Avatar billede stoney96 Nybegynder
08. maj 2007 - 14:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kuverttryk i Pantone...hvordan?

Jeg er web-udvikler og har dristet mig til at tage en opgave med noget kuvertgrafik. jeg har leveret grafikken som pdf til trykkeriet men de melder tilbage at det skal leveres som Pantone i stedet !?!?
Jeg har en Illustrator fil som jeg har åbnet i PS og kopieret grafikken over i en nyoprettet PS-fil. I toppen af min PS-fil står der noget med (...CMYK/8). Jeg har sammen med kunden fundet frem til passwende farver og gemt fil-kopien som pdf. Det er denne fil som trykkeriet vil have som Pantone...
Hvordan griber jeg lige det an...?
Avatar billede stoney96 Nybegynder
08. maj 2007 - 14:52 #1
I slutningen af første afsnit skal der stå "skal leveres som Pantone I STEDET FOR CMYK"
Avatar billede superflydk Nybegynder
11. maj 2007 - 19:23 #2
At der står CMYK/8 i toppen af dit dokument, er et udtryk for at du arbejder i CMYK-farverummet. Heri kan du også sagtens arbejde med Pantone farver.

Pantone farver er "rene" færdigblandede farver, hvor CMYK-farver er sammensat af de 4 traditionelle trykfarver (cyan, magenta, yellow og "key-color" som er sort). RGB kender du jo i forvejen.

Gå op i menuen "Window" i Illustrator, og gå ned under "Swatch Libraries" næsten i bunden. Her vælger du "Pantone Solid Coated", og du har nu dit Pantone-bibliotek på skærmen. Du kan trykke på options-knappen i øverste højre hjørne af dette vindue, og vælge at du vil "Show Find Field". Nu får du mulighed for at indtaste det Pantone-nummer som farven skal have. Jeg går ud fra at du allerede i samarbejde med kunden har fastlagt en farve. Hvis du eksempelvis har aftalt at han skal ha' en rød 032, så skriver du simpelthen bare "032" i feltet, og vælger farven som du så smider på dit logo/grafik whatever.

Nu har du dit grafiske objekt i en Pantone farve, og så skal du bare sikre dig at du under PDF-eksport ikke har slået noget til som sammenkopierer farver til CMYK eller RGB. Så vidt jeg husker står Illustrator ikke til at gøre det som standard, så der skulle ikke være nogen ko på isen :)

Håber det hjalp lidt, ellers siger du bare til!
Avatar billede stoney96 Nybegynder
12. maj 2007 - 02:25 #3
Det er great.... Jeg fik her sat det sidste på plads...;o)
Kan du - som et lille tillægsspørgsmål - svare på om man kan blænde ned for en given Pantonefarve med "Tint"-skyderen uden at trykkeriet brokker sig..?
Jeg kan nemlig kun finde helt den helt præcise farve ved at benytte en given Pantonefarve og så skyde Tint-skyderen ned på ca. 50%
Kan og må man det...?
Avatar billede superflydk Nybegynder
12. maj 2007 - 19:36 #4
Det kan du sagtens!

Hvis du sætter "Tint" på 50%, betyder det bare i praksis, at trykfarven kun trykkes i bitte-små prikker som dækker halvdelen af området med farve i. Hvis du tager en avis, og går helt tæt på et billede, vil du også kunne se at det hele består af små prikker - også kaldet Raster.

Af ren og skær nysgerrighed: Hvilken pantone-farve har du valgt?
Avatar billede superflydk Nybegynder
13. maj 2007 - 01:25 #5
Accepterer du mit svar, eller? :-)
Avatar billede stoney96 Nybegynder
14. maj 2007 - 09:49 #6
Sorry, troede at jeg havde gjort..... Prøver lige igen... Og tak..!
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. maj 2007 - 17:30 #7
Undskyld jeg blander mig men har lige et spørgsmål til illustrator og pantone farver, idet jeg godt vil gemme et logo jeg har lavet i både cmyk og RGB og pantone men jeg kender ikke pantone navnet eller nummeret... hvad gør jeg så??

Det skal helst have nøjagtig de samme farver som jeg har gemt i cmyk og RGB....

Jeg synes ikke man kan bruge eye dropper tool eller noget???

Hjælp modtages med glæade Lone
Avatar billede superflydk Nybegynder
15. maj 2007 - 18:19 #8
Hejsa Lone,

Det er i teorien umuligt at gengive en farve 100% nøjagtigt i CMYK, RGB og Pantone, men du kan (hvis farven ikke er for "vanskelig") godt komme så tæt på at man næsten ikke kan se forskel.

CMYK og RGB er let nok. Du laver det først i RGB, og så gemmer du. Derefter laver du farverne om til CMYK, og sikrer dig at farven er kompatibel (ellers vil der komme et udråbstegn i farve-vælgeren). Når du så har gjort det, kommer den lidt dumme, nemlig Pantonen. Jeg tror ikke der er lavet en online pantone-vifte - jeg har ihvertfald aldrig set én. Så medmindre du har en rigtig pantone-vifte eller pantone-bog, så må du prøve dig frem og bare lede i paletten indtil du finder noget der matcher.

Hvilke CMYK-værdier har din farve? For så kan jeg måske hjælpe.
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. maj 2007 - 18:50 #9
Det ved jeg ikke engang men logoet er her

http://mopsviggo.dk/cop3.jpg

Jeg kender kun RGB farvekoderne....
Avatar billede viggosmor Nybegynder
15. maj 2007 - 18:50 #10
Avatar billede superflydk Nybegynder
15. maj 2007 - 19:55 #11
Så ville jeg vælge følgende CMYK-værdier:
Mørk orange: 5-50-100-0
Lys grøn: 30-20-75-0
Grå: 0-0-0-65

Og i Pantone:
Mørk: Pantone 021
Lys: Pantone 384 i 65% raster
Grå: Pantone Black 7

Håber det hjalp :)
Avatar billede viggosmor Nybegynder
16. maj 2007 - 00:08 #12
Tusind tak for hjælpen. det må jeg se på imorgen....:)