Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:22 Der er 61 kommentarer og
1 løsning

Sort kant på skærm

Jeg har netop fået monteret et nyt videokort. Det andet var røget.
Troede alt så var i orden. Men opdager nu, at der hele vejen rundt på skærmen er en sort kant som ikke skal være der.

Jeg har forsøgt at fjerne dem med indstillingsmulighederne på skærmen. Det hjal lidt, men der er som det ses stadig en del.

Jeg har forsøgt at tage et Screen Print af det som jeg ville have uploadet, men hele skærmen kommer ikke med på billedet.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:23 #1
Citat: "Det hjal lidt, men der er som det ses stadig en del."
Kunne som sagt desværre ikke uploade billeder af det. Glemte at fjerne linjen.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:25 #2
Jeg køre med 1208 x 1024. Samme opløsning har skærmen.
Har jeg altid gjort.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:26 #3
Er der andre informationer i har brug for - sig til.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 19:29 #4
det er klart du ikek kan se problemet på et print screen ;) (det tager jo billedet der sendes ud af kortet og gemmer det, ikke vhad der faktisk vises på skærmen), det er et skærmproblem, benytter du VGA eller DVI ? (blåt eller hvidt stik?)
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:33 #5
Ok.

Det er et blåt stik.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 19:35 #6
Skal måske lige nævne at skærmen ikke har det 100%. Den har ved et uheld fået nogle knubs. Jeg ved dog ikke om det har noget med det at gøre. Kanten er først dukket op efter skift af videokort.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 19:56 #7
det er så VGA du benytter, prøv og se om det hjælper noget at ændre opdaterings hastigheden (det bør det da det er andre komponenter der indkobles afhængig af opløsningen), og det kan så være du kan justere den helt ud til kanten, men det burde du nu kunne gøre, men er der en elektrisk fejl /misjustering er det ikke sikkert det kan lade sig gøre.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 20:22 #8
Det hjalp.
Den stod på 60. Jeg ændrede den til 70 og så forsvandt kanten. :)

Så vidt jeg husker har den nu også altid stået på 70. Måske den er blevet ændret af den supporter jeg i dag har haft besøg af (ref. videokortet der var røget) og han så har glemt at sætte den tilbage.
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 20:24 #9
Jeg behøvede ikke engang at juster på selve skærmen. Så med det samme ud som det skulle.

Læg svar for point.

PS. Nu er det så spændende om jeg endnu en gang får brug for hjælp igen i morgen. Da får jeg nemlig en ny skærm. Men det b u r d e jo være problemfrit.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 20:36 #10
og et svar ;) hvis du sætter frekvensen ned til 60, og opløsningen til 800*600 inden du sætter den nnye skærm til vil du ikek få problemer, når du så er i windows sætter du opløsningen til det din nnye skærm understøtter ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
26. marts 2007 - 20:38 #11
Ok. Det printer jeg ud så jeg husker det.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 20:51 #12
det var så lidt ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 00:58 #13
Jeg har alligevel taget fejl. Kanten er der stadig. Det rettede sig rigtig nok en del, da jeg ændrede opdateringshastigheden. Men jeg må have snydt mig selv ved kun at kigge på det røde kryds til at lukke browseren med. det var nemlig delvis dække inden ændringen, og helt synlig efter ændringen. Men der er - hvilket jeg så bare i første omgang ikke lagde mærke til pga. førnævnte - stadig en sort kant. Meget tydelig endda. Forstår ikke jeg kunne over se det tidligere.

Det ser ud til at et svært problem afløser det andet. Føtst går pc'en 'ned' pga. et defekt videokort. Så ofre jeg 1000,- på support og et nyt kort - og får et nyt problem! :( Det er sq næsten til at tude over.
Var det ikke fordi jeg har hårdt brug for pc'en til diverse guitar software, skaffede jeg mig af med l*rtet!

Nogen der har et godt råd?
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 01:04 #14
Og i morgen får jeg en ny skærm til 2600,- Ikke meget ved, hvis det viser sig at være det samme. Det er i alt 3600,- Så kunne jeg sq lige så godt have købt en ny computer i stedet!
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 01:33 #15
lad os nu vente indtil du har fået den imorgen og set om problemet blvier der, eller det forsvinder med skærmen ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 01:39 #16
Jo jo, det vil jeg da også. Jeg blev bare lidt negativ da jeg opdagede at den stadig er der. Ret irriterende. Ser ud ad H til.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 02:17 #17
enig, men lad os kigge på det når vi ved om problemet fortsætter ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 16:39 #18
Det hjalp intet. Ny skærm, men stadig sorte kanter hele vejen rundt. :(

