Avatar billede dnx Nybegynder
30. april 2007 - 08:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Processor battle

Hej eksperter,

Jeg har brug for at vide, hvor meget forskel der er på disse 2 processorer.

2.0GHz Intel Core 2 Duo
4MB L2 cache

og

1.83GHz Intel Core 2 Duo
2MB L2 cache

Det er de 2 processorer som Apple Ibook kommer med fra standard, og jeg vil vide om det kan betale sig at bruge den ekstra skilling på at få den dyreste.
Avatar billede huset Praktikant
30. april 2007 - 08:56 #1
udover frekvensen, så har du et størrer cache lager
Avatar billede huset Praktikant
30. april 2007 - 08:58 #2
Cache hukommelsen er den hurtigste type af RAM og er brugt I CPU’en, harddisken og en antal andre komponenter. Som når vi snakker om RAM, siger man ofte at desto mere Cache desto bedre. Ulempen kontra alm. RAM, er at Cache på f. eks CPU og harddisken ikke kan opgraderes. Som med RAM løber dataen gennem Cache hukommelsen før den ender hos komponenten som ønsker dette f. eks CPU’en. Hastigheden på Cachen er en vigtig faktor.

Tager man udgangspunkt i harddisken når vi snakker om Cache, så er de harddisken vi ser på markedet i dag efterhånden meget hurtige. Harddisken sørger bl.a for at brugerens oplevelse foran skærmen afvikles i et højt tempo. Flaskehalsen her er så bare at harddisken ikke er så hurtig som en CPU. Dette formindskes ved at benytte Cachen. I Cachen lægges de mest brugte filer således at hvis brugeren skal benytte bestemte programmer f. eks, hentes de fra Cache lageret og ikke fra harddiskens lager. Så når vi snakker om Cache på harddisken siger man desto flere MB Cache desto hurtigere arbejder disken.

Du skal ikke stile konsekvent efter den bedre frekvens, men en bedre cache er godt at have i baghånden.
Avatar billede dnx Nybegynder
01. maj 2007 - 10:01 #3
Lækkert, tak for det :)