Avatar billede k-b-n Nybegynder
07. april 2007 - 19:36 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Acer bærbar fra Bilka - Har de snydt?

Hej,
I Bilkas reklame denne uge (uge 14) har de en Acer (model 5101AWLMI)
I reklamen og butikken står at der er 256 MB grafikkort men det viser sig der kun er 128 MB dedikerede og 763 MB delte. Ved tastaturet på den bærbare sidder et lille klistermærke hvorpå der står 128 MB grafikkort.

Jeg ringer derfor ned i Bilka hvor de mener at de sagtens kan skrive 256 MB da de mener der faktisk er 891 MB grafik hvis man ligger dem sammen, så de mener jeg har fået en bedre computer end det der stod.

Grunden til vi købte den var pga at der bl.a. var 256 MB grafikkort, da den er med Vista.

Hvad mener I om Bilkas salgsmetode i dette tilfælde, og skal jeg gå videre med sagen??

http://www.tilbudsugen.dk/modules/frontend/show_paper_new.php?data_order_Id=9025&page_nummber=85&week=14&year=2007&sid=1b5bb8a20604db133fb93c14eb882761 BEMÆRK LINKET VIRKER KUN IDAG!
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 19:41 #1
gå ned og få pengene tilbage, du vil næppe kunne gøre noget som helst andet, da du jo har kunne læse spec. i forretningen, men ja der står i annoncen at det er et X300 med 256MB ram.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
07. april 2007 - 19:52 #2
Nu arbejder jeg selv i Radio/TV Branchen.

Men en sådan reklame og et sådan svar, der ville jeg tage en hurtig kopi og gå med igen og kræve at du får de 256mb hyper som den skal have, de skriver intet om Share eller Delt så selve grafikkortet SKAL (iflg. forbruger rådet og køde loven) indholde det der skrives, og ikke mindre, og ved at de IKKE siger det er en fejl i teksten så er der ingen ko på isen for dig, men for dem.

Men som Screem Brille skriver så vil de nok, når du komme ned igen og kræver de 256 mb. sige at det er en skrive fejl og det gør det opmærksom på i bladet at det tages forbehold for skrive og tryk fejl. og da du ikke har det Sort på hvid fra en medarbejder at den SKAL have 256 mb så kan det blive en lang slåskamp frem og tilbage.

Så selvom der ingen ko på isen er så er dine beviser dårlige uden noget sort på hvid så lev. den tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 19:56 #3
Jeg går ud fra at du ikke fik mulighed for at se din bærbare i forretningen, du skulle velsagtens hente den på et fjernlager medbringende en bon og du har derfor ikke haft mulighed for at se at der blev fusket med tallene. Skynd dig at downloade kataloget og så du har bevis for at det er de specificationer du angiver og forklar så Bilka om de muligheder der er for gratis reklame i forbrugerprogrammet "Kontant" jeg er sikker på at i finder en ordning så
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 20:03 #4
der er intet at komme efter, bilka vil sige næsten med garanti, at det er en fejl, og så går handelen bare tilbage, og det er de i deres ret til, sålænge du ikke har mistet nogen penge er der intet at komme efter. (og slet ikke når du har kunne stå med kassen i hånden)
Avatar billede k-b-n Nybegynder
07. april 2007 - 20:11 #5
Det skal lige siges at der på kassen, ikke stod noget om hvor mange MB grafikkortet var på, kun hvilket grafikkort der var i computeren.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
07. april 2007 - 20:15 #6
Gratis Reklame.....det syn har jeg aldrig haft på det, og så betaler man 5000-10000 kr for en annonce i en avis.....det vil jeg stærkt overveje.. (gazz ved i kan ta' det)
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 20:21 #7
Der står X1300 og ikke X300.
Tror det er hypermemory der snyder butikken. Det skal lige siges at e ikke selv laver disse annoncer, men at teksten kommer fra andet sted.
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 20:24 #8
du har ret huset, læste det som X300, men det er jo et ældre kort efterhånden, men tænkte ikke lige over det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2007 - 20:42 #9
Kortet er pr. default sat op til at køre hypermemory - dvs. windows vil opfatte det som om kortet har 256 Mb, selv om det i realiteten kun har 128 Mb.

Læs her om Hypermemory: http://ati.amd.com/technology/hypermemory.html

Man kan groft sagt sige, at du har købt en vare uden at undersøge først hvad det var du købte.

Man brokker sig jo heller ikke over at ens bil ikke kan køre 220 km/t selv om det står på speedometeret, vel? ;)

Konklusion: Bilkas reklame er 100% korrekt.
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 20:45 #10
Ganske korrekt
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 20:53 #11
HyperMemory er udelukkende et navn for at GFX kan benytte sig af system hukommelse. De tidlige VIA/S3, XGI samt nVidia, m.v. har alle en liende løsning. Fidusen ved det går do fløjten, og for gamle AGP var der en tilsvarende standard/løsning.

