Avatar billede tavklit Nybegynder
16. april 2007 - 09:33 Der er 9 kommentarer

XP opstartsproblemer

Hej,

Efter at have arbejdet intensivt på min XP laptop i syv dage satte jeg den til at defragmentere HD natten over. Da jeg næste morgen ville reboote var det ikke muligt. I starten kom jeg til "sort skærm" efter "windows loader" billedet, hvorefter den frøs. Jeg prøvede at tvinge genstart, hvorefter den hverken ville genstarte i "last known good" eller safe mode.
Efter første gang at have prøvet safe mode kan jeg nu kun nå til 2 sekunder inde i "windows loader" før computeren genstarter.

Hvad kan jeg gøre? Mine vigtigste data er backet op, men da jeg har en vigtig deadline som er meget afhængig af, at systemet virker, vil jeg meget meget gerne have det retableret!
Kan jeg evt installere en ny Windows ovenpå den gamle?
For mig virker det som om det er i Windows problemet ligger. Computeren har ikke været online den sidste uge for sammenbruddet, så det kan vel ikke være et angreb?
HD'en er partitioneret, men det ville være dejligt at kunne beholde begge partitioner intakte da jeg ikke har alle mine programmer i Danmark.

Venligst,

Tav
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 09:40 #1
Du kan prøve en windows repair

http://helgec.dk/xp-repair.html læs grundigt inden du går igang
Avatar billede hcma Novice
16. april 2007 - 09:52 #2
der ligger også en vejledning her  (og vær opmærksom på at ALLE updates samt de drivere du selv har lagt ind SKAL hentes og lægges ind igen)
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 10:09 #3
www.arlet.dk
www.hcma.dk
www.fromsej.dk
www.helgec.dk

Alle gode sider med løsninger på mange standard problemer :)
Avatar billede tavklit Nybegynder
18. april 2007 - 22:15 #4
tak. Det hjælper dog ikke, da jeg ikke kan få rlov at installere
C-partitioneringen er ganse rigtigt gået itu, og XP foreslår en formatering (hvilket jeg ikke er tilbøjelig til :-))

Nu erindrer jeg at jeg tidligere med succes har kørt checkdisk på en stationær. Kan jeg gøre noget lignende på min laptop?

Jeg kan ikke få lov at installere XP på min anden partition uden først at formatere C:

Jeg var blevet nervøs for at det var RAMen der var røget, men det er det jo åbenbart ikke. Det var vel min narko-Fujitsu HD der stod af på en defragmentering (tsk...)

Hvordan får jeg et andet styresystem til at læse Cpartitionen?

Nogen forslag?
Avatar billede hcma Novice
19. april 2007 - 00:01 #5
har du mulighed for at checke disken for fejl:  http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
Avatar billede tavklit Nybegynder
19. april 2007 - 14:32 #6
nej, jeg kan ikke komme ind i windows. Genoprettelseskonsol, det har jeg aldrig hørt om. Hvordan laver jeg den? det kan jeg ikke finde når jeg booter fra XP CDen...
Avatar billede hcma Novice
19. april 2007 - 14:41 #7
Brug  Windows-cd-rom'en til at starte computeren. Tryk på F10 i skærmbilledet "Velkommen til Installation", eller tryk på R for at reparere og så skulle du meget gerne kommer derind.

se lidt mere om det her:
http://support.microsoft.com/kb/314058/da
Avatar billede tavklit Nybegynder
19. april 2007 - 21:54 #8
tak, chkdsk scannede og fixede i en evighed :-)
MEN, jeg startede XP i last known good config og nåede til den sorte skærm umiddelbart inden skrivebordet. Herefter blå skærm og denne besked:
STOP: c0000135 {unable to locate component}
This application has failed to start because winsrv was not found. Re-installing the application may fix this problem.
nogen ideer?
Avatar billede tavklit Nybegynder
19. april 2007 - 22:21 #9
nu har jeg så prøvet at reparere installationen, men jeg får aldrig tilbudet om at reparere. Den finder godt nok ud af, at der allerede er installeret et styresystem på partitionen, men det kommer kun som advarsel om at installere et nyt - og altså uden mulighed for r.
Dvs. de ellers meget fine vejledninger desværre ikke kan bruges.
Når jeg prøver at gå så langt som jeg kan går den bare igang med at installere endnu et styresystem oven på det gamle. Er det mon ønskværdigt?