Avatar billede htmlkongen Novice
15. maj 2007 - 15:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD

Jeg har lige samlet en ny comp. Den kan ikke finde SAT harddisken i BIOS - eller når jeg putter XP cden i for at installere.

Stikkene sidder rigtigt i, og der er strøm . Hvad er der galt?

Er det noget meg S.M.A.R.T ? Det er disabled nemlig???
15. maj 2007 - 15:58 #1
... er det (S)ATA eller EDI ATA HD typen ???
(Hvis den tilsyneladende ikke kan ses i BIOS så hjælper det ikke noget med XP CD'en ...)
Avatar billede screem_brille Novice
15. maj 2007 - 15:59 #2
s.m.a.r.t er http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis,_and_Reporting_Technology
Avatar billede jvt Nybegynder
15. maj 2007 - 16:07 #3
Hvis du har flere SATA forbindelser på bundkortet kan det være at det stik du har brugt er et stik der hører til en RAID controller på bundkortet og denne kontroller ikke er aktiveret. Måske kræver den (controlleren) også en driver under installationen af Windows (F6 når installationen kopiere filer).

Hvis det er muligt så sæt SATA harddisken til SATA1 eller SATA0 (alt efter hvad det  første sata stik på bundkortet hedder.)
Avatar billede htmlkongen Novice
15. maj 2007 - 16:31 #4
Den er sat til SATA 1. Der er intet andet sat til den.

DR - Jeg tror at det er almindelig SATA - ved ikke lige hvad det andet er ??

Jeg har samlet 3 på samme måde og de har fint funket. Det kan ikke være noget med at den ikke får strøm eller sådan noget? (den snurrer nu fint rundt)
Avatar billede jvt Nybegynder
16. maj 2007 - 10:05 #5
Der kan være fejl på både bundkort, datakabel eller harddisken.
Prøv at se om ikke en af de andre computere du har samlet, som virker, kan finde din harddisk. Evt. prøv en harddisk fra en virkende pc i den du er ved at samle nu og se om den kan findes.

For hvis du har sat alt i som det skal, og ikke rodet med BIOS, så burde den blive opdaget i opstart. Prøv evt at loade default i BIOS.
Avatar billede htmlkongen Novice
16. maj 2007 - 23:23 #6
OK prøver. Tak