Avatar billede nicker Nybegynder
09. maj 2007 - 11:58 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en server?

Hej

Er der en her der kan hjælpe med at forklare hvordan man sætter en server op til internettet? Altså så jeg har min egen ftp-server. HVad kræver det, og hvor meget vil det koste?
Avatar billede ebe Praktikant
09. maj 2007 - 14:07 #1
Det koster ikke noget, du kan hente warftp serveren gratis her: http://www.warftp.org/index.php?menu=344

Den computer som serveren skal installeres på, skal have fast intern ip. Hvis du skal tilgå den udefra, skal du helst også have fast ekstern ip. Desuden skal port 21 routes til din servermaskine, og port 21 skal åbnes i maskinens firewall.
Avatar billede ebe Praktikant
09. maj 2007 - 14:08 #2
Og så koster det selvfølgelig nogen strøm og slitage, hvis maskinen skal snurre hele tiden.
Avatar billede ebe Praktikant
09. maj 2007 - 14:21 #3
så er der nogle praktiske overvejelser: skal den installeres på din egen maskine eller en ekstra servermaskine, hvor megen traffik er der (båndbredde), sikkerhed osv...
Avatar billede nicker Nybegynder
27. maj 2007 - 15:50 #4
Hej

Har kigget lidt rundt og overvejet om det var noget jeg ville sætte op. Er lidt i tvivl om det vil kræve for megen vedligeholdelse. Men i hvert fald mange tak for hjælpen!! Vil du lave et svar, så du kan få dine point?
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 16:43 #5
Vedligeholdelsen er ikke så slem for en ftp-server, når den engang er sat op. Du skal bare overveje hvem der skal have adgang, og i hvertfald disable anonymous logon. Jeg er skam glad for min!  :)

Men held og lykke med projektet, hvis du går i gang. Hvis du skal have hjælp til den, lægger du bare besked her.
Avatar billede nicker Nybegynder
27. maj 2007 - 21:06 #6
Ok. Jeg vil se på det :) tak i hvert fald....
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 21:39 #7
... hvis du gerne vil give mig points, skal du acceptere svaret :)
Avatar billede ebe Praktikant
27. maj 2007 - 22:00 #8
takker :)
Avatar billede webname Nybegynder
13. juni 2007 - 21:48 #9
Filezilla kan bestemt anbefales.. Den har jeg brugt i omtrent et havlt års tid, uden 1 sekundts vedligeholdelse.. (Kun tilføjelse af brugere)

http://filezilla.sourceforge.net/
Avatar billede webnews Nybegynder
29. august 2007 - 12:00 #10
Hej Ebe

Du lyder som en der ved en masse vedr. server.
Måske har man mulighed for at trække lidt på dine erfaringer...
Svar på dette indslag, så tager vi "detaljer" over msn
Avatar billede ebe Praktikant
29. august 2007 - 17:39 #11
nu er jeg heller ingen ørn, men jeg har en webserver, en mailserver og en ftp-server kørende. men bare skriv her, så skal jeg hjælpe dig så vidt jeg kan!
Avatar billede webnews Nybegynder
29. august 2007 - 18:42 #12
Det er mere vedr. veligeholdelse af server. Ang. det med fil logs, hvordan man lærer at holde en server "ren" for SPAM, og hacking...
Avatar billede ebe Praktikant
29. august 2007 - 19:25 #13
jeg har aldrig haft problemer med hacking, det sørger firewallen for. Alle porte undtagen de nødvendige (21,25,8383,80 osv.) er lukkede. Spam får jeg en masse af, at holde en server rent for spam koster på den ene eller anden måde.... Ellers kører jeg en alm. win2000 opsætning, på en gammel pentiumII-400, som klarer hele molevitten som en mis :)  Jeg har prøvet at køre på winserver2003, men så kommer der en masse udgifter til antivirus, fordi de fleste alm. antivirus ikke kører på servere... de koster ekstra.
Avatar billede webnews Nybegynder
30. august 2007 - 09:34 #14
Det er fordi jeg har en AMD 2400 MHz, 512 RAM, 80 GB harddisk og på den kører jeg Ubuntu server udgave.

Spørgsmål.

