Avatar billede heeris Nybegynder
10. april 2007 - 19:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Karma og god tone

Formålet med dette indlæg er:
1. Jeg ønsker at få kontakt med en ukendt burger.
2. Jeg ønsker at åbne spørgsmålet om hvordan man kan tillade sig at opføre sig på et offentligt debat/hjælpe forum.

Jeg fik d. 4 april i år et karma indlæg der undre mig en del. Jeg fik 0 i karma og en tekst der sagde "så svar mig dog harepis". Det er ikke fordi karma betyder så meget, men vedkommende der skrev denne karma tekst glemte at skrive sit brugernavn, og jeg ved da ikke hvad der har motiveret til denne lidt fjendske bemærkning. Jeg har forsøgt at sammenligne de tråde jeg har deltaget i fra omkring samme dag, men kan ikke komme det nærmere.

Personen der har givet mig denne karma tekst må meget gerne svare på denne tråd og forklare hvad jeg har gjort for at motivere dette, ikke kun fordi jeg ønsker at få en mere konstruktiv kritik, men også fordi jeg ønsker at vide hvorfor vedkommende syntes det er i orden at bruge sprog som det er gjort i den omtalte karma tekst.

Jeg må tilføje at jeg personligt ikke tager mig meget af denne form for tiltale, og normalt ignorer det, men i dette tilfælde bliver jeg tiltalt på den omtalte måde i en forum der er offentligt tilgængeligt, ikke kun kan mine karma indlæg læses af alle andre brugere, og muligvis støde nogen, men der er også det i det at vedkommende der skrev dette kan finde på at gentage det imod andre brugere hvis ikke han/hun bliver rettet ind til højre.

Jeg spørger, er det for meget at forlange at bede om kammertonen? for alles skyld.

MVH
heeris
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2007 - 20:01 #1
Du kan anmelde den...?

Ellers er mit råd til dig at ignorere karma, for den forsvinder alligevel i den nye version af eksperten.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2007 - 20:03 #2
Men du har ret - man bør tiltale hinanden pænt.

Coadmin kan desuden nu se hvem der giver karma, så det kan være denne tanke skræmmer ham nok til at fjerne sin karma igen...s
Avatar billede heeris Nybegynder
10. april 2007 - 20:05 #3
Tak for interessen,

Egentlig er jeg ikke så optaget af karma, syns det er en sød lille men temmelig ubrugelig ting. Det var blot det offentlige aspekt i tingende. Vil du mene det vil hjælpe at anmelde ham?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. april 2007 - 20:08 #4
Helt bestemt!

Den tone hører ikke hjemme i karma.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 20:12 #5
den karma der er ikke slem, jeg fik da en engang der lød ala det her: du skal bare dø dit svin, altså der kan man da tale om at være gået over stregen, men den der, den ville jeg bare ignorere.
Avatar billede heeris Nybegynder
10. april 2007 - 20:19 #6
Jeg er klar over de langt mere nedtalende indlæg nogle uheldige brugere, så som dig screem har fået, men det syntes jeg ikke gør det ok. Det indlæg du har fået kunne have landet hos en mere sart brugere, der ville føle sig utryg ved denne form for tiltale.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 20:34 #7
enig det er ikke ok, og jeg tror nu også nok at den karma vil blive slettet hvis du anmelder den, men personligt ville jeg have været ligeglad med den, den siger emre om personen der har lagt den end om dig.
Avatar billede heeris Nybegynder
10. april 2007 - 20:54 #8
Du har ret, det siger mere om personen selv.

Jeg siger tak for kommentarende, jeg vil lade tråden stå åben i et døgn, i tilfælde af andre opdager den og ønsker at deltage, alle kommentarer er velkommende. Hvis der ikke er flere indlæg i morgen ved samme tid lukker jeg tråden. Nu vil jeg gå i seng, tak for i aften.
Avatar billede milter Ekspert
11. april 2007 - 03:20 #9
Glem alt om karma, især anonym karma.

Se det som en kuriositet, en måde agressive mennesker kan udtrykke deres agressioner på uden nogen form for fare for at skule blive stillet til regnskab for deres egen utilstrækkelighed. Og hvis den er positiv, så tag imod den med glæde.

Hvis karmaen er anonym, så ignorer den. Hvis den har afsender, så kig på begrundelsen et par gange eller fem. Spørg dig selv: "Hvordan ville jeg have reageret, hvis jeg havde været i klagerens sted"?

Hvis du så kan se, at der måske er noget om snakken, så tænk over det og prøv at ændre det, næste gang, du er i samme situation.

Jeg er selv fra den generation, hvor man skrev breve til hinanden. Når man gjorde det, gjorde man sig umage med at forklare, hvad man egentlig mente for at sikre sig, at intet blev misforstået.

Jeg har to drenge på 16 og 18 år. De har flere gange vist mig nogle af de diskussioner, de har deltaget i på nettet, diskussioner hvor folk er blevet meget agressive. Når jeg så spørger dem: "Hvad tror du, han/hun mener med den udtalelse"?, eller hvorfor vedkommende svarer på den måde, så må de tit erkende, at det er de ikke rigtigt klar over.

Jeg tror, det hænger sammen med, at vi endnu ikke rigtigt har vænnet os til kommunikation via nettet. Vi er blevet så fascinerede af muligheden for at kunne svare på noget så hurtigt, nettet tillader, at vi somme tider glemmer indholdet af
budskabet. Vi glemmer, at modtageren måske ikke ser vores ord, som de er ment. Vi glemmer, at det kropssprog, som tit følger med nogle udtalelser, ikke kan ses på en computer.

De fleste af den slags negative tilkendegivelser finder sted mellem mennesker, som ikke kender hinanden, og det gør det mere upersonligt og medfører ikke nogen konsekvenser. Hvis de kendte hinanden, tror jeg ikke, de ville udtale sig på samme måde.

Så, ignorer de anonyme, negative karmaer og glæd dig over de positive :-)
Avatar billede huset Praktikant
11. april 2007 - 07:39 #10
Tommel op Milter!! ;)
Avatar billede dytti Novice
11. april 2007 - 07:40 #11
Ved et tilfælde så jeg at der var nogen som havde givet mig karma.
Den ene havde anonymt skrevet dette :
"Kæft en Klaphat, du er da ligeså god til at brokke dig. Du er ihvertfald IKKE et + for Eksperten - smut."

Det morede jeg mig meget over.
Især syntes jeg at det er komisk, når folk ikke  har mod nok til at sætte navn på deres meninger.

Mit råd: Få dig en god griner over personen, og glem de anonyme kommentarer.
Avatar billede heeris Nybegynder
16. april 2007 - 00:38 #12
Tak for de mange kommentarer, og gode råd. Jeg fornemmer det ikke er sidste gang denne debat bliver taget her på e.