-
Jeg gjorde som du skrev, satte den til 6o og 600 x 800. Og bagefter satte jeg den til 75 og 1280 x 1024 (som skærmens opløsning er på).
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 16:42 #19
Skærmen justerede sig selv. Både da jeg startede op med de lave tal og igen bagefter da jeg havde ændret dem. Så jeg tvivler meget på at jeg selv kan justere det væk. Der er noget rivende galt.
Kan det videokort jeg fik sat i være forkert? Jeg mener, kan det tænkes at årsagen er at det slet ikke passer til computeren?
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 16:44 #20
Nu har jeg manuelt forsøgt at indstille skærmen. Det hjælper som ventet ikke.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 16:53 #21
kører du stadig med VGA ?
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 17:29 #22
Ja, det blå stik.
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 17:43 #23
Det er garanteret det skide videokort, som jeg blev franarret 650 kr. for, som ikke kan bruges i min pc.
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2007 - 17:50 #24
det tror jeg nu ikke det er, da du installerede grafikkortet, havde du da fjernet ALLE  gamle grafikkorts drivere ?
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 17:51 #25
Jeg vil for øvrigt også gerne spørge, om udskiftning af et videokort kan have indvirkning på ens USB stik på computeren? Jeg har nemlig for lidt siden konstateret at min Mbox 2 Mini (guitarrelateret hardware) ikke længere vil tænde. Og det er et _meget_ stort problem!
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 17:52 #26
Det ved jeg intet om. Jeg havde en til at ordne det. En jeg fandt i Århus Onsdag. Det var problemer som jeg ikke selv magtede.
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 18:03 #27
Jeg er på nippet til at købe en ny computer (selv om jeg ved Gud ikke har lyst til at bruge penge på det). Jeg gider snart ikke ringe efter endnu en amatør til endnu 500,- (eller hvad det nu ender med at løber op i) som _MÅSKE_ kan løse alt dette møg.
Avatar billede brisant Nybegynder
27. marts 2007 - 19:08 #28
Nå, USB portene er ok.
Så er det "kun" den sorte kant (burde heller ikke have nævnt det andet her. Tænkte blot højt).
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 02:26 #29
Ser ud til tidspunket er kommet hvor jeg igen er begyndt at skræmme folk væk. :( Så må jeg jo endnu en gang lukke kontoen. Og om nogle dage oprette en ny.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 07:31 #30
?? hvorfor lukke kontoen og oprette en ny ? vi sidder bare ikke ved computeren konstant jo ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 12:26 #31
Tror at grunden til at så få svare på mine spåørgsmål, er fordi jeg brokker mig for meget.
Det sker for ofte at jeg ikke får problemerne løst.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 12:38 #32
det generer nu ikke mig ;)

men synes ikek du har svaret på om du fjernede driveren helt og reinstallerede dem ?
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:19 #33
Nu var det en udefra der ordnede det. Så jeg har desværre ikke helt tjek på alt hvad han gjorde.
Hvis jeg kigger i Tilføj/fjern, kan jeg se den nye (ATI Display Driver). Og så et punkt der hedder 'NVIDIA Windows 2000/XP Display Drivers'. Ved ikke om det så er den gamle? Men der står ikke noget ud for 'Størrelse'.

(Han kaldte det video kort. Du skriver "grafikkorts drivere". Er det da et nyt grafikkort jeg har fået i?)
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 13:24 #34
ja grafikkort er det rigtige at kalde det, et videokort, kan nemlig også sagtens benyttes om kort der benyttes i videoredigerings øjemed.

men du skal fjerne både ATI og Nvidia driverne og genstarte (jeg ville fjerne dem i fijlsikret tilstand), og så fjerne kortet under enhedshåndtering, og så genstarte, og reinstallere den nyeste driver fra ATI.com
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:30 #35
(Hvis jeg køjreklikker på 'Skrivebordet', vælger 'Egenskaber' og fanebladet 'Kort', kan jeg læse følgende: ATI RADEON 9600 Series AGP (0x4150), Internal DAC (400MHz), 256 MB ).
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:35 #36
Hmm..., det var noget af en omgang.

1. Enhedshåndtering: Er det du mener at jeg når jeg kommer så langt skal højreklikke på det der derinde hedder Skærmkort og så vælge Fjern?

2. "reinstallere den nyeste driver fra ATI.com". Ja bare jeg så kan finde den derinde.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:37 #37
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:38 #38
men der er "to". Jeg kan ikke regne ud hilket link jeg skal benytte.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 13:39 #39
1. Enhedshåndtering: Er det du mener at jeg når jeg kommer så langt skal højreklikke på det der derinde hedder Skærmkort og så vælge Fjern?

korrekt.

