Avatar billede loproc Praktikant
16. marts 2007 - 10:40 Der er 9 kommentarer

Failover DNS

Hejsa

Jeg har en ret stabil server stående, med to Internet forbindelser og noget DNS round robin load balancing. DNS udbydes af GratisDNS og det virker rigtig godt. Nu kunne jeg så godt tænke mig at lave noget monitorering, således at hvis den ene forbindelse dør, så fjernes den pågældende A-Record fra DNS.

Er der nogen der kender en tilsvarende udbyder til GratisDNS som tilbyder denne slags service, eller ved hvordan det kan lade sig gøre ved GratisDNS?

Med venlig hilsen
Martin Kruse Jensen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. marts 2007 - 10:48 #1
Det kan du generelt ikke - selv om din ændrer en A-record hos gratisdns tager det tid før de DNS-servere dine brugere har, vil opdage det. Ok - du kan sætte din TTL (timetolive) lavt, men der vil være en periode hvor man kan ramme den forkerte server.

"Failover" klares reelt kun med en load-balancing dims lige foran dine servere.
Avatar billede loproc Praktikant
16. marts 2007 - 11:00 #2
Det er ikke load balancing mellem flere servere, men melem flere internet forbindelser jeg er interesseret i. Problemet er selvfølgelig at de har forskellige IP adresser og selv om jeg har en A-record til hver, er der jo 50% sandsynlighed for at folk rammer den forkerte.

Når så den ene forbindelse ryger ned opdateres DNS (som har en kort TTL) og i de næste 5 minutter vil 50% ramme "forkert" men derefter rammer de rigtigt.

Alt i alt, lidt ala www.simplefailover.com, bare inklusiv DNS hostingen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. marts 2007 - 11:53 #3
Hvis det er godt nok til dig, er det selvfølgelig ok ;)  Man kan dog ikke helt regne med at DNS-servere rundt omkring overhold TTL til punkt og prikke.

Jeg tror den eneste måde med gratisdns er at lave et script, der simulerer en weblogin, og derefter simulerer udfyldelse af formularer. Men spørg evt. i deres forum, om der findes, eller kan laves ..., noget smartere?
Avatar billede riversen Nybegynder
16. marts 2007 - 14:26 #4
Hvis det er vigtigt kan du jo få din ISP til at lave opsætningen således at du har samme IP uanset hvilken forbindelse der benyttes. Kan ikke huske hvad det hedder. Hvis jeg kommer på det poster jeg lige... men det er altså muligt.
Avatar billede riversen Nybegynder
16. marts 2007 - 14:35 #5
HSRP hedder det
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. marts 2007 - 14:41 #6
Nåh, ja, med gratisdns kan du måske bruge http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30 punkt 18)  - jeg kan ikke helt se om det kan lade sig gøre med 2 A-records
Avatar billede noob2003 Nybegynder
16. marts 2007 - 17:03 #7
loproc >> det du søger er hvis IP 1 er nede skal den skife til IP 2 ikk ??

ala. a-record på test.dk er IP 192.168.1.1  "IS DOWN" og den skifter IP til a-record 192.168.1.2
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
28. marts 2007 - 13:55 #8
Jeg mener at kunne huske der er rimelig bred enighed om at InternetExplorer -ihvertfald før 7.0, selv prøver A-record nr. 2 hvis nr. 1 ikke svarer.

Jeg har selv testet det og det virker fint som failover. Dog skyldes det nok mere en bug  i IE end gennemtænkt funktionalitet.

test det evt. selv.
Avatar billede riversen Nybegynder
29. marts 2007 - 07:06 #9
det skyldes nu nok gennemtænkt funktionalitet, men det er ikke noget man kan regne med i anden software