Avatar billede toranaga Nybegynder
31. maj 2001 - 11:51 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Permanent sletning af filer?

Jeg arbejder i en virksomhed, hvor vi sommetider sælger vores gamle brugte PC\'er når de skiftes ud. Problemet er, at der sommetider godt kan ligge \"følsom\" data på harddisken. Jeg er derfor på jagt efter en metode eller program, som kan fjerne filerne helt, så de ikke kan genskabes. Jeg ved at en alm. formatering ikke er tilstrækkeligt. Maskinerne kører med HPFS filsystem og skal formateres over til FAT.

Hvis man laver en low-level formatering, kan data så genskabes? Jeg har prøvet et par shareware programmer, men de er alle Windows baserede. Det SKAL være et program, som kan køres fra en boot disk.
Avatar billede makse Nybegynder
31. maj 2001 - 11:56 #1
Avatar billede yatty Nybegynder
31. maj 2001 - 11:58 #2
altså formatere det i dos\'en. Bagefter køre Fdisk og lave hd\'en om til Fat32. Så skal du formatere den en gang til. Efter det tror jeg ikke nogle filer vil genskabes. Måske er det bare filer dos\'en bruger eller windows. Hvis det er sådan så er det jo ligemeget.

MVH

Yatty
Avatar billede vladimirr Nybegynder
31. maj 2001 - 11:59 #3
Jeg vil anbefale at sælge maskinerne uden harddisk, og så tilintetgøre harddiskene fysik !
Mere sikkert kan du ikke få det !
//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
31. maj 2001 - 12:01 #4
yatty -> Man kan til enhver tid genskabe data der er ikke er overskrevet at andre data, dvs at man faktisk skal fylde hele harddisken op igen, så er de gamle data overskrevet, og man kan så formatere igen, så er det kun de nyeste data der kan genskabes !

//Anders
Avatar billede dt Nybegynder
31. maj 2001 - 12:11 #5
Jeg er ikkhelt sikker men hvad hvis man skriver format C:/u .. ændre den så ikk alle data så man ikk kan genskabe dem ? har dog læst om en disk som har ligget 6 år i saltvand, hvor man var i stand til at genskabe 90 % data :) så meget kan vel lade sig gøre .  << Uden disk er vel det enste der virker >> spg evt den danske bank :) mindes at de har prøvet noget ligende :)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
31. maj 2001 - 12:20 #6
Ja En magnet er meget effektiv ;)
Avatar billede toranaga Nybegynder
31. maj 2001 - 12:20 #7
Det der med at \"man tror\" kan vi ikke bruge til noget jo. Jeg har kigget på DataGone fra PowerQuest:  http://www.powerquest.com/datagone

Så hvis ingen har nogle rigtige bud, så bliver det nok det. Men ingen vidste noget om low-level formatering?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2001 - 12:25 #8
Hvad med lost and found fra PowerQuest
Avatar billede dt Nybegynder
31. maj 2001 - 13:21 #10
toranga >> nææ var nu oxo mere for at få mine terroier / uvidenhed be / afkraftet :) det var nu alt -- VED DU !! at du med Powerquest mister alle data ?? nææ tænkte det nok !
Avatar billede victor44 Nybegynder
31. maj 2001 - 17:15 #11
Der er firmaer der reklamerer med at kunne genskabe data der er overskrevet flere gange.
Jeg har hørt op til 8 gange.
Du kan bruge et program der overskriver slettede data flere gange en de 8 gange, men det tager lang tid.
Det billigeste er nok at bruge en hammer. Når pladen i harddisken er fysisk ødelagt kan du ikke genskabe data.
Avatar billede victor44 Nybegynder
31. maj 2001 - 17:17 #12
Og low level formatering er underlagt de samme regler.
Avatar billede yeti Nybegynder
31. maj 2001 - 22:45 #13
PGP har en funktion der hedder vipe. Med den overskrives hd typisk 8 gange (man kan vælge flere eller færre) med støj. På den måde bør der bestemt ikke være noget tilbage.

//Yeti
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
01. juni 2001 - 16:39 #14
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
01. juni 2001 - 17:05 #15
Et prof. værktøj ville nok være > http://www.ontrack.com/dataeraser/

Ligesom DataGone fra PowerQuest
Avatar billede blueyed1 Nybegynder
01. juni 2001 - 17:06 #16
DataEraser følger også med Ontracks System Suite 3.0
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juni 2001 - 20:40 #17
Du skal gennemfører en \"Governement wipe\". Først formaterns diskene, haerefter overskrives HELE disken med et tilfældigt valgt bogstav, herefter formateres igen, hvorefter disken igen overskrives med et tilfældigt bogstav. Denne procedure gennemføres mindst 9 gange. Hvis disken indeholder meget følsom data, skal disken først hakkes i meget små stykker, derefter brændes (med rigtig ild). Det er faktisk kun´et spørgsmål om hvor meget du har råd til at sætte ind på at genskabe data. alt kan lade sig gøre. Jeg arbejder for et firma hvor sikkerhed er alt afgørende, besøg http://www.bufferzone.dk og gæt hvad mit dagjob er.

Hilsen Kim
Avatar billede victor44 Nybegynder
17. juni 2001 - 21:31 #18
Hvad sker ?
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. juli 2001 - 11:49 #19
HVis du har fået løst problemet så luk spørgsmålet.
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. december 2001 - 09:02 #20
Tynd fordeling af point !!! Du har afvist op til flere korrekte svar!!

/Rob
Avatar billede jammerlab Nybegynder
03. december 2001 - 09:09 #21
jep min magnet ville havde virket *GG* Bare tag sådan en magnet ! du ved den der sider på en kran når man skal flytte biler på en skrotplads.... den burde da kunne klare jobet :)
Avatar billede victor44 Nybegynder
03. december 2001 - 09:15 #22
Ja, jeg vil endda sige at Toranaga er på min fremtidige ToDo NOT liste.

LuF\'et af .................¤
Avatar billede dt Nybegynder
03. december 2001 - 09:23 #23
heh :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. december 2001 - 20:59 #24
talker> du tager faktisk fejl, selv ikke en forholdsvis kraftig magnet vil kunne slette data så det er umuligt at gendanne noget af det. Hvor der er vilje er der veje. prøv bare at se hvad Iran gjorde med dobbelt markulerede dokumenter fra den amerikanske ambassade
Avatar billede jammerlab Nybegynder
03. december 2001 - 21:35 #25
HeHe du har sq nok ret, men jeg ville ikke kunne bruge min harddisk mere hvis jeg brugte en magnet på den :)