Avatar billede skizo_someone Nybegynder
11. marts 2007 - 21:03 Der er 15 kommentarer

CyberCity bredbåndsrouter sender min egen router i mosen

Godaften Eksperter.

Denne weekend har jeg flyttet lejlighed, og i den anledning fik jeg mulighed for at skifte fra Stofa til CyberCity som min internet udbyder. Jeg har fået en 20Mbit fra CyberCity og alting fungere egenlig fint nok, lige med undtagelse af at den bredbåndsrouter som følger med abb. har sat min egen ud af spil.

Forklaringen går på, at vi er 3 der bor sammen og den gamle lejlighed med Stofa abb. havde vi erhvervet os en ZyXEL router som vi satte efter Stofa's modem og vupti! så var der internet til folket. Det samme har vi egentlig gjort nu, der er jo kun én LAN port i den ZyXEL bredbåndsrouter man får fra CyberCity.

Den gamle router var konfigureret til at agere DHCP og kaste en IP i hovedet på os lignende denne: 192.168.1.x som vist er meget standard. Vores stationære og bærbare var sågar konfigureret til at have en statisk IP, identificeret ud fra deres MAC adresse. Meningen var at det hele egentlig skulle fungere som det altid har gjort - men ak, det gør det ikke. Istedet får vi alle IP af typen 10.1.1.x og vores router er blevet degraderet til at fungere som en gemen switch.

Dette er i sig selv ikke så slemt, vi er alle på internettet og det kører strygende... MEN! Vi har en server stående her i hybelen som kører lidt forskellige services - primært SVN, Apache og MySQL. Før i tiden, var vores router bare konfigureret til at sende al trafik på de pågældende porte til serveren. Dette har jeg ikke længere mulighed for at styre, idet jeg ingen adgang til vores router længere.

Hvad pokkker gør vi? Og kom nu helst ikke og fortæl os at det overhovedet ikke er muligt :)
Det er sgu ikke til at holde ud, alle de services som serveren plejede at køre er sat ud af drift. P2P kører dog, men utroligt ringe - det ses hvertfald ikke at vi er gået fra en 1Mbit til en 20Mbit :)

Så! Hvordan får vi det hele til at køre som ønsket? Altså med vores router efter CC's bredbåndsrouter, men uden at den undertrykker vores router, således at vi stadig har mulighed for at konfigurere vores netværk som vi lyster.

Tak fordi du kæmpede dig gennem denne smøre.
Christian Rasmussen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2007 - 21:08 #1
Du putter LAN porten fra CCs router i WAN-porten på din router, og giver gerne din router en fast IP på WAN-porten, fx 10.0.0.2 subnetmaske 255.255.255.0

Du skal så sætte de DNS-servere, der deles ud af din router til at være de samme som CC routeren giver.

I CC routeren skal du så ændre NAT indstillinger, så dine servere kan ses udefra. Er det fx en webserver, så skal CC-WAN-port 80 sættes til at NATte til 10.0.0.2 port 80, som så NATter videre til din server 192.x.x.x.

Sådan i store træk ;)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
11. marts 2007 - 22:02 #2
Måske er det ikke nødvendigt med 2 gange NAT på netværket. Jeg har nogenlunde samme situation og jeg har simpelthen løst det ved at slå routeren fra i min egen boks og så bare bruge den som switch (fordeler). Så kan man konfigurere sit netværk på Cybercity routeren.

erikjacobsens løsning er helt sikkert også mulig...
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
11. marts 2007 - 23:16 #3
Det var også lidt de retnigner jeg selv havde tænkt i. Det første problem opstår ved at jeg umiddelbart ikke selv kan få adgang til CC's router. Nogen der har erfaring med dette?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. marts 2007 - 08:49 #4
Der skulle gerne følge en vejledning med - du kan vist ændre alt.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
12. marts 2007 - 10:31 #5
Umiddelbart ikke i vejledningen, men jeg surfede lidt rundt og jeg regnede ikke med at jeg var den eneste der er stødt på det problem. Jeg har fået forbindelse til CC's router på en eller anden sjov port over telnet og antager at når jeg indtaster det kodeord vi har fået leveret af CC så bliver jeg mødt af den samme slags menu som vi gør når vi konfigurerer vores almindelige CC router over telnet.

