Avatar billede thomastegl Nybegynder
07. april 2007 - 20:52 Der er 10 kommentarer

Firefox 2 på Debian?

Hej eksperter.
Har kastet mig over noget der hedder skolelinux http://wiki.skolelinux.no og det kører bare. Har på ingen tid fået en fungerende terminalserver-løsning op at stå.

Har kunnet læse mig frem til at Debian ikke kommer med nyeste version af Firefox pga. en strid med Mozilla.
Vil dog gerne have den nyeste version. Kører den på Debian uden problemer?

Er der en venlig sjæl der kan give en lille instruktion i hvordan installationen af pakken udføres (er nemlig ret ny i Linux verdenen)

På forhånd tak.
Avatar billede thomastegl Nybegynder
08. april 2007 - 10:37 #2
Men du har ikke prøvet det???
I Debian bruger man apt-get kommandoen til at opdatere og installere pakker. Men kan ikke rigtig finde ud af, præcis hvordan jeg skal installere firefox (og den nyeste udgave af open office).
Nogen der kan beskrive hvad der skal gøres???
Avatar billede leif Seniormester
08. april 2007 - 10:42 #3
Hent tar.gz filen og installer derfra
Avatar billede thomastegl Nybegynder
08. april 2007 - 17:47 #4
HeHe. Okay jeg må vist hellere uddybe hvor MEGET jeg er på skideren her...
Jeg har downloadet tar.gz filen.
Har gemt den i et eller andet tilfældigt bibliotek (jeg ved nemlig ikke hvor man "normalt" lægger den slags.
Har udpakket med tar xvzf filnavn

Se så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
I det udpakkede bibliotek "firefox" ligger der en fil der hedder firefox.
Hvis jeg klikker på dén starter firefox ganske rigtig op, men er det dét?? Skal programmet ikke installeres, og hvordan får man genvejstaster i startbjælken mm. ???
Som I forhåbentligt kan læse af dette er jeg på herrens mark.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2007 - 18:23 #5
på de fleste styresystemer undtagen windows er et program "bare nogle filer i et dir"

virker det, så virker det !
Avatar billede lars_ Nybegynder
09. april 2007 - 10:43 #6
Du kan først prøve at opdatere dit system ved i en terminal at skrive :

su
apt-get update
apt-get upgrade

Dette opdaterer alle dine installerede pakker.
Hvis ikke firefox bliver opdateret ved dette, kan du hente den nyeste pakke på denne side :
http://packages.debian.org/stable/web/

mvh Lars
Avatar billede thomastegl Nybegynder
09. april 2007 - 10:55 #7
==> Lars.  Det ser godt ud. Har fået firefox til at køre som det skal.

OpenOffice findes ikke på den side, så den har jeg downloadet og pakket ud med tar. Men så kniber det med at komme videre. Der ligger en masse rpm'er men hvad skal man gøre med dem, og hvilke af dem??
Avatar billede thomastegl Nybegynder
09. april 2007 - 11:15 #8
Undskyld. Fik søvnen ud af øjnene og fandt ganske rigtigt også openoffice under http://packages.debian.org/stable/editors/

Prøver lige om jeg kan få det til at fungere med apt-get.
Avatar billede lars_ Nybegynder
09. april 2007 - 11:19 #9
openoffice.org installerer du ved at taste:

su
apt-get install openoffice.org

Dette vil automatisk hente openoffice.org fra debian.
Avatar billede thomastegl Nybegynder
09. april 2007 - 17:30 #10
==> Lars. Det har jeg forsøgt utallige gange, men af én eller anden grund virker det ikke.
Den opdaterer godt nok, men siger at der ikke findes nogen udgave af openoffice.org.

Kan du give et eksempel på, hvad der skal stå i sources.list for min fungerer åbenbart ikke...