2 korrekt ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:43 #40
Det må vel være 'Display Driver Only' (9.7 MB).
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:44 #41
Hmm..., og dog?
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:45 #42
Næh, jeg skal vel hente det hele?
Beklager at jeg er så usikker på det ...
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 13:46 #43
Nå, der kan vel ikke ske noget slemt. Jeg henter det hele.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 13:47 #44
hent det hele, så kan du også benytte ati centereret jo ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:10 #45
Er ikke færdig. Har et problem. Efter at have fjernet dem i Enhedshåndtering, kan jeg alligevel se dem når jeg kigger derind bagefter?
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:12 #46
Der står stadig:
RADEON 9600 Pro Family (Microsoft Corporation)
RADEON 9600 Pro SEC Family (Microsoft Corporation)
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:13 #47
Jeg har genstartet efter at have valgt Fjern. Det sker automatisk.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:34 #48
Nu installerede jeg driveren. Ved ikke om ovennævnte har betydning, men fungere gør det ikke. Der er stadig dem samme sorte kant.

Og en fejlmeddelelse:
MOM.EXE Programfejl
Det lykkedes ikke at initialisere programmet korrekt (0x0000135). Klik Ok for at afslutte programmet.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:36 #49
Den eneste måde jeg kan løse computer problemer på/sikre mig løbende at have en pc der fungere som den skal, er ved at købe nye maskiner. Helst en om måneden!
Nu er det vist lige før at jeg skal have 'den næste'.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 14:40 #50
og du fjernede begge dele fra tilføj/fjern i fejlsikret tilstand ?

Og vent nu lige lidt med et køb en ny maskine, vi skal nok få den her til at virke ;) (jeg er ret stædig :D )
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:53 #51
"og du fjernede begge dele fra tilføj/fjern i fejlsikret tilstand ?"

Ja. En ad gangen (genstarter automatisk efter hver enkelt).
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 14:56 #52
Jeg kan stadig ikke slippe tanken om, at kanten/rammen dukkede op efter at det nye kort kom i. (Synlig både på den gamle og den nye skærm.)
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 14:58 #53
hvor stor er den kant egenligt ?
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:00 #54
Der er nu i højrekliksmenuen et punkt der hedder 'ATI CATALYST(R) Control Center'. Når jeg vælger den, får jeg føromtalte fejlmeddelelse.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:03 #55
Ca. 2 milimeter. Lyder ikke af meget, men ses tydeligt.

Det forhindre rigtig nok ikke at jeg kan bruge computeren. Men den skal jo ikke være der, ser dumt ud - og når man har ofret omkring 3000,- på support, kort og ny skærm, bør man vel med rimelighed kunne forvente at alt er helt som det skal være ...
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:05 #56
Ellers må jeg jo endnu en gang prøve at ringe efter en eller anden der annoncere med computer hjælp. Og håbe at det nytter. :| Betragter det lidt som ren gambling. :/
Syntes eller det har kostet mig nok. Jeg ener med at have betalt for en hel ny maskine.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:16 #57
Nu har jeg prøvet at installere driveren igen. Det hjalp ikke noget. Og punktet i højrekliksmenuen fungere heller ikke. Så noget tyder på at der går noget galt her under installationen. Jeg kan bare ikke regne ud hvordan jeg kan gøre noget forkert. Der er ikke mange muligheder i forløbet. Godt klaret!
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:17 #58
Ved det sorte ramme i venstre side kan musen kun komme til kanten af rammen. I højre side kan den komme ind under. Forstår ikke en  skid af det.
Avatar billede screem_brille Novice
28. marts 2007 - 15:34 #59
28/03-2007 15:17:39 det er altså helt normalt ;)
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 15:42 #60
Okay. Men rammen er i hvert fald ikke normal.
Avatar billede brisant Nybegynder
28. marts 2007 - 16:04 #61
28/03-2007 15:17:39 det er altså helt normalt ;)

Nu mente jeg ikke den sorte plastramme der er omkring skærmen, men den der er i billedet. Altså den der ikke skal være der.
Avatar billede brisant Nybegynder
30. marts 2007 - 01:43 #62
For en ordens skyld.
Til dig der var hos mig den 26/03 (i fald at du læser denne tråd).
-
Ang. 27/03-2007 18:03:56

Det jeg skriver er udelukende udtryk for frustration og fortvivelse. Der er ikke, som det måske kan syne, noget som helst personligt i det!
Jeg var og er glad for den hjælp jeg fik da du var her. Uden dig ville jeg slet ikke kunne bruge min pc.
Jeg tror heler ikke du er skyld i nogle af de problemer jeg slås med nu!

M.v.h.