Avatar billede dotnow Nybegynder
19. maj 2007 - 20:46 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Løbesko

Hej jeg er røget på den forkerte side af de 100 kg og har en kondi der er mindre end 0 jeg render derfor og overvejer at starte stille op med lidt løbetræning men hvilke sko er bedst?

De skal jo være noget stødabsorberende og gerne nogle hvor man føler de næsten løber af sig selv:-)

Hører osse gerne fif om hvordan en smart starter løbeplan kunne se ud.
Avatar billede foxy777 Nybegynder
19. maj 2007 - 21:24 #1
hej Dotnow,

Nu ved jeg ikke hvor højt du vil gå op i det, men hvis du leder efter et par sko der nærmest "løfter dig:)" så tror jeg ikke du skal lede i den billige ende. Jeg har løbetrænet i 1 år nu, og jeg har for godt og vel 4 uger siden købt nye sko. jeg havde før i tiden problemer med min ryg når jeg løb, men det klarede mine nye sko sig af med. Jeg har været rigtigt glad for dem siden, så hvis jeg skal anbefale nogen, så må det være Brooks, GTS adrenaline 7. Dem købte jeg for en 700 kr.

Mht. en løbeplan, så synes jeg du skal kigge på motion-online.dk de har gode artikler, samt et fora, jeg tror vil kunne hjælpe dig. Håber det gav et lidt bedre indblik, ellers bare spørg :)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
19. maj 2007 - 21:50 #2
vejer 100+ og anbefaler new balance 1220. Dem har jeg løbet 5 marathon løb med :-)
Avatar billede foxy777 Nybegynder
19. maj 2007 - 22:19 #3
Så tror jeg du skal lytte til hvad baurdata siger :).
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. maj 2007 - 22:52 #4
New balance og asics er til tunge løbere, jeg er selv ca 100 kg, og er til asics men vil anbefale at du prøver begge modeller og vælger den der passer dig bedst
Avatar billede bauerdata Nybegynder
19. maj 2007 - 23:09 #5
Du kunne evt. finde nogle at løbe med.
hvis du bor i ballerup/værløse/hareskoven så se her.
http://www.trimballerup.dk

generelt kan du få mange gode råd og stille spørgsmål på
http://www.dourun.dk/
Avatar billede drbean Nybegynder
19. maj 2007 - 23:23 #6
Jeg løbe træner også og vejer også 100 +. Jeg bruger new balance 1122. De kan anbefales.
Avatar billede thegenuine Praktikant
19. maj 2007 - 23:35 #7
http://www.marathonsport.dk/ Her finder du de rigtige eksperter... De kan optage dit løb på video og finde de rigtige sko til dig.
Avatar billede dyrbye Praktikant
20. maj 2007 - 08:23 #8
Hvor bor du?

Du skal helt klart som thegenuine skriver ind i en løbeforretning der ved noget om løb så du får den rigtige type løbesko.

De skal selvfølgelig kunne klare vægten.

Men endnu mere vigtig er din løbestil.

Hvis du f.eks. overpronere (vrikke ud) skal du have en stabilitetssko som f.eks. Asics kayano 13 som modvirker dette.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
20. maj 2007 - 13:33 #9
Jeg kan - som thegenuine - klart anbefale Marathon Sport. Super-professionelle. Jeg "vrikker indad" og er desuden hypermobil, så jeg har gennem tiderne haft store problemer. Men Marathon Sport fandt den helt rigtige løbesko. Faktisk var de så professionelle, at de ikke ville sælge mig noget i første omgang, fordi de ikke havde den rigtige sko til mig. "Kom igen om 14 dage, når vi har fået nye sko hjem." Og med den nye sending var altså også den helt rigtige sko.
Avatar billede thov Forsker
20. maj 2007 - 15:23 #10
Husk at lægge forsigtigt ud. Løb i et jævnt tempo til du bliver forpustet, og gå derefter i 5-10min. Løb igen, og gå o.s.v.... Efterhånden som du bliver bedre, kan du gradvist skære ned på gå-tiden, så du efter nogle måneder (og en del kilo lettere), er i stand til at løbe uden pauser.
Starter du i morgen, kan du være klar til Eremitageløbet i oktober :-)

