Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 18:01 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Indberette A-kasse of fagforeningsbidrag til SKAT?

Hej...

Har før ikke været medlem af A-kasse of fagforening...
Og skal nu til at betale 922kr om måneden for det. Det syns jeg er sat rimelig højt, og smadrer min økonomi meget.

er det noget med man kan indberette det hos SKAT og få noget mere fradrag?
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2007 - 18:05 #1
Du kan skrive hel beløbet på din forskudsopgørelse, og få fradrag for det.
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
21. marts 2007 - 18:12 #2
hmmm hvad med at finde en billigere fagforening, vi har trods alt fri fagforeningsvalg i danmark, f.eks. det faglige hus
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 18:14 #3
Hvor meget fradrag får man for det så?

>kitty... Dur ikk... Nok har vi det... Men alligevel ikke... Kan selvfølig skifte fagforening, og måske blive fyret. Så gå til fagforeningen med det, og så kan de erklære en uberretiget fyring. Men hvad hjælper det, så har jeg ingen arbejde..!!!
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2007 - 18:15 #4
Du får fradrag for det fulde beløb.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 18:16 #5
Dvs, hvis jeg har et frdrag på 4000nu, så får jeg pludselig fredag på 4922?

Men så betaler man jo reelt ikk for fagforeningen???
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2007 - 18:30 #6
jo, for du skal jo tjene pengene for at kunne udnytte fradraget. Man kan sige at du betaler fagforening i stedet for at betale skat med de penge.
Avatar billede huset Praktikant
21. marts 2007 - 19:55 #7
popsy > Add lige mig på msn LD69@ofir.dk

Sorry for OT
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 20:10 #8
Tjene pengene for at kunne udnytte fradraget, hvad mener du med det?
Forstår så bare ikk hvorfor folk går efte ren billig fagforening og akasse? Det kan det være komplet lige meget hvis man kan køre det som ekstra fradrag!? Så slipper man jo bare for at betale det i skat...
Avatar billede popsy Novice
21. marts 2007 - 20:15 #9
Nej, regn nu lige efter. Du tjener 2000 kr, af dem skal du betale 1000 i skat. Men i stedet for at betale skat med dem, så betaler du i stsdet dit fagforenings/akasse kontingent. Du har jo stadig mistet pengene, men nu har de bare betalt fagforening i stedet for skat :)

Du kan jo ikke bruge et fradrag til en skid hvis du ikke tjener pengene så, vel ;)

(Ovenstående er voldsomt forenklet)
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 21:12 #10
nej men hvis jeg nu tjener en normal løn på 20.000kr om mån, så er det vel lige meget om fagforeningen koster 922, eller den koster 3000kr? betaler jo alligevel 10.000kr i skat?
Avatar billede popsy Novice
22. marts 2007 - 05:59 #11
Det kan du have ret i. Husk at du også kan få fradrag for transport, hvis du kører over 24 km sammenlagt hver dag.
Avatar billede hpo Nybegynder
22. marts 2007 - 15:42 #12
Nej - det er da ikke ligegyldigt. Det du betaler skat af, er nemlig din indkomst minus dine fradrag.

Lad os sige du tjener 20.000, og dit kontingent er på 922 og din skatteprocent er på 40%. Så får du udbetalt 12.000 kroner, som du så skal betale de 922 kroner med.

Men da de 922 er fradragsberettigede, forhøjes din skatteprocent med en %-sats, således du vil få en anelse mere udbetalt end de 12.000, men du skal stadig betale de 922 kroner.

/hpo
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2007 - 16:08 #13
En anelse mere udbetalt...? Er det så de 922kr mere udbetalt (Udover de 12000, jævnfør eksempel)?
Avatar billede popsy Novice
22. marts 2007 - 17:19 #14
Gad faktisk godt se en nøjagtig udregning på forskellen, tor ikke den er ret stor når fradragets skatteværdi medregnes.
Samtidig er der jo så de ting man får for pengene ved de forskelliuge fagforeninger, som er vidt forskelilige.
Der er jo mange fortællinger om hvor lidt hjælp man får ved de gule fagforeninger når behovet er der, de fortællinger finder jeg sjovt nok aldrig om de gamle og etablerede :)
(Men det er en anden diskussion som ikke hører hjemme her :) )
Avatar billede hpo Nybegynder
22. marts 2007 - 19:09 #15
>>rasmus-karlsen:
Du får kun 60% (forudsat du betaler 40% i skat) mere udbetalt. Husk at du skal stadig betale kontingentet - du bliver bare ikke beskattet af beløbet, dvs. i ovenstående eksempel at du skal betale skat af 20.000 kr. fratrukket de 922, dvs. 19.088.

/hpo
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
23. marts 2007 - 22:21 #16
løn indkomst:          20.000
fagforening:    -          922
-----------------------------
skattepligtig indkomst: 19.088
trækprocent(40%)        7.635.2
-----------------------------
til udbetaling:        11.452.8
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
23. marts 2007 - 22:24 #17
dette er dog et meget forenklet eksempel, da der jo også indgår atp, am-pension, am-bidrag og evt. andre fradrag, såsom befordrings fradrag, fradrag af anden gæld f.eks. banklån, studielån osv i beregning af hvor meget du skal betale i skat
Avatar billede hpo Nybegynder
25. marts 2007 - 11:48 #18
Det er nu ikke helt korrekr skirseret, Kittyhawk. De 922 kommer jo også til udbetaling, så udbetalingen er de 11.452,8 + 922.
/hpo
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2007 - 17:20 #19
Forstår det nu. Men så er det som jeg også tidligere skrev jo ligemeget om det koster 922 kr, 450, eller 3000kr? Da det jo stadig bare bliver trukket fra skatten!??
Avatar billede hpo Nybegynder
26. marts 2007 - 17:09 #20
nej - det er ikke skatten der betaler. Du betaler!! men du slipper fra at betale skat af beløbet, dvs. du ska opfatte det som en rabat på 60%, hvis du betaler 40% i skat.
Avatar billede hpo Nybegynder
24. maj 2007 - 21:59 #21
lukketid?