Avatar billede egr_sli Nybegynder
16. april 2007 - 19:48 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hvad skal se efter ved Bilhøjtalere/Hvad er godt?

Hej.

skal have nogle nye højtalere til min mondeo, og ved hjælp af denne ramme:
http://avantix.dk/catalog/product_info.php?cPath=24_38_50&products_id=562
Kan man putte nogle 16,5 cm højtalere i (16.5 cm er det samme som 6.5" ik?)

Men jeg aner ikke hvad man skal se efter hos højtalere?
De må gerne kunne spille lidt højt, og de skal selvfølgelig lyde godt, men jeg har ingen forstærker, og tror heller ik jeg gider at købe en.

jeg har denne radio/cd: http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=CDX-GT410U&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=ICA+CD+Tuners

og der står:
S-MOSFET med 4 x 50 W udgangseffekt

betyder det at jeg kan have 4 højtalere med max 50w ?!
For dem der sidder i bilen nu, er vist kun på 20w.
Avatar billede kasperveje Nybegynder
16. april 2007 - 20:31 #1
Har overhovedet ikke forstand på det. Men er 6.5" ikke 6,5 tommer og en tommer er 2.54 cm.
Avatar billede dytti Novice
17. april 2007 - 08:14 #2
1. watt er ligegyldigt! Lad være med at gå efter reklamer som siger 2x450w PMPO og lignende mærkelige forkortelser.
Det er kun dårlig reklame uden betydning.
Watt har intet med højtalere at gøre.

2. Til bil - med din nuværende radio, ville jeg vælge en fultone/fullrange enhed med pap eller kevlar membran.

3. Optimalt er frekvensområde fra 20 - 20000 hz. Det kan du nok ikke finde, men 40 - 15000 er også ok.

4. Jo tungere, des bedre. (en generel tommelfingerregel)

5. husk at de skal være på 4 ohm.

6. jo højere følsomhed, jo højere kan den spille.
Måles i dB. En følsom hed på 86 til 90 dB vil spille meget højt i en bil.

7. De fleste forretnnger giver mulighed for at prøvelytte. Lyt dig frem til den du bedst kan lide, men husk at lyden ændre sig markant, når højtaleren kommer ind i en bil.

8. Lad fornuften og pengepungen bestemme.
Avatar billede martin_moth Mester
17. april 2007 - 09:36 #3
ad 1) "Watt har intet med højtalere at gøre"
Det er noget sludder, dytti. Watt har alt med højtalere at gøre. Watt er den effekt som en højtaler kan belastes med, men det kan måles på mange måder, som peakeffekt, som vedvarende i 2, 4, 8 ohm osv. Det gør ikke noget, at din forstærker leverer flere watt end højtalerne er specificeret til at kunne klare. Det betyder bare, at din forstærker har bedre greb om enhederne, og at du ikke skal skrue op på max, men det skal man jo aldrig.

ad 3) Vil lige supplere. de lave frekvenser (fx. 40 hz) er de dybe toner. Jo lavere de går, jo dybere toner (bass). Det menneskelige øre kan vist ikke opfatte noget under 20 hz, og det aftager meget hurtigt med alderen.

ad 7) Meget enig. Det vil sikkert lyde anderledes (og højere) i en bil.
Avatar billede martin_moth Mester
17. april 2007 - 09:38 #4
PS. Mht effektopgivelser på højtalere - læs denne hurtige vejledning fra hifiklubben, så bliver du meget meget klogere:
http://www.zmag.dk/showmag.php?mid=wgrp
Avatar billede dytti Novice
17. april 2007 - 11:44 #5
Jeg udtrykte mig muligvis forkert i 1'eren.
Det jeg mente var, at hvis man ser en reklame på et sæt højtalere, hvor der f.eks står "2x150w. så er det noget vrøvl.
1. en højtaler har ingen watt.
2. Du kan sagtens sætte en forstærker på 1000 watt til ovennævnte højtalere.

Som du rigtigt påpeger, så skal man aldrig skrue helt op.
På et eller andet tidspunkt opstår der clipning (det lyder af H til), og så brænder ht'en af.

Lige en sidebemærkning: Sjovt at en forretning som netop sælger højtalere, gør så stort et nummer ud af at berettige reklamer for watt ;-)
Avatar billede martin_moth Mester
17. april 2007 - 11:53 #6
prøv at læs hvad der står i hifiklubbens side, link ovenfor  - de gør da efter min mening netop det modsatte, forklarerer begrebet i stedet for at skrive at 10000000 watt er det bedste
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. april 2007 - 15:44 #7
rigtig dejligt at få noget respons her!....
Hvis jeg nu skulle have et sæt (par) 165mm højtalere til min bil, som ikke er særlig dyre (Max 400 kr. for et sæt) hvad vil i så anbefale?

Ved godt det ikke er verdens bedste/højeste budget, men som ditty skriver, vil jeg lade pengepungen bestemme.

