Avatar billede cyaegha Nybegynder
29. marts 2007 - 09:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke boote, Hjælp til hvor jeg skal starte fejlsøgningen

Hejsa
Min pc er udu. For nogle uger sider var der faldet et kabel ned i min cpu-blæser. Det betød en ophedning, som bundkortet slukkede for. Jeg fandt problemet.
Indenfor den seneste uge, har den ikke villet boote. Fejlen var der ikke hvis jeg pillede strømmen fra og så startede igen.

Beskrivelse af min non-boot.
BIOS dukker ikke op på skærmen. Det når den slet ikke til.
HD spinner op.
Alle lamper lyser (cd-drev, HD-LED, strøm-LED).
Bundkortet reagerer ikke på at holde ON inde i 4 sek.
Ligesom restart-knappen heller ikke giver noget resultat.

Fejlen er blevet hyppigere henover en uges tid, for nu til sidst slet ikke at ville boote.

Mine overvejelser siger at var cpu'en futtet af, så var problemet opstået med det samme.
Kan det være dårlige kabler i kabinettet? (nogle er MEGET gamle)

HW:
AsRock Dual SATA939
AMD 3200+
bootHD. 40gb Seagate, 5+ år. fra deres stille serie (evt. ST340014)

Har i nogen bud på hvor jeg skal starte?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
29. marts 2007 - 10:01 #1
Ville nok prøve med en anden strømforsyning. Ligner meget et problem jeg selv har haft
Avatar billede cyaegha Nybegynder
29. marts 2007 - 10:05 #2
tja, det er nok næppe den. Det er en spritny tingest fra NorthQ. Den gamle futtede af da jeg glemte at koble dens blæser til. Så den er vel omkring 3 mdr gammel.

Jeg har da en gammel en liggende, som ikke giver kraft nok til stabil drift. Men som sagt, den er helt ny.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
29. marts 2007 - 14:05 #3
Tak til mcgoat! Smid et svar hvis du vil have points.

Du var ret tæt på. Jeg fandt en gammel psu frem, og skiftede stik på bundkort og HD. Skidtet startede....
Så skifte tilbage, noboot. Fjerne al tingeltangel ->Boot. Efter stille og roligt koble ting på var problemet en zalman Fanmate, der var sat på via en molex adapter. Når den blev pillet fra var der ingen problemer.

Så et Y-stik på en anden fanmate løste problemet.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
30. marts 2007 - 09:01 #4
going 1st...........2nd.........................3rd...sold.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
02. april 2007 - 09:26 #5
Det var godt nok ikke lang tid man fik til at smide et svar. Men det er ok :)