Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 17:19 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke komme ind i Windows

Hej alle
Jeg kan ikke komme ind i Windows XP på min computer. Computeren er kun et par uger gammel og var inde i windows. Da jeg fik kigget næste gang, var der blå skærm med en fejl:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage your computer.

bla bla bla.

Technical information:
*** STOP: 0x0000008E (0xc00000005,0xF84C856E,Oxf803D5D8,0x00000000)

*** setupdd.sys - Adress F84C856E at F849B000, DateStamp 41107c8f

Jeg havde oprettet flere partitioner, og installeret windows et par gange på samme harddisk, og måske kan det være årsagen til problemet...

Er der nogen der ved om jeg kan få computeren op at køre igen uden at skulle formattere og starte forfra? Når jeg sætter XP cd'en og kigger på det forskellige partioner under installationsprogrammet ser det ud som om det er tomme...

For at de samme ikke skal ske igen, kan I måske også svare mig på, hvordan jeg kan installere windows flere gange og fra en bootload menu vælge hvilket et af styresystemerne jeg vil ind i?

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Sune
Avatar billede hcma Novice
12. april 2007 - 17:30 #1
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 17:31 #2
Hvis du har installeret windows flere gange på c drevet, kan du forvente problemer.
Du kan sagtens installere flere  gange, men det skal være på forskellige partitioner.
Hvis du har flere windows på C. vil jeg råde dig til at formatere c drevet, og
begynde forfra.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 17:50 #3
Ps. Jeg glemte at skrive. At når du har windows på flere partitioner, så dukker
der automatisk en start menu op, hvor du kan vælge, med piletasterne,op og ned,
hvilken windows du ønsker at boote op på.
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 19:43 #4
Det var på forskellige partiotioner jeg havde windows installeret, så jeg tror ikke det kan være derfor... Men når jeg prøver at geninstallere windows siger computeren fortæller noget om, at den ikke kan se, at der er nogen harddisk i, men så ville den vil ikke kunne starte?
Avatar billede rasnier Nybegynder
12. april 2007 - 20:04 #5
Der er altid en driver installeret i bundkortet, som starter computeren op, og tjekker for fejl(eks. om der er et ram kort der sidder forkert)
(Foresten samme driver, som tillader dig at komme ind i bios)

-Med den driver, kan du starte selve maskinen op - Men ikke nærme sig noget som hedder et styresystem.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 20:11 #6
En driver som starter bios??? det har jeg aldrig hørt om.

Men altså, Hvis din computer, når den booter, fortæller atder ikke er nogen HD,
Så er spørgsmålet (blandt andre) Har du pillet ved kablerne eller jumperne til HD?
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 20:51 #7
Det eneste jeg har gjort er at tage skærmstikket ud bag på computeren, og det var faktisk da jeg satte skærmen til igen, at den var helt blå og gav mig fejlmeddelsen... Betyder det noget?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 21:13 #8
Du har forhåbentligt ikke sat skærmen til medens computeren var tændt?
Prøv at starte op i fejlsikker tilstand. Hvis du kan det, så prøv at se
hvordan din skærm er sat til m. hensyn til Hertz og opløsning.
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 21:15 #9
Jo, jeg satte skærmen til mens den var tændt... Jeg kan ikke rigtig starte op i fejlsikker tilstand... Har jeg lavet ballade?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 21:24 #10
Hvis du kan, så prøv skærmen på en anden computer.
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 21:25 #11
Ok, jeg kan først prøve om en halv times tid...
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 23:44 #12
Hej, skærmen virker fint når den bliver tilsluttet en anden computer... Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg kan/skal gøre herfra...?
Avatar billede sunefr Nybegynder
12. april 2007 - 23:57 #13
For lige at opsummere hvor jeg er nu: Jeg kan kun starte computeren med XP cd'en - ellers giver den en fejlmeddelelse lige efter det første Fujitsu Siemens skærmbillede. (her kan jeg trykke F8, men eneste valgmulighed her er hvilket drev jeg vil boote fra). Når XP cd'en er færdig med at indlæse filer og jeg kan vælge om jeg vil afslutte, reparere eller installere windows. Hvis jeg tryker R (repair) kommer jeg ud i en dos menu (genoprettelseskonsollen), hvor jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre.. Hvis jeg i stedet vælger installere (Enter) kommer jeg frem til det sted, hvor jeg skal vælge hvor Windows skal installeres. I stedet for C:, D: osv står der blot: Der er ingen disk i dette drev. Derfor virker det som om, den ikke tror der er en harddisk i..?  -Jeg kan naturligvis derfor hverken slette eller oprette partitioner...
Avatar billede sunefr Nybegynder
13. april 2007 - 00:01 #14
Den fejlmeddelelse der kommer når jeg ikke har XP CD'en i er "DISK BOOT FAILERE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"
Jeg har aldrig haft "toppen" af min computer, men skal jeg prøve og tage den af, for at se om stikket til harddisken sidder rigtigt i?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2007 - 01:04 #15
Ja det er en god ide. Du kan også prøve, at tage kablet fra dit CD/DVD drev.
Computeren kan jo åbentbat ikke se din HD. Det kan skyldes flere ting. Du kan
jo også havde beskadiget din HD eller andet, da du satte skærmen til medens
computeren var tændt. Bare det ikke bliver dyre lærepenge. Men nu får vi se.
Hvis intet af det virker så test dine ram. Hvis du har mere en 1 ramblok, så
prøv at tage dem ud på skift. Ellers kør Microsoft ramtester, den kan downloades
fra deres hjemmeside.
Avatar billede hcma Novice
13. april 2007 - 09:21 #16
der ligger også nogle ram-testere her: http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31

når du så har testet dine ram, kan du prøve dette HVIS det viser sig at dine IKKE er defekte.
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89  (genskab boot-sektoren m.m.)
Avatar billede sunefr Nybegynder
13. april 2007 - 12:09 #17
Forresten, hvad med garanti på computeren og sådan noget? Er det dumt at bryde forsseglingen, eller er det min egen fejl alligevel?
Avatar billede hcma Novice
13. april 2007 - 12:19 #18
mon ikke du har 1 års garanti + 1 ekstra års reklamationsret  (men det står i dine købspapirer)
Hvis der stadig er garanti skal du IKKE bryde forseglingen, men smide det hele hen til leverandøren.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2007 - 12:28 #19
Enig med hcma med det første års garanti. Det andet år er mere tvivlsomt,
for du skal vist kunne bevise, du ikke har udsat computeren for overlast.
Under alle omstændigheder, hvis du fortæller firmaet at du har sat skærmen til,
medens computeren var tændt, får du selv lov til at betale.
Avatar billede sunefr Nybegynder
13. april 2007 - 14:35 #20
Hej alle - Jeg brød forseglingen og fandt ud af at,at kablet fra hardisken var faldet ud fra bundkortet, så nu er min computer up and running again. Det må være sket idetjeg har pillet ved skærmen! Mange tak forhjælpen alle! Poster du lige et svar Gotfred?
Avatar billede sunefr Nybegynder
13. april 2007 - 14:36 #21
Gør du ikke også hcma?
Avatar billede hcma Novice
13. april 2007 - 15:16 #22
svar  :o)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2007 - 15:31 #23
OK, men det er ikke din skyld, at kablet ikke sad fast i bundkortet. Det er
helt enkelt dårligt arbejde fra den, som har samlet computeren.
Avatar billede sunefr Nybegynder
13. april 2007 - 16:11 #24
Mange tak for hjælpen i hvert fald!