Her er hvad jeg kan vælge imellem når størrelsen skal være 16,5 cm (som er det samme som 6,5" ik???)
http://www.hifipriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=389&Parent=43&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted382=&Sorted383=&Direction30227=2&Direction382=2&Direction383=2&Sorted30227=6%2C5&x=29&y=6
nogle af de første højtalere til 200 kr... er de totalt dårlige eller hvad?

forresten, behøver jeg en højtaler?
Da jeg skrev spille højt, mente jeg ikke at jeg ville skrue fuldt op og rulle vinduerne ned, men faktisk er lyd kvalitet også langt vigtigere end lydstyrken, da alle højtalere kan spille højt nok til mit behov.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. april 2007 - 15:46 #8
og en anden ting som jeg undrer mig MEGET over...

Der står: 2-vejs, 3-vejs osv.... hvad dælen betyder det?
Og igen, hvad skal man gå efter?
Avatar billede martin_moth Mester
17. april 2007 - 18:55 #9
1 vejs: kun en enhed, der håndterer mellemtone, diskent og bas
2 vejs: 2 enheder, fx. en diskant og en til mellemtone/bas
3 vejs: 3 enheder, bas, diskant, mellemtone.

en 3-vejs vil typisk være bedre end en 1vejs, da bassen kun skal lave bas, mellemtonen kun mellemtone osv.

generelt: du får hvad du betaler for. Og du vil i bund og grund ikke betale noget, kan jeg se ;o)
Avatar billede dytti Novice
18. april 2007 - 08:02 #10
Skulle jeg vælge nogen af enhedern på siden, så blev det en af JBL's http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194582

Jeg kender ikke noget til deres "bilsystemer" men når vi snakker hjemmehøjtalere, har de altid stået for god kvalitet.
Ellers er der Monacor. De har altid været kendt/berygtet for deres dårlige bilhøjtalere, men skulle efter sigende, være kommet godt efter det de sidste par år.

Lige en tilføjelse til martins forklaring af flervejssystemer (som stort set er rigtig)
Det er ikke antallet af enheder som bestemmer om det er 2 eller 3 vejs, men antallet af delefrekvenser i delefilteret.
1 vejs: Kan f.eks være en subwoofer hvor delefilteret fjerner alle de høje frekvenser.
2 vejs: Delefilteret Splitter signalet op i 2, så diskanten kun får de høje frekvenser, og bas/mid får de lave/mellemfrekvenser.
Der kan derfor godt være f.eks. 2 bas/mid enheder og en diskant - Altså 3 enheder.
3 vejs: Deler mellem bas - mid - diskant. kan alså godt have f.eks. 2 basser, 2 mellemtoner, og en diskant = 5 enheder.
(se f.eks. mit gamle anlæg som er et 3 vejs system http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13115&KW=dytti)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. april 2007 - 16:18 #11
Uuuups... med dette:

"forresten, behøver jeg en højtaler?
Da jeg skrev spille højt, mente jeg ikke at jeg ville skrue fuldt op og rulle vinduerne ned, men faktisk er lyd kvalitet også langt vigtigere end lydstyrken, da alle højtalere kan spille højt nok til mit behov."

men jeg selvfølgelig forstærker, ikke højtaler (DOH)!

Men ok, som jeg forstår det, er 3 vejs højtalere det bedste valg.

Jeg ved godt at jeg ikke har verdens højeste budget (!!!) men det er også kun et mindre projekt som kan forbedre lyden bare en smule.
Når jeg skruer op på 16-17 i volumen begynder det hele at ryste med mine nuværrende højtalere :S

Hvad med disse?
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253380

I mine øjne er de da OK, eller hvad?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. april 2007 - 17:11 #12
hallo?
Avatar billede dytti Novice
26. april 2007 - 08:48 #13
Haløjsa - Dig havde jeg helt glemt :-)

Set ud fra data, ser det helt ok ud.
De har god følsomhed og god frekvensgang.

Jeg tvivler dog på at en ht af den type kan gå helt ned til 30 hz, men igen - jeg har ikke den store forstand på bilstereo.

Hvis du har mulighed for at høre dem spille, og du kan lide lyden, tror jeg roligt at du kan købe dem.

Personligt ville jeg dog stadig vælge JBL'erne (alene ud fra at det er et godt mærke)
Avatar billede martin_moth Mester
26. april 2007 - 15:08 #14
Hmmm - jeg hvade da kommenteret, men min kommentar ikek kommet. med. dette er et test-indlæg, for at se om jeg overhodet kan poste indlæg
Avatar billede egr_sli Nybegynder
13. maj 2007 - 17:08 #15
ok, jeg har ikke valgt endnu, men tror det bliver sony'erne, pga. de nogenlunde specs og den billige pris.

Martin_moth vil du også lige lægge svar?
Avatar billede martin_moth Mester
14. maj 2007 - 08:13 #16
ok