Avatar billede steinholtz Nybegynder
03. maj 2007 - 10:50 Der er 31 kommentarer

PC slukker på specifikke tidspunkter

Hej

Min computer slukker når jeg laver et par bestemte ting.
Den ene gang den slukker er når jeg vil installere et bestemt program (den slukker samme sted i installetionen) og den det andet tidspunkt er når jeg spiller et bestemt spil.
Jeg har ikke oplevet at den er slukket andre gange og ud over dette problem kører den ellers meget stabilt.

Jeg har på opfordring kørt memtest86 og det samme sted i testen slukker min computer. Den slukker 20% inde totalt og 12% i test 3.

Hvad kan jeg udlede af dette?

Mit system er:
Win2000 SP3.
Athlon cpu
Kingston ram
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 11:42 #1
Har du mulighed for at teste med et rammodul ad gangen. Evt noget andet ram?
Det lyder til, at der er et defekt område i ram'en, og når så et program når til det område, bryder det ned.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
03. maj 2007 - 17:24 #2
Nej det har jeg ikke mulighed for. Har kun en klods i computeren.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
03. maj 2007 - 17:32 #3
Men hvor sikker kan jeg være på at det overhovedet er mine ram den er gal med? Tester memtest86 ikke også cpu og motherboard?
Avatar billede robotten Praktikant
03. maj 2007 - 17:38 #4
nej, det gør memtest ikke. Men prøv fx Sisof sandra. Det program undersøger det hele.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
05. maj 2007 - 14:02 #6
Mange tak men det kræver service pack 4. Crap. Jeg har virkeligt ikke lyst til at tage chancen at installere SP4 når nu min computer ellers kører super stabilt (har før haft store problemer med nye service packs).

Findes der mon andre alternativer (tests)?
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 00:46 #7
Slukker.. betyder det at den på et sekund slukker for sig selv, og starter forfra?

Denne Computer, HØJRE klik, "Egenskaber", "Avanceret", "Start og genoprettelse", fjern krydset i "Genstart automatisk" (hvis der er kryds).
Klik Anvend, Ok, ok.
Se hvad der nu sker, når din computer slukker.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
06. maj 2007 - 11:00 #8
Nej den slukker helt. Og for at tænde den igen skal tage strømstikket ud og vente et par sekunder med at sætte det i igen, eller kan jeg ikke tænde den.

Tror ik det har noget med Windows at gøre eftersom den laver samme nummer med memtest86.
06. maj 2007 - 11:16 #9
Det er en fejl i PSU (Strømforsyningen) ... Den slukker HELT ned af brand/overbelastnings-årsag ! Sådan skal den gøre ...

Kunne man forestille sig et varmeproblem ? ->
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 11:52 #10
Hm.. tvivler nu lidt på et varmeproblem, hvis det er PRÆCIS samme punkt den lukker ned på?
Prøv at sætte den til at konvertere fra DVD til et andet format... eller noget andet, der belaster den helt vildt. Og se om den slukker.

Se også:
http://www.askdavetaylor.com/my_pc_power_supply_randomly_shuts_down.html
Avatar billede steinholtz Nybegynder
06. maj 2007 - 12:22 #11
Jeg har også overvejet om det var et varmeproblem, men som kinsa skriver virker det ikke til at være tilfældet da den slukker på nøjagtig samme tidspunkter. Det er også underligt at jeg kan tænde den lige efter at den skulle have været meget varm og så kører den uden problemer med mindre jeg gør en af de to ting som får den til at slukke.

Men hellere være på den sikre side; jeg giver den en renser.

Jeg har faktisk taget chancen og bestilt noget nyt ram idag. Synes at det peger i den retning at mine ram er kaput når nu memtest86 crasher samme sted hver gang.
Havde anyway tænkt mig at få noget mere. Jeg melder selvfølgeligt tilbage om det virker når jeg får dem.

Mange tak for jeres hjælp indtil videre.
06. maj 2007 - 12:29 #12
... hvis du skal tage 230V stikket UD i X tid før den vil starte igen så er det PSU'en der lukker pga evt. overbelastning...
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 12:36 #13
of hvis dr1_larry har ret, så er det muligvis bundkortet... men det finder du ud af, hvis fejlen stadig er der, når du har prøvet med andre ram.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
06. maj 2007 - 12:58 #14
Ok! Det bliver sq spændende når de ram kommer.

Shit kom lige i tanke om en måske ret væsentigt ting. Kan huske at jeg troede at det var noget varme noget da den første gang slukkede, hvilket er snart 2 år siden. Jeg åbnede den for at rense den og kan huske at nogle af komponenterne (tror det er elektrolytter) på motherboarded lækkede en lille smule væske som så var størknet ovenpå dem. Jeg tænkte f*uck min computer er død, men den har altså kørt helt fint lige siden, med mindre jeg altså gør en af de to førnævnte ting. De sad i øvrigt lige ved siden af CPUen kan jeg huske så de har nok fået for meget varme. Spørgsmålet er bare om det er defor min puter slukker. Vi for se når rammen kommer.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
06. maj 2007 - 16:33 #15
Hahaha.. dit bundkort er defekt. Hvordan du har kunne køre med det i to år..? Det må guderne vide.

