre forslag med hensyn til et ukompliceret grafikkort?
Avatar billede lablo Nybegynder
26. maj 2007 - 00:10 #7
det er et lidt svært spørgsmål da jeg ikke kender din hardware. men uanset hvad, så at splitte delene op så de har allokeret ram til den specifikke opgave kompontnterne har er altid det bedste. for når du deler rammene på "bundkortet" så vil de uden tvivl tage lidt mere resourcer. hvis du skal opleve noget performance forbedring, ville jeg prøve med noget lidt størrer, f,eks geeforce 4 kort (Hvis det er en lidt ældre maskine). Prøv evt med 64 eller 128 ram, men det afhænger af maskinens alder og "formåen"
Avatar billede jorael Nybegynder
04. juni 2007 - 09:36 #8
OK svaret er nok en ny og større pc. Det, som fryser hver gang, er fx 1) google earth 2) reklamen for GPS, som kører på Yahoo for tiden. Dem kan jeg ganske simpelt ikke køre, det meste andet går. Begge er præget af en form for bevægelse i billedet, nærmest en film. Så det er noget med visning og styring af grafik med bevægelse.
Hvis du vil have point, kan du så ikke sende et "svar".
Avatar billede lablo Nybegynder
04. juni 2007 - 10:07 #9
He he ok ... det kan godt være det er mere omfattende end som så. men en ny pc er vel heller ikke af vejen :-)
lablo
Avatar billede jorael Nybegynder
15. juni 2007 - 14:55 #10
Problemet blev løst ved, at jeg nedsatte værdierne for skærmopløsning til 1024 * 768, meget simpelt.