Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
03. maj 2007 - 15:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Disk boot failure, insert system disk and press enter

Hej Eksperter!

Jeg har et lidt irriterende problem (som jeg kan se mange andre har været udefor, men åbenbart ikke ville skrive hvad løsningen var)!

Hver gang jeg starter min computer siger den lige efter den påbegynder bootning;
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Det kom efter at jeg havde haft en anden disk i sat kablet, men jeg har sat det tilbage på samme måde.

Det underlige er at hvis jeg har min XP cd sidende i drevet (det ser ikke ud til at den booter fra den) så starter svinet normalt op.

Jeg har forsøgt at køre en systemgendannelse fra før problemet opstod (2 dage før) men det gav ingen bonus...

Jeg tænker det må være noget med oplysningerne om hvilken disk der skal bootes fra den er galt med?

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede spuncut Nybegynder
03. maj 2007 - 15:46 #1
Hvad står din "1st boot device" til i BIOS..??
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
03. maj 2007 - 19:49 #2
den står til harddisk og derefter cdrom
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 00:41 #3
Derefter går du i samme menu i BIOS, ind under "Harddisk". Der kan du rykke på prioriteringen af de forskellige harddiske, hvilken af dem, der skal bootes først fra.

Din alm. harddisk skal selvfølgelig stå øverst. Du rykker den op ved at markere den, og trykke på
  • på tastaturet. Gem, afslut, reboot. Og vupti. :-)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
06. maj 2007 - 20:52 #4
nope det skal den 'selvfølgelig' ikke nødvendigvis... cd skal gerne kunne stå øverst (som den også gjorde før) også harddisk derefter
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 21:05 #5
Elskermad;
"Derefter går du i samme menu i BIOS, ind under "Harddisk". Der kan du rykke på prioriteringen af de forskellige harddiske, hvilken af dem, der skal bootes først fra."

Der er af logiske årsager ikke mulighed for at vælge "CD" under prioritering af HARDDISKE.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 21:07 #6
Sorry for dobbeltpost.

Du skal sætte din harddisk før en anden enhed, i menuen "Harddisk" i BIOS.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
06. maj 2007 - 22:31 #7
okay fik lige læst dit indlæg forkert ;o) det beklager jeg!

umiddelbart har jeg ikke et sådan punkt i min BIOS, og jeg har kun en ATA-disk og en SATA burde ikke være bootable uden ekstra driverinstallering?
Avatar billede spuncut Nybegynder
06. maj 2007 - 22:48 #8
Jooooeeeh...det må du nu have...
Hvilket bundbræt har du...??
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 23:05 #9
Jo, SATA boot'es nu lige så fint som ATA.

Din fejl er nemlig opstået efter du har haft din ATA disk "af" (afmonteret).
Derved rykker din SATA disk "et trin" op ad rangstien. Da du så har monteret din ATA igen, er den nu under SATA disken i BIOS menuen, jeg taler om.
Derved fortæller din computer dig ganske korrekt... at du ikke kan boot'e fra disken (SATA).

Så du skal ind i menuen "Boot menu" (ell lign) / "Hard disk drive" (eller lign).
Her skal dit ATA drev (model navnet står der) sættes OVER dit SATA drev (model navnet står der). Du rykker det op af listen med piletaster eller tasten [ + ] i højre side af dit tastatur. Alternativt står der i BIOS hvilken tast. :-)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:05 #10
undskyld jeg ikke vendte tilbage, jeg fandt ud af at den startede rigtigt op når jeg havde XP-cd'en i drevet så det har jeg bare gjort siden...

Smid et par svar så får i points :)
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
15. oktober 2007 - 16:14 #11
Jamen, så vil jeg da lige kommentere;
Ud over muligheden med "det forkerte hd-drev øverst i bios", er der en anden mulighed.

Et sted på harddisken og et sted i Windows slal begge steder stå, hvor der startes fra. I Windows er det "C:\Boot.ini"-filen

OBS: MEGET forsigtig med at rode med den!!

Det sikreste er at:
1) Højreklikke på "Denne Computer", vælge "Egenskaber"
2) Vælge fanen [Avanceret]
3) Vælge knappen "Start og genoprettelse" / [Indstillinger]

I den øverste menu herinde, angives hvor Windows starter operativ systemet.
Hvis dette ikke er angivet korrekt, kan det medføre den fejl, du beskriver.

Du kan læse mere om start (boot.ini) indstillingerne her:

http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/htm/fejlsikret_winxp.htm

Mvh JSC