'Huserer' i Københavnstrup, så kan du finde og opmåle ruter her: http://www.kolbek.dk/loebeturen/index.php
Avatar billede word-hajen Nybegynder
20. maj 2007 - 15:37 #11
En fejl, man som nybegynder har tendens til at begå, er, at man overdriver. Måske er det, fordi det føles helt forkert (og en smule tåbeligt) at løbe i 1 min. for derefter at gå 3 min., men tro mig - det virker helt fantastisk. Prøv evt. at se

http://www.bodyfit.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=44

Husk - gå aldrig videre til næste step/dagsprogram, hvis du er lige ved "at falde død om" i forvejen. Så overbelaster du kroppen og taber måske motivationen.
Avatar billede nicolaib Praktikant
20. maj 2007 - 15:44 #12
Du skal selvfølgelig have afklaret om du er pronations-, supinations- eller neutralløber. De fleste (ca. 75%) er pronationsløbere og det er det også sandsynligt at du er, idet mange tunge løbere har denne løbestil. Det er dog vigtigt at få checket, da vi ikke alle er ens.
En god sko til en tung pronationsløber kunne være Brooks Beast eller Brooks Addiction. De er udviklet til præcis den type løber.
Men stadig vigtigst er det at du får checket din løbestil og snakket med en fornuftig medarbejder i butikken.
(Husk på at et løbebånd godt kan "snyde" da få vil løbe naturligt på et løbebånd - vær lidt kritisk)
Mht størrelsen så skal løbesko - som de eneste sportsko - være en anelse større end normalt da ens fødder har tendens til at udvide sig en smule ved løb.

@dyrbye - At overpronere er ikke at vrikke ud ad. Overpronation er når foden kollapser meget indad, hvilket medfører at du skal bruge en sko med en pronationskile(den grå hårdere del) som sidder på indersiden af skoen. Gerne frem under torsion-delen(svangen).

Held og lykke. God fornøjelse med løbeturene.
Avatar billede nicolaib Praktikant
20. maj 2007 - 15:47 #13
Glemte lige at sige at hvis du har en gammel løbesko, som du har brugt til at løbe så kan du med fordel tage den med i butikken da den godt kan gemme lidt oplysninger om din løbestil. Men den skal have været brugt til løb.
Avatar billede dotnow Nybegynder
20. maj 2007 - 20:31 #14
Hold da op en masse svar:-) fedt at se der er så mange seriøse:-)

Jeg er fra Rødovre og prisen på løbeskoen er underordnet dog en max grænse omkring 2000,-

Vi for gæster om lidt så jeg tjekker jeres svar imorgen og vender tilbage:-)
Avatar billede dytti Novice
21. maj 2007 - 08:09 #15
Du skal virkelig passe på, når du vælger sko.
Lad være med at vælge et mærke bare fordi andre anbefaler det.
Det kan give seriøse knæskader og/eller skinnebensbetændelse (jeg taler af egen sur erfaring)

Mit bedste råd: Find en sportsbutik hvor de kan filme dig mens du løber på et løbebånd.
Ved at gennemse filmen, kan forretningen anbefale dig de rigtige sko.

Dengang jeg løb meget, var det altid i dyre sko, som jeg købte lige fra hylden.
Det gik grueligt galt.
Jeg er tilsyneladende hjulbenet på det ene ben, og kalveknæet på det andet :-)

Efter en tur på løbebåndet, blev jeg anbefalet nogle indlæg til mine dyre sko, og "vupti" var mine benskader væk (efter et stykke tid)

Det er ikke selvfølgelig ikke alle der får problemer, men gør dig selv en tjeneste, og ha' det i baghovedet.
Avatar billede dyrbye Praktikant
21. maj 2007 - 08:28 #16
Nicolaib - ups en lille skrivefejl - du har fuldstændig ret.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
21. maj 2007 - 13:41 #17
Motionsdagbog/løbedagbog var måske noget (så kan man holde styr på sine resultater og sit forhåbentlige fremskridt)

http://www.motionsdagbog.dk/
http://www.runlog.dk/
Avatar billede dotnow Nybegynder
21. maj 2007 - 15:53 #18
Tak for alle jeres indlæg, jeg vil tage et smut ind forbi Marathonsport jeg kunne se på deres hjemmeside at de tilbyde man kan blive testet på et løbebånd for at finde de rigtige sko.

Samtidig vil jeg bruge en af de begynder træningsprogrammer som i har linket til.
Avatar billede nicolaib Praktikant
26. maj 2007 - 21:41 #19
tak for point
Avatar billede thegenuine Praktikant
29. maj 2007 - 21:34 #20
tak for point ;o)