Avatar billede sandfeld Novice
07. april 2007 - 20:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Antivirusprogram/Firewall til Linux opensuse

Hejsa!

Jeg er lige i gang med at eksperimentere med linux-versionen opensuse - Indtil nu har jeg altid kørt Windows...
En af de ting som jeg mangler i opensuse er et antivirusprogram/Firewall. I windows har jeg Norton Internet Security som jo indeholder alle de sikkerhedselementer som man har behov for - er der nogen som kan anbefale et lignende program til Linux??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2007 - 20:23 #1
Jeg kan ikke se hvad du skal bruge et anti virus program til.

Jeg vil tro at OpenSUSE også indeholder IPTables, som du kan bruge som firewall.
Avatar billede remonce Nybegynder
08. april 2007 - 10:25 #2
Både AV og firewall er unødvendigt. Der stilles skrappe krav til samtlige pakker som du installerer via yast2, og de vil ikke indeholde vira. Jeg har ikke endnu hørt om nogen der har haft virus på et linux styresystem. AV og firewall vil bare gøre din computer langsom.
Avatar billede sandfeld Novice
08. april 2007 - 16:08 #3
Hej jeg har hørt andre som siger det med at det ikke skulle være nødvendigt med firewall og antivirus i linux - men jeg synes altså næsten at det lyder til at være for godt til at være sandt at man ikke kan hacke sig ind i linux eller ikke kan få virus?? Kan det nu også passe?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2007 - 16:16 #4
virus - ja - det er et ukendt problem i virkelighedends verden

hacking - nej - enten en firewall eller du skal vide lidt om hvilke services du skal
enable og hvilke du ikke skal
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2007 - 16:38 #5
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede sandfeld Novice
25. marts 2008 - 10:35 #6
Ja det er nok ved at være tid til at få afsluttet her...Er ikke lige herínde hver dag :-) :-) Men ved ikke helt hvordan med point... Jeg havde jo faktisk satset på at få anbefalet nogle antivirus / firewallprogrammer.... og ikke blot få svaret at det er unødvendigt..
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 02:37 #7
Firewall kan du godt bruge. Og den er indbygget (ellers skift distro). Og et godt
pakke system har ikke noget med firewall at gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 02:37 #8
Og et svar fra mig hvis du vil uddele nogen point.
Avatar billede sandfeld Novice
26. marts 2008 - 09:19 #9
Ja men så synes jeg da du skal have nogen point Arne V. Men lige inden du får dem må du gerne lige fortælle hvad du mener med "Og et godt
pakke system har ikke noget med firewall at gøre". Jeg kan ikke helt finde sammenhængen :-) Jeg regner med at få installeret en anden linux version inden længe... Kan ikke lige huske navnet
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2008 - 14:13 #10
Hvis du kun henter software via det officielle pakke system er du rimeligt beskyttet mod
inficeret software.

Men det beskytter jo ikke mod at der udefra connectes til dit system. Der skal du enten
have iptables koerende eller have en router med indbygget firewall foran.
Avatar billede sandfeld Novice
26. marts 2008 - 23:17 #11
Jeg takker for vejledning... og lukker og slukker - her får du dine point Arne :-)