Det var først med indtroducering af Express, som tlbyder en langt bedre mulighed for prioritering af selve signalet, breddere bandwidth til system hukommelsen og dermed kan det bruges mere aggressivt til at mindske hukommelsen på grafikkort, og gøre forskellen på 256MB og 128MB onboard hukommelse mindre, men den kan alt andet lige ikke gøre det uden ydelsestab.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2007 - 20:55 #12
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2007 - 20:58 #13
"Jeg ringer derfor ned i Bilka hvor de mener at de sagtens kan skrive 256 MB da de mener der faktisk er 891 MB grafik hvis man ligger dem sammen, så de mener jeg har fået en bedre computer end det der stod."

Så sæt du kortet op til at bruge 891 Mb af dit ram - vupti nu har du KUN 1024 Mb ram fri, dvs. bilka lyver nu for maskinen har jo 2048 iflg. reklamen ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2007 - 20:59 #14
Reklamen er fejlfri - men det du fik at vide i tlf. er noget nonsens.
Avatar billede k-b-n Nybegynder
07. april 2007 - 21:03 #15
Til john_stigers: Hmm. mener ikke jeg ikke det er op til mig at undersøge hvad hypermemory er inden jeg køber. jeg har jo ville købe en computer med 256mb grafik som reklamen lover. så er jeg da faktisk ligeglad hvad windows opfatter kortet har. og med hensyn til bilen, ville jeg da brokke mig hvis den har en tophastighed på 220km/t og hvis det kun viser sig den kan kører 150, MEN KAN KOMME OP PÅ 220 HVIS DET GÅR NED AF BAKKE, HAR MEDVIND OG DER ER EN DER SKUBBER BAG PÅ :)
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 21:17 #16
De lyver jo ikke ;)
Det kaldes forretning fiduser
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 21:20 #17
nej og hvis spørger ikeke r tilfreds med maskinen er Bilka heldigvis nogle af de bedste mht returnering, jeg har ALDRIG oplevet problemer (sålænge det man returnerer ikke er kørt over af en traktor)
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 21:31 #18
Han kan stadig ikke få pengene tilbage pga af falsk reklame som færst angivet
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
07. april 2007 - 21:47 #19
Tag det nu helt roligt. Der er en grund til jeg uden at bekymre mig anbefaler Bilka som forhandler. Og det er af en eneste grund: Deres 14 dage returret.
http://bilka.dk/internet/bilka/menu/main.nsf
Har returneret så meget der ikke var den forventede kvalitet.
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 21:48 #20
han behøver ikke give nogen grund til hvorfor han vil hæve handelen, bilka er der ingen vrøvl med på det område.
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 21:54 #21
korrekt men i fremhæver det som fup og fiduser
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 22:01 #22
jake_the_snake hvor har du anbefalet bilka, og hvem er ikke rolig ??
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
07. april 2007 - 22:11 #23
I det virkelige liv anbefaler jeg gerne Bilka.
Og det med helt roligt skal forståes i den sammenhæng at alt det der diskuteres om de har snydt eller ej er ligemeget da man bare kan bytte det.
Avatar billede huset Praktikant
08. april 2007 - 06:50 #24
Kommentar: screem_brille

Han kan deltage som han lyster med hans indlæg.
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
08. april 2007 - 10:11 #25
Kommentar: jake_the_snake

Hvorfor så ikke skrive Kvickly, ALLE danske butikker har 14 dages returret og Grunden SKAL ikke gives, ang. hvorfor du vil returner noget, men ville aldrig selv anbefale Bilka da største delen af deres Elektroniske vare er udgået modeller.
Avatar billede screem_brille Novice
08. april 2007 - 10:35 #26
tjgrindsted ALLE danske butikker har IKKE 14 dages returret, det er er KUN et krav ved postordre salg, gør forretninger det alligevel er det en service de giver, men det er IKKE et krav.
Avatar billede AnyFellow Mester
08. april 2007 - 11:43 #27
k-b-n 21:03:43

Jo, selvfølgelig er det op til dig at undersøge hvad du køber. Hvis Bilka skriver at maskinen har Hypermemory, kan du ikke efterfølgende brokke dig over at du ikke vidste hvad det betød.

Butikken har altså ikke pligt til at undervise alle deres kunder i hvad de sælger. Du har fået de oplysninger du skulle bruge, for 100% at vide hvad du købte.
Avatar billede huset Praktikant
08. april 2007 - 17:24 #28
Enig kfisker ;)
Avatar billede huset Praktikant
08. april 2007 - 17:48 #29
Ligemeget hvordan det vendes og drejes, så kan Bilka ikke holdes op imod falsk eller forkert reklame. Det er kun fair, at forbrugerne sættes sig ind i produktet inden man handler.

Butikkerne er ikke forpligtet til at vejlede kunderne medmindre dette er efterspurgt. Hertil er beslutningen om valg af et givent produkt udelukkende op til hver enkelt forbruger. Der er ikke én eneste fejl i Deres reklame. Eneste mulighed du har er at beholde den eller få den byttet. Så er den ikke længere :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. april 2007 - 19:05 #30
k-b-n du har fået hvad der stod i reklamen ;)
Avatar billede k-b-n Nybegynder
10. april 2007 - 13:24 #31
Tak for alles svar :)