Avatar billede phliplip Nybegynder
16. april 2007 - 19:23 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Kan min PC køre 64bit?

Hej Exp'er!

Jeg overvejer at skifte til XP Pro x64. Og jeg har prøvet Vista på en kammerats maskine, og det er udelukket!

Kan i fortælle mig om mit setup kan køre 64bit?

ASUS P5WD2-Premium
Pentium 4 3.73Ghz EE 2M

Ved ikke om resten er relevant, men her kommer det.

ASUS GeForce 7800GTX 256
4GB DDR2 Corsair XMS2 Pro
Creative SoundBlaster X-Fi Fatality
74Gb WD Raptor SATA
500W Chill PSU
osv osv

Hvordan er det med 64bit drivere for tiden? Er det til at få?
Avatar billede kasperveje Nybegynder
16. april 2007 - 19:29 #1
Du kan kun køre 64bit xp pro, hvis din cpu er en 64bit og kan ikke sige det, men det ligner det ikke

mvh kasperveje
Avatar billede kasperveje Nybegynder
16. april 2007 - 19:40 #2
Vil lige med lidt rygter: xp 64bit skullle ikke være god, fordi xp ikke fra start blev lavet til 64bit version og først senere lavede man "slatten" udgave. Men hvis vista ikke er noget for dig, så prøv linux distro som bedre udnytter 64bit.
Avatar billede kasperveje Nybegynder
16. april 2007 - 19:42 #3
prøver lige igen:

Vil lige komme med lidt rygter: xp 64bit skulle ikke være god, fordi xp ikke fra start blev lavet til 64bit version og først senere lavede man en "slatten" udgave. Men hvis vista ikke er noget for dig, så prøv linux en distro som bedre udnytter 64bit.
Avatar billede phliplip Nybegynder
16. april 2007 - 21:05 #4
Tak for input, det lyder meget fornuftigt det du siger om XP x64!

Det der mest hægter mig af på Vista er nok at det æder flere resourcer end XP.. Men igen hvis jeg kan få et 64bit system, så kan jeg få udnyttet alle 4gb ram.

Jeg kører min webserver med FreeBSD, men da jeg gerne vil kunne spille lidt spil engang i mellem så vil jeg holde mig til en Windows platform.

Nu vi er ved rygter, har du så noget der skulle holde væk fra Vista 64bit, hvis jeg får konkluderet om min maskine kan køre 64bit.
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2007 - 21:07 #5
Pentium 4 3.73Ghz EE er en 64bits processor hvis det er en prescott
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 21:08 #6
det er ikke nødvendigt med et 64 bit os, for st udnytte mere end 4GB ram, det skal bare understøtte PAE, problemet med XP 32bit er at MS har lagt en begrænsning på de 4GB, deres server versioner (med undtagelse af web edition) kan alle styre over 4GB i 32bit versionerne.
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2007 - 21:13 #7
"Kan i fortælle mig om mit setup kan køre 64bit?"

Svaret er ja.
Vil fraråde Vista til en spillemaskine.
Avatar billede phliplip Nybegynder
16. april 2007 - 21:18 #8
Huset: Kort og kontant "kommentar" ;) Taxi de ha'.. smider du et svar?

screem brille: Det er deres 2003 versioner du tænker på ikke?

Tror jeg holder mig til XP Pro 32bit foreløbigt, rigtig mange tak for jeres svar og kommentarer!
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2007 - 21:19 #9
---
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 21:24 #10
jo deres server versioner kan sagtens benytte mere end 4GB ram, og din maskine kan sikkert også (nu har jeg ikek undersøgt om dit board faktisk kan), men det er selve XP 32bit versionen der er sat en grænse i, vil tro MS ikke har ment at det blev nødvendigt med mere end 4GB ram
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2007 - 21:28 #11
Rettelse. Den er rent faktisk ikke med EMT64
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2007 - 01:54 #12
http://www.intel.com/products/processor_number/chart/pentiumxe.htm

siger at processor har 64 bit support

http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=493&l1=3&l2=11&l3=184

nævner adskillige 64 bit capable processorer og max. 8 GB RAM, så jeg anser det for
meget sandsynligt at det understøtter 64 bit

http://www.intel.com/products/chipsets/955x/index.htm

siger at chip setttet har 64 bit support

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

forklarer at Windows XP faktisk understøtter PAE, men at der alligevel er en
restriktion på 4 GB (og derfra skal så trækkes diverse PCI & PCIe)

ditto for 2003 Standard Edition
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 07:17 #13
Står jo ikke om det er med prescott kernen
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 08:10 #14
Extreme Edition er jo kommet i flere omgange, og den som blev bygget på prescott mener jeg ikke har EMT64 - MEN tror du alligevel har ret
http://www.legitreviews.com/article/166/1/

Over the holiday weekend Intel officially announced the new Pentium 4 Extreme Edition 3.73GHz processor and four processors in their Pentium 4 6XX series (rated as 660 to 630). Today we have the Intel Pentium 4 Extreme Edition at 3.73GHz and the Intel Pentium 4 660 in house for testing.  Both of these processors use a new Prescott core that features 2MB of L2 cache and are EMT64 enabled!

Så var min første indskydelse alligevel korrekt.
Kommentar: huset

Jeg kom dog en del i tvivl efter indlæget.
Hopper over point.
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. april 2007 - 11:02 #15
Lige en kommentar til point afgivelsen.. hvis jeg klikker ind på "selv angive point fordelingen", og deler pointene 5, 5, 20 så får jeg at vide at jeg har angivet flere point end jeg har tilbudt!?
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. april 2007 - 11:03 #16
Kan det være fordi kasperveje har markeret 2 indlæg som svar?
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 11:06 #17
bare giv point til ham
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. april 2007 - 11:08 #18
Nu stopper det.. nu har jeg prøvet at afgive 15, 15 og får:

"Du har afsat flere point end der er afsat til spørgsmålet."
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 11:37 #19
husker du at markere navnene
Avatar billede phliplip Nybegynder
17. april 2007 - 13:49 #20
Huset: skal man ikke ved "Alternativt kan du selv angive point fordelingen."

Men nu få de sq bare dele det lige over!