Avatar billede ricki Nybegynder
17. marts 2007 - 15:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kernel panic efter udskift af strømforsyning

Hej,

Jeg er lidt i panik, jeg har en hjemmeserver installeret med Fedora Core 5. Men så gik strømforsyningen og jeg fandt en anden og fik den udskiftet, men nu kan jeg ikke boot'e. Den skriver "Kernel panic -not syncing: Attempt to kill init"
Jeg har forsøget med både FC5 rescue disk og med install disk 1, men de giver begge samme fejl (altså samme kernel panic).
Jeg har derefter fundet "Emergency and Cool Linux CD" på SourceForge.net, men den går enten istå når den vil autodetect'e hardware eller hvis man vælger andre boot-options også kernel panic.
Jeg har lige prøvet at pille forskellige IDE-devices fra for at se om det var en af dem der var noget galt med, men lige meget hvilken kombination jeg laver så giver det samme resultat.
Hardware er:
Pentium 4 - 2 Ghz
512 MB ram
HD 1 (Boot): ~5 GB (Quantrum Fireball)
HD 2 og 3 er identiske: ~40 GB (IBM)

Den strømforsyning der var i var en 300W men den jeg nu har sat i er 350W, men jeg lod mig fortælle at det kun var til den gode side, blot at de var ens ellers.

Entlig vil jeg bare gerne have fat i en database der er gemt på "HD 1" (5 GB'en) så jeg kan bytte lidt rundt og lave en ny intall med en af 40 GB diskene som boot.
HD 2 eller 3 kørte noget automatisk backup af databasen på HD 1, men hvilken af dem der har data kan jeg ikke huske, så jeg er nød til at kigge i deres filsystem for at kunne afgøre det. Og for at kunne afgøre om den sidste backup er godt nok istedet for det der er på HD 1, hvis jeg ikke kan få fat i det.

Jeg er løbet tør for ideer til hvordan jeg kommer videre og får min lille server på at køre igen. Håber virkelig der er nogle af Jer kloge hoveder der kan hjælpe mig ud af min knibe.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. marts 2007 - 16:29 #1
Først kople fra alle harddisker, eventuelle lydkort, netkort og alle ting som kan koples fra.

Hvis den har to eller fler rambrikker, ta ut alle minus en, slik at den booter bare med en ram brikke.

Bruk så knoppix eller noe liknende og boot maskinen fra CD/DVD. Se om den kan kjøre.

Hvis ikke så kan det vel drie seg om feil tilkopling av strømforsyning eller hardwarefeil. Den gamle strømforsyningen kan vel også ha tatt med seg hovedkortet ?!
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2007 - 17:11 #2
"Kernel panic" og hvad mere meddelsen plejer ikke at stå alene
Avatar billede strych9 Praktikant
17. marts 2007 - 18:30 #3
Kunne det ikke være at du har glemt at sætte strømstik til en af harddiskene? Eller at datakablet er faldet ud af en af dem mens du var inde og rode?

Men ja, den fulde fejlbesked ville være tres bien.
Avatar billede janpo Nybegynder
17. marts 2007 - 19:21 #4
"Kernel panic -not syncing" lyder i mine ører som om der er alvorlige problemer med at kontakte din harddisk.
Måske kunne du flytte disken til en anden PC og så boot'e denne på en Knoppix CD og forsøge at "snuppe" databasen ad den vej.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2007 - 19:37 #5
Find ud af om din bootloader peger på den rigtige root-partition
Avatar billede ricki Nybegynder
17. marts 2007 - 19:41 #6
Er der en let måde at få fat i den fulde fejlbesked? Eller er det bare den hårde måde at skrive det af? -Men jeg kan jo kun se det der står på skræmen lige nu, ikke det der er scroll'et væk...
-Eller kan man?
Avatar billede ricki Nybegynder
17. marts 2007 - 19:55 #7
strych9: den giver samme fejl med en live cd, uden der er nogle HD'er tilsluttet

janpo: Kunne være en ide med en anden PC, mit problem er bare lige at jeg kun har denne ene stationære PC, resten i husstanden er bærbare. -Og jeg har ikke sådan en smart stik så jeg kan sætte en 3½ disk fx via USB
Avatar billede strych9 Praktikant
17. marts 2007 - 19:59 #8
Hvis den siger det samme med en livecd, så kunne det måske tyde på et RAM problem. Det har det i hvert fald med at give panics. Prøv RAM klodserne en for en.
Avatar billede ricki Nybegynder
17. marts 2007 - 20:21 #9
Hmm... nu du siger det... det er sgu da 2 x 512 blokke der sidder i, men bios siger da kun der er 512 mb ram
Jeg prøvede at pille den ene ud og tilsyneladende den rigtige, for så bootede den fra HD'en
Avatar billede ricki Nybegynder
17. marts 2007 - 20:24 #10
jeg må prøve med kun den anden blok, så jeg kan finde ud af om det er slot'et eller blokken den er gal med, der er 3 slots så hvis det er slot kan jeg jo bare knalde den i det andet slot.
Ellers må jeg jo ud og købe en ny blok hvis jeg vil have mere ram.
Men indtil videre ser det her fornuftigt ud.

Laver du et svar strych9, så skal du få dine velfotjente points
Avatar billede strych9 Praktikant
17. marts 2007 - 21:30 #11
Prøv indtil videre bare at klikke RAM modulet forsvarligt tilbage i den. Sommetider kan det bare være fordi det har siddet en anelse løst.