Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 12:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

pc slukker under nogle spil.

Jeg har lige været ude og købe nyt hardware og satte det i pc'en i går og det kørte perfekt indtil jeg skulle spille cod2 og oblivion.
Jeg kan spille F.E.A.R uden problemer...
Jeg er bekendt med blå skærme og uprovokerede genstarter pga defekt hardware, men aldrig at pc'en slukker.
Den er IKKE for varm. Temperaturen i cpu'en er ca. 40 grader ved load (checket i bios efter den slukkede).
Hardwaren er:
Cpu: AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2-sokkel)
Mobo: Gigabyte GA-M59SLI-S5
Ram: Corsair XMS2 2*1 GB(TWIN2X2048-6400c4)
Hdd: WD Raptor 150 gb
Gfx: Asus en8800gtx
(cpu køler: Zalman cnps9500am2)
(Styresystem: Windows XP pro SP2)
Jeg har flashet bios til den seneste version "F7".
Jeg har desuden hentet en 32bit driver fra amd da jeg ikke kører winxp 64bit. Jeg har også hentet en "dual-core optimizer" fra AMD som jeg ikke kan få til at køre.
Jeg har kørt en stabilitets test som er i nvidia kontrolpanelet.
Den kørte i 10 min uden fejl.
Jeg har som før nævnt at jeg har kørt F.E.A.R. i næsten en time uden noget efter den var slukket i Call of Duty 2. Det er samme sted hver gang i cod2 at den slukker.
Avatar billede ferdinand.k Mester
18. marts 2007 - 13:19 #1
prøv evt at tage egenskaber på "denne computer". under fanebladet "avanceret" finder du mulighed for at vælge om maskinen skal genstartes efter fejl... Se om dette hjælper. Hvis dette er tilfældet er der lidt mere at gå efter...
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 13:37 #2
Det havde jeg allerede gjort.
Det hjælper desværre ikke...
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 13:54 #3
hvor stor er din strømforsyning ?
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 14:10 #4
Thermaltake Butterfly 480W
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 14:12 #5
Er det for lidt?
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 14:19 #6
Jeg kører lige en repair af windows...
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 20:18 #7
Det hjalp heller ikke
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 20:20 #8
Men efter en del søgen på nettet er jeg begyndt at tro at det er min strømforsyning der er underdimensioneret.
Men kan en strømforsyning bare cutte strømmen hvis den bliver overbelastet?
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 20:30 #9
ja det kan den sagtens, og dit GFX kort er meget krævende, så det er ikke utænkeligt at de 480 watt er for lidt (480 watt er nok, men det komemr an på hvilke spændinger der kan give hvilken strøm, så en 480 watt psu, f.eks en 400 watt psu kan i nogle tilfælde give emre strøm på f.eks 5volt, og det kan så være det der afgør om den er stabil eller ej)
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 20:55 #10
Har det noget med ampere at gøre (jeg fik 5 i fysik i skolen)?
Det er fordi at nvidia anbefaler en 4-500 watt psu med mindst 20 ampere som det absolut mindste.
Jeg er ikke sikker men jeg mener at min yder 8 amp.
Men jeg søger lige videre...
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 21:07 #11
ja effekt (som måles i watt) er spændingen * strømmen, så jo emre strøm, der kan leveres  på vher af spændingerne jo bedre (det er godt at den er overdimensioneret til en vis grænse), da komponenterne ikke slides ligeså meget pga den mindre effekt der afsættes i selve strømforsyningen.
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 21:13 #12
Hvad kan ellers være galt hvis det ikke er psu?
Jeg mener helt klart at den er absolut hovedmistænkte her da der jo som sagt ikke er tale om hverken blå skærme eller irreterende genstarter.
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 21:19 #13
jeg er enig med dig i det med PSUén netop pga de manglende BSOD.
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 21:28 #14
Nu sidder jeg så og kigger på en ny psu og er faldet over OCZ.
Lige nu kigger jeg på disse to modeller:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205048

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257576

Her er lidt info fra OCZ's hjemmeside:
    "+3.3V(36A), +5V(30A), +12V1(18A), +12V2(18A), +12V3(18A), +12V4(18A) Maximum ratings are shown."
Det skulle så være gældende for begge modeller.
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 21:39 #15
Men hvad skal man så vælge?
Skal man købe en 850watt for at være helt sikker i tilfælde af at man skulle køre SLI eller skal man "nøjes" med 600watt modellen og spare 560kr?
Avatar billede screem_brille Novice
18. marts 2007 - 21:55 #16
hvis du har planer om at køre 2 af de kort i SLI, ville jeg gå efter de 800Watt (selvom det er en del penge, men der kommer jo nok også et par ekstra harddiske osv til på et tidspunkt)
Avatar billede damm_ Nybegynder
18. marts 2007 - 22:16 #17
Tjah nu må vi se hvad jeg finder på i morgen.
Indtil videre vil jeg gerne sige tak for hjælpen.
Avatar billede damm_ Nybegynder
20. marts 2007 - 19:36 #18
Jo det ser ud til at 850w psu gør tricket.
Jeg har kørt Oblivion i over en halv time med alle effekter på i 1600*1200.
Før slukkede psu'en efter max 1 min.!!!

Smid et svar screem_brille...
Avatar billede screem_brille Novice
20. marts 2007 - 19:48 #19
svar ;)
Avatar billede damm_ Nybegynder
20. marts 2007 - 21:31 #20
ja du skal jo smide svaret som "svar" og ikke "kommentar"! ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
20. marts 2007 - 22:43 #21
hmm så pyt da ;)