Avatar billede grillmand Nybegynder
12. maj 2007 - 14:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Font size i millimeter

Hej.

Jeg har prøvet at hente information om font size på wikipedia, britannica og via google, men har ikke fundet et præcis svar med kilde på mit spørgsmål:

Hvor stor er en font size på 12pt i millimeter?

Fandt et sted hvor der stod beskrevet at det kommer an på hvilken font der er valgt, men i så fald vil det være Arial.

Håber I kan hjælpe mig med problemet. Som sagt er det vigtigt for mig med en kilde på svaret!
Avatar billede keysersoze Guru
12. maj 2007 - 15:12 #1
1pt = 1/72in (inches)
1in = 2,54cm

derfor må 12pt = 0,423333mm

Men det kommer vel også an på hvad du skal opnå - her tænker jeg på fx skærmopløsning?
Avatar billede grillmand Nybegynder
12. maj 2007 - 15:31 #2
Det samme kom jeg frem til på wikipedia. Men er det så HØJDEN der måles? I såfald hvordan tager man højde for SMÅ BOGSTAVER UNDER BASELINE (f.eks. lille "g")?

Jeg skal ikke bruge det i forbindelse med en skærm så det er derfor det er vigtigt for mig at kende en ækvivalent størrelse i mm.

Tak for den hutige reaktion keysersoze:-)
Avatar billede keysersoze Guru
12. maj 2007 - 17:59 #3
jeg har ikke så meget styr på det tekniske i fonte - men et bud vil være, at det er højden der måles idet der altid er sat x plads af i højden hvorimod bredden kan variere (i fylder mindre end m i mange fonte).

Hvis det ikke er til skærm må jeg nok melde pas med ydeligere info - så skal du måske have fat i en med forstand på tryk eller lignende :)
Avatar billede grillmand Nybegynder
21. juni 2007 - 08:09 #4
.
Avatar billede keysersoze Guru
21. juni 2007 - 17:35 #5
siden min hjælp ikke har været god nok hvad har du så fundet frem til?
Avatar billede grillmand Nybegynder
21. juni 2007 - 20:38 #6
Keysersoze: Din hjælp har skam været god idet den har været hurtig. Jeg har ikke fundet noget svar endnu der er "godt nok" idet, som jeg skriver i spørgsmålet, "er vigtigt for mig med en kilde på svaret!"