Avatar billede oxygenic Nybegynder
17. april 2007 - 18:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af et mini-netværk (win2k workstation)

Hej, jeg har et rigtig godt spørgsmål, som I eksperter måske kan hjælpe mig med at løse.

Mit problem er, at jeg gerne vil have sat et lille netværk op. Serveren som skal agere dhcp, router, proxy og firwall køre Windows 2000 Professionel, altså workstation. Jeg har fundet en masse freeware programmer, som kan håndtere dette, hvilket overflødiggører at jeg skal ud for at investere i en ægte Windows Server.
Mit problem er, at jeg ikke rigtig ved hvordan det hele skal sættes op, så det kommer til at fungere.

For at give jer en idé om, hvordan jeg har tænkt mig at det skal fungere, har jeg lavet følgende tegning, som kan ses på: http://www.e9gma.dk/network.jpg
Maskinen som skal agere server, har selvfølgelig 2 netkort i, hvor det ene har en statisk IP udefra ex. 80.192.143.25 samt en fast defineret netmaske 255.255.255.25x og gateway 80.192.143.24 (OBS! Fiktive adresser).

Det andet netkort skal en switch så tilsluttes. Meningen er så, at clienterne automatisk skal få tildelt en IP-adresse, så det ikke er nødvendigt at køre med statiske ipadresser på lokalnettet.

Mit problem er, at jeg ikke har den fjerneste anelse om, hvordan det "interne" netkort, som skal fungere som "gateway" for clienterne, skal sættes op på serveren.

Så derfor tænkte jeg, om der er nogle herinde, som ved hvordan dette skal sættes op, samt hvordan man opretter en netværks-bro mellem de 2 netkort på servermaskinen.

På forhånd tak for hjælpen :)
Martin
Avatar billede oxygenic Nybegynder
17. april 2007 - 18:58 #1
Jeg har downloadet følgende program, som gør det muligt, at lave en netværksbro under windows 2000 pro:

http://www.ntkernel.com/w&p.php?id=20

Lidt ligesom man kan i Windows XP.

Dette skulle gøre det hele en anelse lettere tror jeg, men I må stadig meget gerne komme med hjælp til, hvordan jeg får det hele til, at fungere.
Avatar billede venturer Nybegynder
17. april 2007 - 19:08 #2
Allerførst. Du skal IKKE lave en netværksbro. Dét er noget helt andet.
Du skal have installeret en router funktion. I w2k er det "Internet deling" du skal lede efter. (søg i hjælp).

Denne indbyggede windows funktion sætter automatisk en pre-konfigureret DHCP op og aktiverer router funktionen.
Avatar billede oxygenic Nybegynder
17. april 2007 - 19:14 #3
Ok, men hvilket et af netkortene skal jeg "dele", og hvordan får jeg "routed" trafik fra det ene kort til det andet??

eks.
lad os sige at det netkort som har fat i internettet har ipadressen 130.120.80.20, samt en netmaske der hedder 255.255.255.252 og en gateway der hedder 130.120.80.19 ... hvordan skal opsætningen for det andet netkort, som skal de andre klienter skal køre igennem så opsættes? skal jeg sætte ipadressen på netkort-1 til at være gateway på netkort-2 ? eller hvordan? for hvis jeg gør det, så kommer win2k med en fejlmeddelelse omkring noget redundans.
Avatar billede oxygenic Nybegynder
17. april 2007 - 19:20 #4
Jeg har forsøgt, at højre klikke på det ene af netkortene, for derefter at vælge egenskaber -> deling. Når jeg aktivere dette, kommer windows med følgende besked:

"Når deling af internetforbindelsen er aktiveret, indstilles LAN-netværkskortet automatisk til at bruge ipadressen 192.168.0.1. Computeren kan miste forbindelsen med andre computere på netværket. Hvis de andre computere har faste ip-adresser, skal de instilles til at hente deres ip-adresser automatisk. Vildu aktivere Deling af internetforbindelsen?"

Dernæst trykker jeg "Ja" også kommer følgende besked:

"Der opstod en fejl under aktivering af Deleing af internetforbindelse.
Deling af internetforbindelse kan ikke aktiveres. LAN-forbindelsen der er valgt som privat netværk, findes ikke eller har ikke forbindelse til netværket. Kontroller, at LAN-netværksforbindelsen er tilsluttet før du aktivere deling af internetforbindelse".
Avatar billede oxygenic Nybegynder
07. maj 2007 - 14:53 #5
Jeg har valgt, at droppe dette projekt, da jeg ikke umiddelbart kunne få det til at fungere under win2k server.
Prøver med Linux Ubuntu Server 7.x på et senere tidspunkt.

Ellers tak for hjælpen.