1: Vedr. mail på egen server:
Ligesom på et webhotel hvor man har en mail konto, som man kan log ind på og enten læse sine mails online eller sende dem til ens "normale" mail program (outlook) er det noget jeg kan få på min egen server og hvis ja har du så et godt link til et GRATIS mail program?

2: Vedr. veligeholdelse:
Det er fordi jeg har snakket med nogle fyre vedr. egen server og de siger at man skal tjeke sin log fil på serveren hver dag, og at det er svært at vedligeholde sin egen server... Men som jeg forstår på sig så er det vist mere, hvad man gør det til eller?

3: Vedr. backup:
Jeg har 6 websider og vil selvfølgelig gerne hoste dem på egen server. Hvis nu jeg bliver hacked, eller en disk ryger eller noget hael andet hvordan kan man så sikre sig.

Jeg har tænkt på at tage daglig backup: Køber en Amiteck ekstern harddisk 500GB med automatisk backup, den kan jeg så sætte til daglig, at tage backup... MEN...

Lad os nu sige at hele harddisken bliver hacked, og intet virker. Kan jeg så tage min backup og installere det hele igen, og hvis ja skal jeg så først installere hele Ubuntu og alle de enkelte services igen for derefter at installere selve backup´en eller hvordan gør man det...?

Undskyld de store spørgsmål, men som du nok kan læse ved jeg ikke så meget omkring server endnu, det er derfor ;)

TAK for dine svar
Avatar billede ebe Praktikant
30. august 2007 - 21:52 #15
1. jeg er ikke god til ubuntu, har kun rodet med det en gang, men her er en vejledning:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=40047 . Hvis din smtp server skal kunne sende direkte, kræver det at internetudbyderen har åbnet port 25 til dig, den er lukket for de fleste efterhånden pga. spam. Ellers skal du køre sende din mail via din udbyders gateway server. Desuden skal du oprette en MX record som peger på din server. (Hvis ikke du ved hvad det er, google lidt )

2. Hvis du kører smtp via din udbyders gateway server, er der ikke de store problemer. Hvis du selv kører smtp, kan andre (måske....) hacke sig ind og bruge din mailserver som spamserver. Så lukker udbyderen hurtig port 25 igen, kan du være sikker på :) Jeg checker selv loggen på min mailserver engang imellem for at få en ide om hvad der foregår deroppe, men det er ikke noget som optager mig synderligt.

3. Jeg har et image (norton ghost) af min server liggende på en anden computer, så jeg ikke behøver sætte det hele op igen, hvis disken ryger eller windows bliver korrupt. Der er ingen synderlig mening i at tage backup af alle mails, så længe du kører pop3, så ligger de jo også på brugernes computere. Hvis du kører imap er der mere mening i det. Vigtigt er, at du får dig en backup mailserver (det har din udbyder sikkert), så mails bliver gemt dér et stykke tid, hvis din server går ned.

Til sidst, al begyndelse er svær og kræver en masse rtfm.... lol  Jeg stod ligesom dig i starten, og lærte tingene efterhånden!

Held og lykke, og du er velkommen igen, men søg også lidt på nettet selv også. Hvis jeg skal forklare ALT her, bliver det en hel roman, som allerede ER skrevet :)
Avatar billede webnews Nybegynder
31. august 2007 - 07:05 #16
Tak for hjælpen.

Ang. backup så var det mere vedr. de "webhoteller" altså de 6 websider, der kommer til at ligge på serveren. Hvis alt går ned skal man så opsætte databaserne igen, samt selve htlm, ASP eller PHP filerne igen eller vil der automatisk blive gendannet når man laver en recovery?

Det er rart at "snakke" sammen med en der ikke kører skramme kampagne vedr. server brug. Jeg vil kaste mig over det, og ligesom dig tage det hen af vejen ;)

Er det XP eller server 2003 fra windows du kører på din?

Meget kort hvoad er en FTP Server så: Er det et "webhotel" eller hvad?

Endnu engang tak for dine GODE svar ;), sig til hvis jeg skal oprette et spørgsmål og give dig point...
Avatar billede ebe Praktikant
31. august 2007 - 08:53 #17
Hvis du laver en norton ghost af din server, bliver alle programmer samt alle data som ligger på partitionen det pågældende tidspunkt gemt. Så jeg ville lave en ghost når det hele er sat op, og hver gang jeg har ændret opsætningen. Imaget kan enten gemmes på en anden partition, en anden hard-disk (det mest fornuftige og hurtige) eller på cd-er. Websiderne, som jo hele tiden forandrer sig, kan du backupe en gang i døgnet, der findes flere gode billige backup programmer, som tager incrementiel backup. Nu kender jeg dem ikke til ubuntu.

