Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 07:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Optimering af Debian server

Hej,

Jeg driver et relativt stort community, og grundet noget god PR har vi fået en kæmpe trafik i dag, hvilket har forårsaget at serveren faktisk gik helt ned, men den benytter overhovedet ikke CPU'en og RAM'en fuldt ud.

Vi tror MySQL er synderen her, men vi ved som sagt ikke hvordan skal indstilles helt perfekt.

På forhånd tak

Hurtigt svar ses med kyshånd!! :)
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 07:47 #1
Og spørgsmålet til de der tvivler er selvfølgelig hvordan jeg optimerer siden med fokus på MySQL.
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2007 - 08:03 #2
hvilket sprog er siderne lavet i (php, java )? Som regel er det en ide at skille database og webserver i to, men det er naturligvis også dobbelt så dyrt fordi man skal have to maskiner. Ellers kan man skrue op for antallet af processer som apache kører med samt sørge for at den kører med Worker-MPM.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 09:32 #3
PHP. Har du eventuelt nogle guides?
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2007 - 10:05 #4
til at optimere php eller apache ?
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 10:11 #5
PHP, Apache og MySQL
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2007 - 10:29 #6
jeg har selv sat apache op til at køre som MPM-worker under debian, men det er ikke trivielt fordi man skal oversætte en del ting selv (php, apache2)
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2007 - 10:32 #7
Umiddelbart tror jeg at du får mest ud af at sætte Apache op til den nye worker-MPM, men et par links til php:
http://phplens.com/lens/php-book/optimizing-debugging-php.php
http://www.moskalyuk.com/blog/php-optimization-tips/1272

og mysql:
http://www.petefreitag.com/item/613.cfm
http://www.devshed.com/c/a/MySQL/MySQL-Optimization-part-1/

Derudover så tror jeg at du skal køre en top-kommando og se på hvad der bruger mest tid på systemet og så især være opmærksom på om den bruger meget tid på io.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 10:37 #8
Mange tak :) Jeg går i krig nu :D
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2007 - 10:55 #9
ok - du må jo spørge hvis der er noget. Jeg kan huske at problemet med debian er at du ikke kan installere worker-mpm hvis du kører med php (fordi php i debians version ikke er thread-safe) så hvis du vil det så skal du oversætte apache og php selv.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
16. marts 2007 - 15:22 #10
Så vil jeg da udnytte muligheden :) Har du nogen erfaring med memcache?
Avatar billede mfalck Praktikant
19. marts 2007 - 08:12 #11
nej - jeg har ikke brugt memcache, men jeg har læst gode anmeldelser af den rundt om på nettet.
Avatar billede popcorndrink Nybegynder
13. maj 2007 - 14:36 #12
mfalck: Du må gerne smide svar, så vi kan få lukket tråden :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
14. maj 2007 - 07:24 #13
ok