Avatar billede playart Nybegynder
09. marts 2007 - 19:11 Der er 32 kommentarer og
4 løsninger

Formatere og installere xp

Min computer er blevet langsom, og det er på tide at få den formateret og startet op helt forfra! Jeg kan ikke få lov til at formatere mit drev fra windows xp installationen! Er der nogle der har et godt bud på, hvordan jeg får formateret min harddisk og installeret windows xp igen?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 19:19 #1
Ved at følge denne guide http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 19:20 #2
Du skal blot vælge at slette din partition og derefter oprette ny partition
Avatar billede playart Nybegynder
09. marts 2007 - 19:25 #3
helgec det er det, jeg ikke kan få lov til under installationen!
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 19:28 #4
starter du installationen fra windows, eller ved at boote op fra din install skive ?
Avatar billede playart Nybegynder
09. marts 2007 - 19:29 #5
starter fra windows cd'en i windows, hvis du forstår ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 19:30 #6
Du skal boote med cd`en
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 19:31 #7
Bemærk den første sætning i guiden
"Det normale er at du sætter din computer til at boote fra cd-drev det gøres ved at du går ind i BIOS (normalt ved at trykke delete straks efter start) her sætter du cd til at være first boot device"
Avatar billede playart Nybegynder
09. marts 2007 - 19:32 #8
genstarter altså bare computeren, og sætter den til at boote fra cd'en, og så kommer jeg ind i installationen, også burde den godt kunne formatere min harddisk?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 19:34 #9
Følg guiden, når du kommer til figur 4 - slet partition - opret ny partition - vælg filsystem - formater - installer
Avatar billede screem_brille Novice
09. marts 2007 - 19:42 #10
når du prøver fra windows, nægter windows dig at formatere system drevet (det svarer jo til man saver den gren over man sidder på), derffor starter man op fra sin install cd.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 20:23 #12
"dr1" Mangler der noget i den guide jeg linkede til 09/03-2007 19:19:20 ??
09. marts 2007 - 21:10 #13
<helgec>: Så længe at du giver udsagnet:

"Det er op til dit eget temperament om du ønsker at downloade og installere SERVICE PAKKE 1, påstanden om at man overhovedet ikke kan risikere at gå på nettet uden at denne pakke er installeret er helt uden hold i virkeligheden, du kan tværtimod risikere at få næsten uløselige problemer efter installation af service pakke 1 for slet ikke at tale om service pakke 2"

Det er en gammeldags holdning... Det er nok ikke for 'sjov' at MS har udgivet SP2 + de i skrivende stund >70 opdateringer derefter...
Du skriver heller ikke noget om sikkerhedsprogrammer/firewall - der er jo en del (!) som får virus/spyware/... elementer ind fordi de ikke har SP2+opdateringer og/eller seriøse sikkerhedsprogrammer/firewall ...

Der er desuden en del programmer som kræver at MS SP2 er instaleret...

<playart>: Sorry for SPAM... men hvis du vil følge helgec's guide og måske nøjes med ServicePack1 og ikke andet så ses vi nok snart i virus kategorien ???
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2007 - 21:28 #14
Jeg må også sige "Sorry for SPAM" det er da ubegribeligt at du i et helt år har høstet talrige point blot ved at henvise til min guide, nu pludselig hvor du er blevet supporter ved "spywareinfo" kun kan se negativt om mit arbejde, men helt OK med mig
Og til spørgeren tag dig ikke så meget af denne ordveksling jeg har altid kørt uden SP2 og det går faktisk helt godt det betyder ikke at du behøver at løbe risikoen, især ikke hvis du kører uden router. Hvis du kører med router er det fløjtende underordnet, idet du så har en effektiv firewall i routeren langt mere effektiv end i SP2
09. marts 2007 - 22:18 #15
<helgec>: ... guiden nævnt [09/03-2007 20:09:15] er blevet oprettet for nylig i 2006 - (har selv været lidt indblandet i den). Jeg har brugt den som henvisning siden da... istedet for din...
Negativt og negativt; det er som nævnt din gammeldags (?) holdning/formulering til MS ServicePack2 + efterfølgende opdateringer fra MS som jeg gør opmærksom på...

Men <playart> må jo selv afgøre om helgec's holdning eller www.spywarefri.dk / www.spywareinfo.dk / http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18812 + mange andre artikler skal følges...
Avatar billede rasnier Nybegynder
10. marts 2007 - 00:04 #16
Ja... Igen som de andre også sagde.

trin 1: Få fat i en cd skive med windows(alt efter hvilken udgave) som installation
Trin 2: put cd rommen i cdrom drevet/dvd drevet(alt efter hvilken slags man har... de er lige gode) og genstart computeren
Hvis din computer er sat til at boote på cd rom/dvd drevet(hvilket de fleste nyere modeller er, vil den komme med en tekst som hedder: Tryk på en tast for at starte fra cd'en
Trin 3: nu trykker du på en tast, og fluks, begynder computeren at loade filer fra cdrom drevet.
Når den har loadet, låser du hvad der står. Det kan fx være: tryk f for at formatere, tryk o for at oprette partion osv.
Hele vejledningen er på installations cd,en - men der findes selvf. andre(nemmere?) på nettet, bla. dem som dr1 og helgec har postet.
Men det er ikke så svært som man går og regner med... Bare stol på dig selv.

