Avatar billede lars_r Nybegynder
31. maj 2001 - 14:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Firewall - rimelig pris

En Linux-box (uden skærm) med firewall installeret og opsat.

Hvad er en rimelig pris for ovenstående, når kunden ikke selv er tekniker?
Avatar billede nomiz Nybegynder
31. maj 2001 - 14:44 #1
Kommer an på systemkonfiguration.
Avatar billede agermose Nybegynder
31. maj 2001 - 14:46 #2
og hvormeget du lover i forhold til sikkerhed?
Avatar billede lars_r Nybegynder
31. maj 2001 - 14:50 #3
Jeg er hverken sælger eller kunde - spørger bare for en ven, der er ved at købe et system, med netop denne konfiguration (mere ved jeg i hvert fald ikke). Han spørger om 18.000 er en rimelig pris. Er den det?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. maj 2001 - 14:54 #4
18K for en fuldt konfigureret firewall er ikke dyrt.

Men er han ikke tekniker (eller har han ikke konstant rådighed over en sådan), vil jeg anbefale at kigge på en færdig box a la Cisco PIX eller tilsvarende.

Mange større routere har for den sags skyld også indbygget ganske gode firewalls..

NanoQ
Avatar billede agermose Nybegynder
31. maj 2001 - 15:01 #5
hvis det ikke er rackmount udstyr, og en alm. forekommende firewall opsætning på et simpelt LAN? Så ville jeg nok sige at det kunne gøres billigere
Avatar billede NanoQ Nybegynder
31. maj 2001 - 15:08 #6
Tjaahh... teoretisk set kunne man købe en gammel maskine for en tudse. Klaske en Linux på, og installere en Open Source/Freeware firewall. Dvs. 1000 kroner HVIS man ikke skal købe hjælp til at konfigurere ude i byen.

Men jeg vil nu sige man skal passe på ikke at fokusere FOR meget på økonomi. Det er her som alle andre steder, at man får hvad man betaler for. I min verden er en firewall så vigtig en del, at jeg ikke går på kompromis. Jeg foretrækker at betale for noget jeg VED lever op til mine sikkerhedsmæssige krav.

Fokus bør lægges på følgende:

- Sikkerhed
- Vedligeholdelse
- stabilitet

Alle 3 fokusområder er i top på de fleste færdige boxe som f.eks. pix\'en.

NanoQ
Avatar billede lars_r Nybegynder
31. maj 2001 - 15:09 #7
Hvor meget billigere er billigere?
Avatar billede lars_r Nybegynder
31. maj 2001 - 15:15 #8
Svaret fra NanoQ er accepteret, og firewallen er (næsten) købt!
Avatar billede agermose Nybegynder
31. maj 2001 - 15:30 #9
Jeg ville levere en DELL workgroup server til omkring 9000kr med Linux installeret. Det er en dejlig server, med 3års onsite næste arbejdsdags garanti.

Hvis vi så f.eks. taler om et simpelt lan, uden subnet m.m., hvor der \"kun\" skal opsættes en \"pakke-filter-firewall\" ville det kunne gøres for 3500 til 4500 kr

Det er OK at sammenligne med f.eks. en pix, men det bør ske ved at man oplyser hvilken type firewall en pix er. Laver den f.eks. mere end pakke-filtrering? Og når nanoq skriver vedligeholdelse, hvem levere den så, og til hvilken pris? Nogle firewall bokse er bygget omkring Linux, og jeg er da heller ikke bekendt med at Linux er ustabil. Men det er klart at der for nogen er godt at betale for et navn der giver en rolig søvn.

Spørgsmålet gik nu bare på en linux box...

afhængig af kundens søvn behov, krav og herunder pengepung, findes der andre muligheder end at betale 5-10000 ekstra for en færdig pakke.
Avatar billede victor44 Nybegynder
31. maj 2001 - 17:06 #10
Det der afgør om det er en rimelig pris er din mulighed for at få support på det efterfølgende.
Der går en del tid til at tilpasse en sådan løsning til et netværk.
Så hvis prisen er med opsætning, konfiguration og hardware er det meget billigt.
Du skal også se på muligheden for at få raporter fra uhyret.
Min pris for at lave en sådan løsning er ca. 23000 excl. moms. Men så er der også mulighed for VPN, DMZ, loadbalancing og rapportering.
Den eneste grund til at vælge en PIX skulle være muligheden for support.