Minder mig om min lillebror. Kom hjem til ham en dag. Hans computer var "åben", og han havde sat en blyant i klemme i CPU blæseren, så den ikke ku dreje rundt. "Den larmede for meget", konstaterede han. Sådan havde den kørt 6 måneder.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
07. maj 2007 - 11:52 #16
Synes nu ikke det er specielt "hahaha".
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
07. maj 2007 - 15:50 #17
Nej, bestemt ikke. Jeg undskylder mange gange!

Det med elektronlytterne, der lækkede.. i mine øjne kunne du lige så godt have spurgt "Hvorfor kan min bil ikke starte (motoren står i øvrigt i brand).

Lækkede = defekte. Uden tvivl. At du har kunne bruge bundkortet i så lang tid,  er et under.
Ikke for at male fanden på væggen.. men nogle, heriblandt jeg, ville have frygtet en evt. brand i den computer, med de defekte elektrolytter.
Men du er jo sluppet godt fra det. Jeg tænker du skal kigge efter et nyt/andet bundkort.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
07. maj 2007 - 15:53 #18
Åh, ja, og de defekte elektorlytter (ved siden af CPU) er ikke nødvendigvis døde pga for meget varme fra CPU.
Overbelastning, for billige komponenter fra fabrikantens side, o.lign. ku også være årsagen.
Hvis du ved hvad dit bundkort hedder, kan du søge på nettet om andre har haft lign problemer med samme bundkort. Ikke at dét reparerer dit defekte.... :-(
Avatar billede steinholtz Nybegynder
07. maj 2007 - 16:55 #19
Ok. Ja det ser ud som om der er andre som har oplevet samme problem med samme bundkort. ØV! :( Det er et SL-75FRN2-L til de interesserede.
Men så er der vel ik så meget andet at gøre en at skaffe et nyt.

Hvordan er det nu; er jeg så nødt til at geninstallere Windows eller kan jeg godt bare skifte bundkortet ud og regne med at det hele fungerer?
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
07. maj 2007 - 17:17 #20
Hvis du skifter til et andet bundkort, skal du forvente at reinstallere Windows.

Hvis du bytter til et magen til, virker Windows fint bagefter.

Det er vist et Soltek du har, hvilke ikke ligefrem er berygtet for god kvalitet. Desværre.
Men hvis du kan finde et billigt magen til (evt brugt?), kan du bruge din computer, indtil du foretager er reel opgradering (som ofte også indbefatter CPU og RAM, for manges vedkommende).
Avatar billede steinholtz Nybegynder
10. maj 2007 - 18:43 #21
Så er rammen kommet og ved du hvad? Memtest86 crasher ikke med den nye ram!
Så det var nok alligevel rammen der var kaput. Det er jeg glad for men, ja, jeg ved godt at det er fucked at køre med min computer når motherboarded er ved at eksplodere.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
10. maj 2007 - 18:47 #22
Syntes lige du skal prøve de to programmer, den plejer at crache i?
Avatar billede steinholtz Nybegynder
12. maj 2007 - 14:21 #23
Har prøvet at spille det spil som plejer at crashe - kører fint nu.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
12. maj 2007 - 14:58 #24
Mystisk... så var det alligevel RAM'ne?

Hvis du alligevel bare smider dem ud, er du vilkommen til at sende dem til mig, jeg betaler porto. Ku godt lige tænke mig at teste dem i en anden maskine, og se om Memtest fejler her, også. Hvis de virker, får du dem selvfølgelig tilbage.
Avatar billede robotten Praktikant
23. maj 2007 - 15:54 #25
Fundet ud af mere?
Avatar billede steinholtz Nybegynder
23. maj 2007 - 20:37 #26
Hov. Jeg havde helt glemt denne tråd.

Altså jeg kan ikke sige andet end at min computer kører fejligt efter de ny ram er kommet i. Jeg har dog ikke prøvet at installere det program som plejede at chrashe men eftersom spillet virker og memtest virker gider jeg faktisk ikke at prøve (har heller ikke så meget brug for programmet pt.)

kinsa_mause hvor bor du? Hvis du tilfældigvis bor i københavn eller i nærheden kan du jo bare komme forbi og hente rammen. Jeg har ikke tid til at skaffe kasse og gå på posthuset lige nu da jeg skriver min hovedopgave på studiet, men når jeg er done (1. juli) vil jeg meget gerne sende rammen hvis du stadig er interesseret, og hvis du altså ikke bor i nærheden.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
23. maj 2007 - 20:37 #27
Der skulle så have stået 1. juni. :)
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
23. maj 2007 - 20:43 #28
Jamen, jeg bor da i København. Hvis du lige skriver din adresse til

jumme(a)umulig.dk

kommer jeg måske forbi i løbet af weekenden.
Ku være lidt interessant at teste dem i en anden maskine.
Avatar billede steinholtz Nybegynder
24. maj 2007 - 18:17 #29
Jeg har sendt dig en mail.
Avatar billede kinsa_mause Nybegynder
24. maj 2007 - 18:23 #30
Og jeg har svaret. Vi snakkes.
Avatar billede robotten Praktikant
14. juni 2007 - 11:59 #31
Glemt tråden igen?