Jeg kører hverken xp eller server2003, jeg kører en ganske alm. win2000. XP er for fancy og tager for mange ressurcer og jeg er ikke sikker på at det er stabilt nok, og server 2003 er god, men bliver for dyrt i antivirus og evt. licenser.

FTP-server: (File Transfer Protocol  server) lader dig flytte data over nettet til en anden maskine. F.eks. vil dine web-hotel brugere gerne uploade deres færdige hjemmesider til din server. Det gøres  som regel via FTP. http://en.wikipedia.org/wiki/FTP_server

Det med pointsene går nok..........  :)
Avatar billede ebe Praktikant
31. august 2007 - 09:04 #18
Min opsætning er:
maskine: pentium II 400, 261 Mb ram. Det er ikke det hurtigste, men er robust og billigt og det eneste problem indtil nu var at blæseren blev slidt op.

IP-adresse: fast dynamisk

OS: win2k, som bare kører drønhamrende stabilt derudad.....

Web-server: apache
Mail-server: imail6
Ftp-server: war-ftp
Desuden kører jeg vnc på maskinen, så jeg kan administrere den, da den har hverken skærm eller tastatur...

Det hele står bag en router, som også fungerer som firewall, og hvor jeg kun har åbnet de porte som er nødvendige (routet dem frem til den maskine som kører som server)

Båndbredde er 6000/512, hvor de 512 op egentligt er for lidt engang imellem.
Avatar billede webnews Nybegynder
31. august 2007 - 14:04 #19
Hej

Det er måske et meget dumt spørgsmål, men er alle understående ting på samme server?

Web-server: apache
Mail-server: imail6
Ftp-server: war-ftp
Avatar billede ebe Praktikant
31. august 2007 - 14:34 #20
ja.....  lol
Avatar billede webnews Nybegynder
31. august 2007 - 14:50 #21
okay så kan jeg bedre forstå det, troede du havde 3 servere derhjemme ;)

Hvis du ikke har noget imod det vil jeg "stjæle" lidt fra dine indput.

Faldt over en Windown 2003 server version (ny)
MS OEM Win 2003 CAL User 1Cli Eng 1pk - pris 250 kr. er det dyrt og vil den kunne bruges eller er jeg HELT forkert på den (IGEN...)
Avatar billede ebe Praktikant
31. august 2007 - 15:52 #22
en cal er ikke en server, men en licens til at komme med en terminalserverklient på en windows terminalserver... en 2003 server ligger vel omkring en 15.000 kroner :) hvis det er enterprise versionen nok nærmere 20.000... men du behøver ingen decideret server, bare et operativsystem som kan køre serverprogrammerne, f.eks. win2000... hvor bor du henne i landet?
Avatar billede webnews Nybegynder
02. september 2007 - 12:21 #23
På Frederiksberg.

Du siger at Win2000 er bedre end XP grundet hastigheden, men hvad mener du...?

Det er fordi jeg har en XP professionel, og så vidt jeg ved kan man også lave den om til en server. For som du så siger, så kan jeg bruge et alm. virus, firewall, SPAM program (BullGuard) og dermed spare en masse penge ved at bruge det program til at holde min server "ren" med.
Avatar billede webnews Nybegynder
02. september 2007 - 12:21 #24
hvor i landet bor du?
Avatar billede ebe Praktikant
02. september 2007 - 22:07 #25
hundested....  ikk´ lige i nærheden....

jeg mener at win2k er mindst lige så stabil, har ikke så mange fancy funktioner og bruger mindre ram og mindre processorkraft. Dermed ikke sagt, at XPpro ikke kan bruges. Men jeg ville f.eks. meget nødigt indrette en xp-server på min gamle, veltjente pentiumII 400 med 261 Mb RAM :)
Avatar billede ebe Praktikant
02. september 2007 - 22:09 #26
du skal så bare huske at xp har sin egen firewall, så du skal åbne de forskellige porte i den også!
Avatar billede webnews Nybegynder
03. september 2007 - 13:39 #27
ØHHH Hvis XP har sin egen firewall og man opsætter en ekstra firewall er man så sikret imod hacking, eller vil det være det samme som at gå med livrem og seler... Man kan måske bare nøjes med den firewall der er indbygget i xp?

