Avatar billede razmuz Nybegynder
10. maj 2007 - 23:26 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

High Gain Antenna vs Range Expander

Hej

Jeg bor i et hus med mange små rum, adskilt af mange vægge, ydervægge og i det hele taget meget materiale.
Til mit trådløse netværk har jeg købt en LinkSys Wireless-G Broadband Router:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1125730904006&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=0400636109B08

Den har dog svært ved at række hele huset rundt bl.a. til mit stationære computer med en LinkSys Wireless PCI Adapter installeret:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1126197010828&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=1082836109B25

Mit spørgsmål til jer kloge netværksguruer er:
For at øge styrken af mit signal, hvilken af følgende to muligheder skal jeg investere i:

Mulighed 1 - High Gain Antenna
Jeg køber 2 High Gain antenner og monterer dem på min router. De burde øge styrken af det udsendte signal.
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1126197017005&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=1700536109B45

Mulighed 2 - Range Expander
Jeg køber en Wireless-G Range Expander og sætter den et sted, hvor den modtager nok signal til at sende det videre. På den måde kan jeg øge signalet omkring min stationære pc.
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1140712206059&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=0605936109B47

Spørgsmålet er altså:
Hvilken af de 2 løsninger giver den bedste forøgelse af signalet. Mulighed 1 koster omkring 300,- og mulighed 2 koster omkring 600,-

Skriv gerne om du har erfaringer med én eller begge disse produkter (eller lignende).

På forhånd tak.
/Rasmus
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2007 - 11:22 #1
jeg ville uden tvivl vælge range expander.

Da du jo faktisk ikke er sikker på at det ikke er din bærbar som ikke sender kraftigt nok til at nå routeren. det er jo ikke sikkert det er omvendt.
Avatar billede razmuz Nybegynder
13. maj 2007 - 10:24 #2
Det er ikke en bærbar, der har installeret det PCI-kort. Kortet er forholdsvis godt (kan klare højere hastigheder end de normale 54 Mbps.
Derudover er det af samme fabrikat (LinkSys) som routeren, hvilket udelukker kombatibilitetsproblemer.

Har du erfaringer med en range expander?
Avatar billede kenp Novice
13. maj 2007 - 10:39 #3
Nu er det ikke deres teoritiske lovede hastigheder man kan bruge til så meget..

Selv om det teoritisk kan køre med 128 mbit eller hvad som nu står på den så tvivler jeg kraftigt på at du kan komme synderligt meget over 3 mb pr sekund af data du flytter.

Det jeg mener er at det kan godt være din router kan sende til din stationær, men det er jo ikke sikkert din stationær kan sende til din router. Først når du har konstateret hvilken af dem som har problemet kan du bruge det med bedre antenner til noget.

Det den anden gør er at forstærke signalet go sende det videre. selv om den vil tage 50% af din forbindelses hastighed. så du ikke kommer over hastigheder på maks 1,7 mb pr. sekund.

Jeg kender ikek specifikt den fra linksys, da jeg gør mest i zyxel. Men problematikker og muligheder er præcist de samme hos dem.
Avatar billede razmuz Nybegynder
13. maj 2007 - 12:06 #4
Hvordan laver man store netværk ellers? Kan man købe endnu en wireless router, og bede den køre som access point. Kan de køre sideløbende?
Avatar billede kenp Novice
13. maj 2007 - 13:46 #5
De køre med flere accesspoint på forskellige kanaler og sætter dem op til at tillade roaming.

Men du kan ikke sætte en router op også sætte den op som AP (jo men så skal den stadigvæk sættes op med kabel til eksisterende router)
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
13. maj 2007 - 13:57 #6
Jeg har gode erfaringer med en expander.

Du skal være opmærksom på, at der er forskellige type af antenner. Nogle af dem er retningsbestemte, og hvis du bruger en retningsbestemt antenne midt i huset, kan du kun modtage signalet i den retning antennen peger.
Retningsbestemte antenner kan sende meget længere, men altså kun i en bestemt retning.
Det betyder også noget hvor højt du placerer antennen/routeren. Jo højere jo bedre.
Du må ikke placere den i et hjørne af et rum, da væggene reflekterer signalet, og skaber inteferens. En placering midt i rummet er bedst.

Ved anvendelse af expander, skal den placeres så tæt på routeren, at den får et godt signal. Ellers taber du hastighed.

Det er svært at sige om expander eller high gain antenne er bedst, da det varierer meget fra hus til hus. Derfor kan man heller ikke regne med de antal meter de siger de kan sende.
Avatar billede razmuz Nybegynder
13. maj 2007 - 22:36 #7
Tak for bidragene :)
Jeg har nu bestilt en Range Expander og håber at den løser mit problem.