Avatar billede bivins Nybegynder
16. april 2007 - 13:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows kan ikke starte

Jeg her et alvorligt problem. Lige pludselig vil mit styresystem ikke starte. Jeg får beskeden: Windows kan ikke starte fordi denne fil er beskadiget eller mangler: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Har prøvet at reparerer ved hjælp af konsollen, men uden held. Har også fulgt et råd om at forsætte installationen som ny, men der kommer ikke et nyt vindue med mulighed for at reparerer, men en advarsel om at hvis jeg installerer et ny version i samme mappe vil mine data muligvis blive slettet. Gode ider??
Avatar billede vortebien Nybegynder
16. april 2007 - 13:47 #1
Jeg ville prøve at tage harddisken og sætte den over i en anden maskine. Lave backup af den nuværende \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM-mappe.
Derefter ville jeg prøve at kopiere indholdet af en tilsvarende mappe fra en fungerende windows xp-installation, over i den defekte.
Hvis det viser sig at skabe flere problemer end løsninger vil jeg benytte mig af backuppen jeg tog i starten.
Avatar billede screem_brille Novice
16. april 2007 - 13:47 #2
Avatar billede bivins Nybegynder
16. april 2007 - 22:20 #3
Det link du oplyser om screem_brille indeholder et forslag som jeg fulgte, og det virkede så jeg igen kunne starte windows xp. men den er extrem langsom. Under processen blev jeg mødt med spørgsmålet om jeg ville overskrive systemfilen, hvilken jeg svarede ja til. Men det ser ud til at jeg alligevel har mistet en del af indstillingerne og min xp version er nu uden service pack, jeg havde ellers både sp1 og sp2, og de er der vel stadig men altså ikke fungerende. Er jeg nødt til at geninstallere dem?
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
17. april 2007 - 00:04 #4
Desværre ja (sp1 & 2).
System og software filerne er kritiske, da de indeholder meget af det vi normalt forbinder med Registry. (SAM er bruger/rettigheds-databasen)
Det latterlige er at de faktisk bliver backet op, men kun én gang når man grundinstallerer. (DVS alt det man smider på efterfølgende af hardware og andet er ikke med) System.sav, Software.sav og SAM.sav
SYSTEM er ikke altid den værste at miste, da alt plug/play automatisk bliver geninstalleret. Hvis din maskine kører langsomt har du formodentlig gule markeringer på din enhedshåndtering.
("Start/kontrolpanel/System/Hardware fanebladet" og knappen Enhedshåndtering.)
Hvis du har, så forsøg at rette det og hvis det hjælper på hastighed mv. så smid SP1 og 2 på til sidst.

De gange jeg har mødt en maskine med SOFTWARE filen ødelagt har det bare været forfra..
Avatar billede screem_brille Novice
17. april 2007 - 00:21 #5
det er direkte tåbeligt at installere SP1 først og så SP2, Service packs er cummulative, dvs de tidligere opdateringer er med i den nyeste SP, så at installere SP1 først, vil være spild af tid, da SP2 indeholder præcis det samme, og mere til.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
17. april 2007 - 09:23 #6
AV for en lussing..
Du har selvfølgelig fuldstændig ret, screem brille.
(Giv mig lige én til den anden kind så de bliver ensfarvet røde ;-)
Avatar billede bivins Nybegynder
17. april 2007 - 11:21 #7
Jeg er i hvert fald taknemmelig for at jeg fik hjælp (screem_brille) til at kunne starte xp'eren op igen så jeg i det mindste kan nå ind til mine filer og nå at redde dem, men jeg er bange for at jeg nok skal igennem en ny installation. Windows update vil ikke installere sp2, jeg er bange for at der er virus med i spillet. Når jeg lukker ned er der et program der kører, som ellers ikke kan ses, det hedder noget med Illview02. Nogen ide om hvad det er???
Avatar billede screem_brille Novice
17. april 2007 - 11:36 #8
prøv en repair før du geninstallerer http://hcma.dk/tips1to10.htm#no4 kender ikke det program, og ville fjerne det via tilføj fjern programmer (eller selve mappen det ligger i)
Avatar billede bivins Nybegynder
17. april 2007 - 11:51 #9
Har prøvet, forslaget taler om at der kommer et senere tidspunkt hvor man kan vælge repair. Det gør der ikke når jeg prøver, men en kraftig advarsel om at det ikke er godt med to styrerstystmer i samme drev.