Hvad med denne: MS OEM SBS Srv 2003 Std R2 SP2 Eng 1pk

Ved godt at OEM betyder at den KUN virker på den server den installeres på første gang, men vil hører om det er en brugbar windows 2003 server licens???
Avatar billede webnews Nybegynder
03. september 2007 - 13:41 #28
.....

Hvis jeg nu kan få en windows 2003 server licens, hvad kan den så mere end f.eks win2000 eller XP?

Er det bare fordi det er fedt eller er der bedre sikkerhed, nemmere et eller andet eller hvad?
Avatar billede ebe Praktikant
03. september 2007 - 14:04 #29
1. det ligner en small buisnes server, så det er ikke 2003 server.
2. 2003 server kan en hel masse mere, hvoraf du ikke har brug for det meste... Active Directory, dhcp, dns, terminalserver osv... så gå du bare i gang med xp for at lære tingene, og hvis du senere synes sadler du om.. ellers få fat i en almindelig win2000 udgave, der må være nogle computere rundt omkring som har sadlet om til xp, hvor du kan købe den lovligt og billigt.
Ang. to firewalls, så er det nok hvis du har en router med firewall.
Avatar billede webnews Nybegynder
04. september 2007 - 08:30 #30
Ang. win2000 er disse 2 så det samme eller hvad, mere da der er over 1000kr i forskel.

1: 1.500kr
Mærke Microsoft
Titel Win2K Server Retail
Microsoft Win2K Server Retail, Microsoft styresystem til servere. Retail. Sælges p.g.a. overgang til ny server med Win 2003 Server software.

2:
Mærke Windows 2000
Titel Professional
Windows 2000 Professional , 1-2 Cpu. Orginal cd med kode.

Ang. IP, så regner jeg med at jeg bare skal kontakte min internet udbyder og lave min nuværende IP adresse om til en fast IP adresse, også kan jeg vel køre server samt min trådløse forbindelse til min laptop på den ik´
Avatar billede ebe Praktikant
04. september 2007 - 09:14 #31
1 ser ud til at være en win2000 server, som manden sælger fordi han er gået over til win2003.
2 er det samme som jeg kører, en win2000 pro.
Så den første er en decideret serverudgave med alt hvad der hører til, den anden er en alm. 2000 brugerudgave.
Ang. IP, jo, du skal snakke med din udbyder og få en fast ip. Men hvis du vil køre webserver og mailserver skal du vel også have et domænenavn?  Prøv at læse lidt her, de hoster dig gratis og hjælper med at købe domænet, hvis ikke du har et  http://www.gratisdns.dk/
Avatar billede ebe Praktikant
04. september 2007 - 09:33 #32
du bliver nok nødt til at læse lidt om dns-servere, a-records og mx-records..... og det er nok ikke nogen god ide at køre en mail-server på den blærbare, hvem tager så imod posten, når du har den med i byen?

Jeg prøver at skære det lidt ud ....
1. find en maskine du vil bruge som server. Indret den med operativsystemet og serverprogrammerne.
2. Få en fast ip fra udbyderen (man kan også køre dyndns, men det er ikke smart med en mailserver)
3. Køb et domænenavn og få det hosted (f.eks. gratisdns)
4. Opret en A-record som peger på din ip, og en mx-record som peger på dit domæne.Opret en mx-record mere med højere prioritet som peger på din mail-backup server.
5. Konfigurer din router til at forwarde de rigtige porte til servermaskinen.
http = 80
ftp = 21
smtp = 25
pop2 = 110
og hvad der ellers skulle være...
6. konfigurer serverne
7. find alle fejlene og få tingene til at køre :)
Avatar billede webnews Nybegynder
04. september 2007 - 10:39 #33
Hej

Jeg har en stationær pc som skal bruges som server.
Jeg har også domainnavn, (6 stk. i alt) det er jo derfor jeg vil have egen server, da jeg og 2 af mine venner skal kunne hoste på denne server ;)

Jeg læser lige på ovenstående og vender så tilbage... TAK for hjælpen...