Avatar billede ccfischer Nybegynder
13. april 2007 - 14:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Oplæring af PHP

Hejsa...

Hvor finder jeg en god bog der på godt Dansk, der fortæller / lærer mig alt om PHP. Er helt på bar bund hvad ang. PHP.
Avatar billede melieha Nybegynder
13. april 2007 - 14:12 #1
Hejsa, der findes ikke nødvendigvis en bog der lærer dig alt.
Du kan som sådan lige så godt læse diverse tutorials rundt omkring på nettet, (udvikleren.dk, netcoders.dk og lignende) de er gratis og ofte mere præcise (Omend ikke altid lige forklarende).
Det der virkelig skal til er at du lærer at se mulighederne i de forskellige koder (Funktioner, løkker, variabler, sessioner osv.) og ser hvordan du kan bruge dem til at løse dine problemstillinger.

Læs en håndfuld begynder artikler og se om ikke det giver dig en nogenlunde ide om hvad der sker, og så prøv at sætte dig et mål :) Eksempelvis at lave en poll, et nyhedsstem eller lignende, helst noget som du føler at du kan lave, for det hjælper ikke meget hvis du ikke har nogen anelse om hvad du skal starte og slutte med - Du kan garanteret finde en masse artikler til hvordan de forskellige ting laves, og eller spørge herinde hvis du bliver i tvivl.
Avatar billede ccfischer Nybegynder
13. april 2007 - 14:20 #2
Hejsa melieha.

Jeg vil begynde at kikke på de sider du henviser til. Det er nok rigtigt at det er den bedste måde at starte på.
Avatar billede ccfischer Nybegynder
13. april 2007 - 14:20 #3
Nå det var for hurtigt. Hvis du giver et svar for du point.
Avatar billede olebole Juniormester
13. april 2007 - 14:55 #4
<ole>

- men desværre er webtutorials alt for ofte skrevet af folk, der ikke selv kan kode - hvorfor de ofte er fyldt med skræmmende mange fejl, misforståelser og udeladelser  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede ccfischer Nybegynder
13. april 2007 - 17:04 #5
ok, hvad gør jeg så. Hvad er de bedste danske sider, der fortæller om PHP for en nybegynder.
Avatar billede nixir Nybegynder
13. april 2007 - 21:13 #6
Jeg anbefaler libris bøger - ved ikke om de kan købes som ebooks, men jeg har nogle libris-bøger som jeg har været utroligt glade for at have.

Den bedste måde at lærer php på, er næsten at sætte dig for at lave nogle opgaver (kræver self at du ved lidt grundlæggende om struktur etc.). En opgave kunne være: Nyhedssystem... Se nyheder + opret nyheder (admin-del)

Det kan så udbygges:
+ dato med timestamp
+ ret nyhed (admin-del)
+ forside med nyheds-forsmag + underside med resten af nyheden
+ mulighed for at skrive komentar
+ mulighed for at slette kommentarer (admin-del)
+ kræv bruger + opret bruger + bruger login
+ bruger-tang efter antal kommentarer

Hvis du prøver det burde du være beskæftiget i en måneds tid vis du aldrig har rodet med php før :) (bare som fritidsarbejde - ikke fuldtid self ;)

Men når du er færdig kan du lave communities, forums, etc - det er blot et spørgsmål om at bruge det du har lært på kryds og tværs..

Bare lidt forslag - brug det eller lad være :)
Avatar billede avminarm Juniormester
13. april 2007 - 22:59 #7
jeg ville anbefale bøger af Julie Meloni - erer vist en der hedder noget ala "Fas and easy webdevelopment" - den er godt nok ikke på dansk, men eksempler er rigtig gode og den er skrevet i et nemt sprog - den kan bestilles på bibliotek.dk ;o)
Avatar billede ccfischer Nybegynder
14. april 2007 - 18:23 #8
Takker for jeres hjælp. Har bestil nogle bøger på biblioteket. Så er det bare med at komme igang. ;o)

Nu begynder det at blive svært med at finde en til point, men synes at nixir skal have dem. Melieha har ikke svaret så derfor ;o)

Takker igen...
Avatar billede nixir Nybegynder
15. april 2007 - 13:29 #9
done deal champ .. Du skriver bare hvis du ønsker mere hjælp ...
Avatar billede ccfischer Nybegynder
16. april 2007 - 12:50 #10
Hejsa..

Beklager den sene respons, men har ikke været så meget ved computeren. Men her er point til nixir. Jeg vender helt sikkert tilbage, da dette er helt nyt for mig.

Takker igen for venligheden.
Avatar billede melieha Nybegynder
17. april 2007 - 08:09 #11
Helt i orden med mig i hvert fald :) Held og lykke med at lære sproget ;)