Avatar billede drhjemmegjort Nybegynder
21. april 2007 - 13:43 Der er 4 kommentarer

Komprimering af video kildemateriale

Jeg har et miniDV camcorder som jeg bruger til at optage en masse video - primært af min familie. Jeg tænker at når jeg engang er færdi med at skifte bleer får jeg nok tid til at sysle lidt med materialet, men lige nu optager jeg bare.

Kildematerialet genner jeg på harddiske i DVI format - som fylder temmelig meget ... en 15 GB per time så vidt jeg husker. Jeg gemmer i DVI for at undgå at kompromitere kvaliteten af kildemateialet, men  omfanget af lagerplads som materialet optager er lidt irriterende.

Mit spørgsmål er herefter: er der et format/ en kompression af video som jeg kan anvende på DVI (.avi) filerne og opnå følgende: 1) reduktion i fysisk størrelse, 2) umærkeligt kvalitetstab, 3) fremtidssikkerhed (at jeg ikke havner i en situation hvor jeg har enkodet i en standard som pludselig ikke kan håndteres).

Nævn selvfølgelig meget gerne hvis der er aspekter som I tror jeg ikke har overvejet.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
21. april 2007 - 13:51 #1
Hvis jeg var dig, ville jeg gemme det på båndene og så kører det over, når jeg skal redigere det. Det, tror jeg, er nok det sikreste. Hvis du går over i et andet format, vil det give en dårligere kvalitet, da der vil ske en komprimering.
Avatar billede trav4u2 Novice
21. april 2007 - 16:32 #2
Det er korrekt at dv-avi fylder mega-meget, men hvis du går over i et format med en større komprimering vil du altid tabe i kvalitet.

Jeg benytter selv disse metoder til backup/gemme
- Jeg beholder de originale bånd. De er jo ikke så dyre endda
- Er der tale om vigtigt materiale tager jeg en backup på DVD’er  - 1 time = 3 DVD’er. (Hvis en fil er for stor bruger jeg Gsplit http://www.gdgsoft.com/gsplit/)
- Hvis jeg har redigeret i optagelser gemmer jeg redigeringsfilerne.
Jeg bruger Videostudio som arbejder med VSP-filer. De fylder ingen ting og indeholder alle redigeringskommandoer.
Hvis jeg får brug for at ændre i projektet senere hen kan jeg gøre det uden tab vha. VSP + de originale klip.
Avatar billede drhjemmegjort Nybegynder
24. april 2007 - 21:43 #3
Jeg tror at I har ret i at lagring på båndene er den rigtige løsning. Er der noget man skal være obs på vedr. kvaliteten af båndene? Nogen ide om om f.eks. Sony DVM 60PR (http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=168965) er ok - jeg kan ikke finde tests/reviews af mini DV bånd nogensteder ...
Avatar billede trav4u2 Novice
25. april 2007 - 00:43 #4
Det var faktisk sådan en pakke jeg købte sidst :-) Jeg har brugt de første 4 og har ikke noget at udsætte på dem.

Generelt tror jeg nok, at du kan regne med at mærkevarerne er i orden. Jeg har i hf. ikke haft nogen form for problemer med bånd fra Sony eller TDK. Husk bare at opbevare dem som andre bånd: Nogenlunde køligt, mørkt og opretstående ;-)