Jeg vil pille lidt ved det når jeg kommer hjem, men det jeg håber på er lidt at jeg kan gennemføre en løsning som erikjacobsen først foreslog, for i mit hoved vil det muliggøre at vi stadig kan benytte os af routerens funktioner til båndbredde-administration således at serveren ikke bare sluger al upstream båndbredde når folk vil update fra svn - som det før har været tilfældet :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. marts 2007 - 11:04 #6
Kig lidt grundigere i vejledningen - der skulle gerne være en webgrænseflade på http://10.0.0.1:xxxx/  (hvor jeg ikke lige kender xxxx)
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
12. marts 2007 - 11:38 #7
Jeg vil ellers vove at jeg for engang skyld - og for første gang i lange tider - har læst manualen igennem, men der stod nada. Jeg antog at det var fordi at hvis man ville have lavet ændringer til ens router, så skulle man kontakte CC og smide et gebyr i hovedet på dem for at få det lavet. Men jeg vil da prøve hvad du siger når jeg lige kommer hjem og dermed i kontakt med routeren. Jeg vender tilbage til Jer når jeg lige har haft muligheden for at rode med, men jeg vil da godt lige på forhånd sige tak for Jeres tid og assistance med mit problem. Det er i aller højeste graf værdsat :)
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
13. marts 2007 - 14:38 #8
Okay, nu følger der en længere smørre som forklaring på hvad er egentligt foregår.

Først vil jeg, for at klarlægge og grundet lidt nyfunden information, beskrive strukturen på vores netværk i 4 situationer:
1) Vores gamle Stofa opsætning.
2) Den opsætning jeg først skrev ind med, men hvor det faktisk viser sig at det virkede grundet et uheld.
3) Det rettede 2. tilfælde som ikke virker.
4) Den situation som jeg ønsker.

1. Situation:
Stofanet -> Stofa Modem -> WAN stikket på vores router => 2 Bærbare på WiFi og 4 Stationære på kabel.

Denne situation fungerede supert. Modemet videresendte al trafik til vores router hvorfra vi så kunne administrere båndbreddefordeling, NAT regler til servere osv.

2. Situation:
CyberCity Net -> CC Router -> LAN stik på vores router -> Alle computerne.

Dette var denne jeg oprindeligt skrev ind med. Egentlig var det intentionen at CC's router var koblet til vores router gennem WAN stikket, men dette var ikke tilfældet. Faktisk var CC's router sat til vores router i et af de regulære LAN stik, så der var ikke sat noget i WAN stikket på vores router. Det var i dette tilfælde at CC Routeren overtaget vores routers DHCP funktion, og efterlader vores router som en gemen switch. Dog virker det til at NAT reglerne i vores router stadig er i kraft, idet at jeg stadig ikke kan få fat på serverens SVN på port 3690 på trods af at jeg har oprettet en regel på CC's router. Vores router delte normalt IP'er ud på formen 192.168.1.x hvor den selv havde IP 192.168.1.1. Som et resultat af at CC's router overtager og tildeler os en IP 10.0.0.x kan vi ikke længere komme i kontakt med vores router så snart at CC's har "assimileret" vores. Skide irriterende.

3. Situation:
CyberCity Net -> CC Router -> WAN stik på vores router -> Alle computerne.

Da vi opdagede at CC's router ved et uheld var smidt i LAN stikket på vores router, rettede vi det selvfølgelig til WAN og krydsede fingre for at alt ville løse sig. Det gjorde det ikke. Faktisk resulterede det bare i at det overhovedet ikke virkede. Alle vores Windows meldte fejl med LAN forbindelsen og der var ingen forbindelse udad til.

4. Situation:
CyberCity Net -> CC Router -> WAN/LAN stik på vores router -> Alle computerne.

Egentlig er jeg ligeglad med hvilket stik CC's router er forbundet med vores router ved. Det optimale jeg kan forestille mig var hvis jeg kunne få CC's router til at fungere på samme måde som Stofa's modem gjorde. Altså således at det eneste den sørgede for var at logge på vores forbindelse og så ellers videresende al information til vores router og lade den håndtere DHCP og NAT. På den måde ville vi jo slippe for at oprette NAT regler 2 steder osv. På CC's router er det nemt at slå DHCP funktionen fra. Den har 3 modes mht. DHCP: 'Server', 'None' og 'Relay'. Server er det den står til som default. I det tilfælde er der defineret IP range, pool samt DNS. Ved 'None' skal ingen af felterne udfyldes. Egentlig håbede jeg på at ved at sætte den til 'Relay' ville den bare videresende al trafik, men der skal specificeres en DHCP server, som jeg i første omgang så ville være vores router som vi jo gerne vil have til at fungere som DHCP, men det ser ikke ud til at have den ønskede funktion.

