Avatar billede annatasja Nybegynder
24. april 2007 - 11:18 Der er 7 kommentarer

Sammenligning af data/dubletter

Kan nogen hjælpe mig? Jeg er bestemt ikke nogen excel-haj, men jeg sidder til gengæld med et speciale, hvor jeg skal sammenligne data i excel. Helt konkret går det ud på, at jeg et excelark med en masse plejehjem. I et andet excelark har jeg en masse personer med adresser. Jeg vil gerne finde ud af, hvor mange af personerne, der sidder på plejehjem, og derfor vil jeg gerne finde ud af, hvilke steder der er sammenfald af plejehjemmenes adresser og personernes. Jeg har omkring 1000 plejehjem samt 7500 personer og vil derfor gerne slippe for at lave en ctrl+b funktion på allesammen. Findes der en nem(mere) månde at gøre det på? Gerne MEGET pædagogisk forklaret.

Tak:-)
Avatar billede valsoeje Nybegynder
24. april 2007 - 15:59 #1
Har ikke lige koden, men hvis du går på nettet og søger på ASAP Utilities, så kan du gratis hente et kanon add-on til excel, som blandt andet vil kunne finde dubletter for dig, og en hel masse andet som du også godt kan bruge til den slags.
Avatar billede tobler Nybegynder
24. april 2007 - 16:44 #2
Hvis du indsætter en kolonne efter vejnavn i personarket, og derefter kopierer denne formel ind i cellen i række to, så vil den lave et opslag til plejehjemsarket.
=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;Plejehjem!$F$2:$F$1000;1;FALSK));"";LOPSLAG(A2;Plejehjem!$B$2:$B$1000;1;FALSK)).
I formlen skal du erstatte "A'et" i A2 med den kolonne som vejnavnet står i, "Plejehjem!" skal evt. erstattes med navnet på plejehjemsarket, "F'et" i "$F$1:$F$1000" skal erstattes med det kolonnebogstav hvori vejnavnet står, "B'et" i "$B$1:$B$1000" skal erstattes med det kolonnebogstav hvori plejehjemsnavnet står.
Avatar billede annatasja Nybegynder
25. april 2007 - 10:03 #3
Nu har jeg forsøgt at sætte formlen ind, men den giver en fejlmeddelelse, som jeg selvfølgelig ikke forstår. Nu har jeg kopieret hele min række af plejehjem ind i en kolonne i det samme ark som personerne/adresserne. Kan du ikke hjælpe mig med en ny formel...undskyld at jeg er så dum til det!
Avatar billede tobler Nybegynder
25. april 2007 - 10:24 #4
Jeg tror ikke det er nok at kopiere kolonnen med plejehjem ind i arket med personerne/adresserne, så den burde du fjerne igen. Men hvis
Jeg går ud fra at arket med plejehjemmene er bygget op navn og adresse, det vil være adressen der skal bruges, for at finde plejehjemmet, men hvis der hos personerne indgår værelse eller lignende i adressen, så bli'r det svært at gøre.

Så kan du bedre sortere (findes under menupunkt: Data/Sorter) på postnr/adresse i begge ark og så manuelt kopiere oplysningerne over.

Prøv også med Data/Filter/Autofilter for at få et bedre overblik.
Avatar billede gottorp Nybegynder
25. april 2007 - 16:03 #5
Hej AnnaTasja
Jeg ville helt klart lige lave en Pivottabel på dine data -og så lade den sortere og vise hvilke der har samme adresse som dine plejehjem!
Du kan evt. sende data til mig og så kan jeg hurtigt lave en pivottabel til dig. Husk at gemme en kopi af alle dine data, så du har dem gemt flere steder (taler af erfaring).
Avatar billede annatasja Nybegynder
25. april 2007 - 17:40 #6
Hej Qottorp.

Det ville da være utrolig sødt af dig, hvis du ligefrem gad at lave en pivottabel til mig (hvis jeg da ellers kan finde ud af at bruge sådan en:-)

Hvor kan jeg sende excelarkene hen?
Avatar billede gottorp Nybegynder
26. april 2007 - 13:28 #7
Du kan sende data til: mgo@scanjour.dk
så kigger jeg på det asap..hvornår skal du kommentere på dine data? (bare nysgerrig)