Avatar billede cpetersen Nybegynder
12. marts 2007 - 20:25 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

P4 vs Core2duo

Jeg har en HP small form factor dc7600 med en P4 HT 3Ghz og 2GB ram. Jeg har tænkt mig at opgradere den til en Core2 duo processor, men vil jeg kunne mærke forskel? jeg bruger den alt muligt, videoredigering, spil, internet o.s.v. Jeg har fundet ud af at maskinen har en socket 775 LGA, hvilken core2 skal man så købe?
Avatar billede jokkejensen Novice
12. marts 2007 - 20:29 #1
Brug den her til at sammenligne :

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=462&model2=433&chart=165

Jeg har sat den til at sammenligne en p4 3Ghz med den mindste Core2Duo.. og valgt Call of duty som benchmark..

Prøv at skifte benchmark, og sammenlign hvor stor en ydelse du får ekstra... ofte meget bedre..
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2007 - 20:37 #2
En Core 2 Duo er 2 generationer nyere end Pentium 4 (der var Pentium D imellem), saa
der er en paen forskel.

Men check lige dit bundkort. Bare fordi socket passer, saa er det ikke sikkert
at Core 2 Duo er supporteret !!
Avatar billede cpetersen Nybegynder
13. marts 2007 - 09:26 #4
Tak for svarene. Jeg kan hermed konkludere at jeg ville opnå en del ekstra hastighed ved at opgradere, men jeg skal være sikker på at mit bundkort understøtter Core 2 duo. Men gør de fleste bundkort ikke det? Maskinen er kun ca. 6 mdr. gammel.
Avatar billede cpetersen Nybegynder
13. marts 2007 - 09:26 #5
Og hvordan tjekker jeg at bundkortet understøtter det?
Avatar billede huset Praktikant
13. marts 2007 - 09:29 #6
Du skal have et socket LGA775
Avatar billede cpetersen Nybegynder
13. marts 2007 - 09:53 #7
Til "huset": Ja det er også den socket jeg har (som man kan læse i mit spørgsmål). Men arne_v skriver : "Men check lige dit bundkort. Bare fordi socket passer, saa er det ikke sikkert at Core 2 Duo er supporteret !!"
Avatar billede huset Praktikant
13. marts 2007 - 09:58 #8
Det er også ganske korrekt. Smid navnet på bundkortet, så skal jeg løse problemet
Avatar billede showsource Seniormester
13. marts 2007 - 09:59 #9
Intel® Pentium® D processor 820 Dual Core
er det også Core2 Duo?

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF06a/34307-968777-968777-968777-12222148-12222158.html

( Må snart få mig en ny comp! :O] )
Avatar billede huset Praktikant
13. marts 2007 - 10:10 #10
Jeg forstår godt forvirringen er markant på dette område :D

Dual core er Intels måde at betegne processoren med 2 fysiske kerner i en. Såvel Core Duo, Core 2 Duo og Pentium D som i dit tilfælde, har alle ”pakker” som har 2 kerner i én processor.
Indholdet er så bare forskelligt :D
Core Duo er var Intels første udgave med dual core. Denne blev baseret på Pentium M og generelt henvendt til laptops. Den er dog siden set i desktops under et andet navn.
Core 2 Duo er pt nyeste skud på stamen også kendt som Conroe og Meron på laptops
Pentium D er bygget med 2 Prescott kerner

Forvirret?
Avatar billede cpetersen Nybegynder
13. marts 2007 - 10:14 #11
Mangler stadig svar på mit spørgsmål: Hvordan tjekker jeg at bundkortet understøtter Core 2 Duo?
Avatar billede huset Praktikant
13. marts 2007 - 10:22 #12
Rent faktisk kan jeg ikke lige se det, men mailer en gut jeg kender hos HP. Så er vi sikker på korrekt svar. Mit bud er faktisk nej da du sidder med et BTX standard. Men måske tager jeg fejl. Jeg vender tilbage asap
Avatar billede huset Praktikant
13. marts 2007 - 10:24 #13
Ofte er det kun en BIOS update der skal til, men hæng på...
Avatar billede cpetersen Nybegynder
13. marts 2007 - 10:45 #14
Jeg kan tilføje at den har modelnr.: PU700AV (altså 7 nul nul)
Avatar billede ebusiness Nybegynder
13. marts 2007 - 16:51 #15
Dit bundkort er udstyret med et 945G chipsæt, hvilket understøtter Core 2 Duo, men bundkort og bios er ikke nødvendigvis lavet til en Core 2. Jeg har ledt på HP/Compaqs skod hjemmeside, men jeg har ikke fundet noget definitivt svar på om det kan lade sig gøre, så indtil andet er bevist må mit bedste bud blive nej, det kan ikke lade dig gøre.
Avatar billede huset Praktikant
14. marts 2007 - 12:49 #16
Svaret er nej. Har det fra Deres tekniske chef.
Avatar billede cpetersen Nybegynder
14. marts 2007 - 13:25 #17
Øv det var ærgerligt... svar hvis du vil have point
Avatar billede cpetersen Nybegynder
15. marts 2007 - 10:14 #18
Til huset: En rettelse: mit modelnr. er IKKE PU700AV men EC837ET#UUW. Kan du skrive til din bekendte hos HP og spørge endnu en gang? Pft.
Avatar billede huset Praktikant
31. marts 2007 - 09:18 #19
Det er samme svar
Avatar billede cpetersen Nybegynder
31. marts 2007 - 15:51 #20
Ok, det var ærgerligt. tak for svaret.