Nogle gode forslag? Lige pt. benytter vi os af 2) som reelt virker i det henseende at der er forbindelse til internettet, men vi kan stadig ikke få forbindelse til vores server eller andet ved at oprette NAT regler på CC's router.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2007 - 15:38 #9
"WAN stik på vores router" <- den skal have en IP-adresse som fx 10.0.0.2 subnetmaske 255.255.255.0
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
13. marts 2007 - 17:47 #10
Altså du mener at CC's router skal sættes til WAN stikket i vores, og så skal vores router sættes til selv at have en IP alá 10.0.0.x og være på det rigtige subnet?

De 2 primære problemer jeg mener vi har, er DHCP og NAT.
På CC's router kan DHCP slåes fra, således at den vel bare har IP 10.0.0.1, og så antager jeg at den overlader opgaven til vores. Det næste problem er NAT. På CC's router er der en NAT indstillinge der hedder 'None'. Relæer den så bare al trafik igennem og lader vores router tage sig af det? For så er vi jo ved at være der vi vil være :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2007 - 19:10 #11
CC routeren vil have 10.0.0.1, så din router skal have en anden IP, fx 10.0.0.2 - men slå bare DHCP fra på CC-routeren - husk dog hvilke navneservere CC-routeren ville have delt ud, og sæt dem op i DHCP på din router.

Jeg ved ikke hvad NAT "None" dækker over i CC-routeren. Men hvis den skal lade al trafik gå lige igennem, skal du angive et IP-nummer som trafikken så skal ramme, nemlig din routers IP: 10.0.0.2.
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
23. marts 2007 - 10:52 #12
Nu ved jeg ikke om du har fået en løsning endnu? Men først og fremmest ville det lette lidt at kende modellen af Zyxel routeren fra CC.

Men hvis du vil bruge din egen router til at "styre" natningerne, skal du sætte det op således.

CC Net >> CC Router >> Wan interface på din router >> PC'ere

Hvis du ikke kan nå CC routeren mens du sidder på din egen router så tilslut midlertidigt en pc direkte til CC routeren.
Tilgå routerens web interface på Http://10.0.0.1:2033 og brug det medfølgende brugernavn & password du har fået fra CC. (Nyere routere skal kun have password)

For nyere routere:
Tilgå menuen Network og vælg punktet NAT og fanen Port forward.
I feltet Default server skriver du 10.0.0.2

For ældre routere:
Vælg Advanced setup og NAT. Ud for SUA only, vælg Edit details.
I felt 1 ved All ports All ports skriver du IP'en 10.0.0.2

Konfigurer herefter din egen routers wan interface til at have Statisk ip adresse. (10.0.0.2 subnet 255.255.255.0 gateway 10.0.0.1 DNS1 212.242.40.3 DNS2 212.242.40.51)
Det er vigtigt at din egen router på indersiden tildeler IP adresser i et andet net eks. 192.168.0.0 eller 172.25.0.0 osv.

Nu skulle du kunne styre al natning fra din egen router, og jeres "gamle" opsætning burde virke.
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
03. april 2007 - 13:35 #13
Cynicalzag, det er faktisk den opsætning vi er endt med efter hjælp fra ericjacobsen.

Ericjacobsen, kan jeg få dig til at oprette et svar?
Dermed ikke sagt at nettet fungerer som det skal nu, vi har stadig nogle semi-funky fejl på det, men det kan der læses meget mere om her, hvis man lyster: http://www.eksperten.dk/spm/771406
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. april 2007 - 14:03 #14
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede nugiz Nybegynder
25. august 2007 - 09:21 #15
Jeg har problemer med at logge ind på min Zyxel

Koden jeg har fået med velkomstbrevet virker ikke.

Hvad gør man lige?