Avatar billede koldstar Nybegynder
10. april 2007 - 14:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

flere styresystemer

hey

Jeg har lidt problemer med at få vist den bootmenu hvor man kan vælge hvilke styresystem man vil starte op med.

Jeg har gjort følgende.

Jeg har installerede vista igår og formaterede samtidig hele min HD, så der nu kun var vista på.
Idag har jeg så anskaffet mig et 3 datamodem som jeg så ikke kan bruges i vista.. lækkert. Jeg har derfor brugt vistas indbyggede værktøj til at lave en ny partion på min harddisk og har så installeret xp på den nye partion.
Mit probleme er at jeg stadig gerne vil kunne bruge vista, men jeg får ikke bootmenuen frem når jeg starter op, men den starter direkte til winxp. Hvis jeg tjekker instillingerne kan xp kun finde et styresystem... Men vista ligger stadig uberørt på den anden partion. Har i nogen ideer til hvordan jeg kan benytte både vista og xp?
Avatar billede vejmand Juniormester
10. april 2007 - 14:14 #1
Måske du kan bruge noget i denne tråd?
http://www.eksperten.dk/spm/767980
Avatar billede johnleif Nybegynder
10. april 2007 - 14:15 #2
Muligvis kan du bruge denne her syntax i din boot.ini fil...

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows Vista"
Avatar billede koldstar Nybegynder
10. april 2007 - 18:02 #3
Jeg synes ikke lige jeg kan få det til at virke, Jeg forsøgte med johnleifs boot.ini, men det resulterede bare i en sort skærm, så jeg var nød til at reparere min xp med installations cden. (Min vista er desværre en update af en tidligere xp).
Nå men efter reperationen får jeg nu en bootmenu frem hvor det virker hvis jeg  trykker på winxp, men får sort skærm hvis jeg vælger vista...

Jeg har også forsøgt at rette det til med programmet VistaBootPRO 3.1, men den tager tilsyneladende den menu fra xpen... Har i nogle forslag?
Avatar billede koldstar Nybegynder
17. april 2007 - 17:41 #4
hey.

Jeg har selv løst det.

Løsningen var at installere vista igen. Så oprettede den en menu hvor begge systemer listes. Jeg brugte så VistaBootPRO til at ændre navnet på windows xp.