DR1: Jeg har læst og hørt både forslag for og imod sp2 og sp1, og af de 2 blev jeg klart anbefalet at tage sp1.
ikke fordi der var noget i vejen med sp1, men microsoft, skulle efter sigende have sat systemet op, så "hvis det ikke er sådan som systemet er lavet, det kører, giver det ekstremt mange problemer."
Ja ordateringen er smart... men det med firewall NEJ! man kan (sgu) ikke engang bestemme om man vil slå firewall fra uden at windows sp2 skal brokke sig, og det samme med opdateringerne! - Der må jeg sige at northon antivirus opdate er en del smartere!

Lyder det lidt forvirende? - sry er ikke min mening, men er lidt træt og er ikke til en com den næste uge, derfor poster jeg nu.
mvh
/rasnier

ps. bare du ikke gør som jeg gjorde sidst jeg fik en com. med at slette styresystemet, og da jeg så havde lagt det nye vindows pro ind, kunne jeg ikke finde de helt nye drivere(Computeren blev købt i dec 2006 - ØV- har dog fået den op at køre igen, efter en måneds strabadset
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2007 - 07:49 #17
Nu skal der ikke tærskes mere langhalm på denne sag, men fakta er at der findes ganske mange programmer (ganske dyre programmer) der bare ikke vil virke med SP2
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2007 - 14:03 #18
rasnier -> man kan faktisk godt slå den fra uden at XP brokker sig.
Helgec -> hvilke programmer som de fleste normale brugere har på deres pc kan ikke køre når SP2 er indstalleret? hvis en software leverandør har et program som ikke kan køre med SP2 så har de nok lavet en pacth eller en metode for hvordan det virker igen.

Men det er jo godt at de snart lukker af for brugere som ikke har SP2 på deres computer for at de kan få yderligere opdateringer.
Avatar billede screem_brille Novice
10. marts 2007 - 14:25 #19
Er 100% enig med dr1 det er nærmest idioti ikke at køre med SP2 og en del preogrammer kræver SP2 for at kunne installeres
10. marts 2007 - 15:30 #20
... hvis der endelig skulle være et seriøst program/spil som tilsyneladende ikke ka' køre under SP2 så er det nok fra ruder konges tid... (vil gerne se dokumentation for det!)

Tak til <kenp> + <screem_brille> ...

Som sagt så kan <playart> jo selv vælge om der kun skal installeres den form for sikkerhed som var aktuelt FØR SP1 (09-10-2002) som <helgec> skriver
ELLER
den form for sikkerhed som er aktuelt dags dato med SP2 + efterfølgende automatiske kritiske opdateringer ...
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2007 - 16:32 #21
I grunden havde jeg troet at denne tråd var slut, men jeg burde vide bedre
"Helgec -> hvilke programmer som de fleste normale brugere har på deres pc kan ikke køre når SP2 er indstalleret?" Lykken er jo at vide hvad der er normalt, men hvis vi taler om foråret 2006 - Naturally speaking Helgec -> http://www.dragontalk.com/ - Engelsk multimedie grammatik http://www.systime.dk/
Det som jeg undrer mig over er bare, dr1 jo har anbefalet min guide masser af gange, uden forbehold (og tak for det) nu da du er kommet ind i den "fornemme klub" kan man være sikker på at få din standardhilsen ofte flere timer efter at man må antage problemet er løst. Jeg tror at det til tiden kan forvirre mere end det gavner.
Min mening vedr. SP1/SP2, hvis der ses bort fra de programmer der kræver førnævnte og hvis man sidder bag en router er det fløjtende ligegyldigt om det er installeret eller ej, det virushysteri der til tider bliver iscenesat er altid blevet fanget af de virusprogrammer jeg har haft installeret og det er min helt faste overbevisning, at når Bill Gates lancerer f.eks. SP2 så tænkes der mere på om det på sigt Microsoft end der tænkes på Pc-brugeren
Avatar billede plx Nybegynder
10. marts 2007 - 16:51 #22
Det er en smule naivt at tro, at man ved at sidde bag en nat router og et av program, helt kan udelade at holde sit sytem opdateret
Avatar billede kenp Novice
10. marts 2007 - 17:09 #23
helgec -> ang. http://www.dragontalk.com/ så står der på siden at den understøtter XP med sp2
Ang den med systime.. er det login eller andet som ikke virker med SP2? da det er efter hvad jeg kan se noget online noget.for kravet til siden er flash 6 og du tillader popup bloker på siden (og det kan man jo heldigvis tillade selv med sp2)
19. marts 2007 - 01:17 #24
<playart>: Er der mere du vil vide ?
Avatar billede rasnier Nybegynder
20. marts 2007 - 13:37 #25
GIDER I GODT STOPPE NU!!!
Spørgsmålet blev stillet af playart for at vi skulle svare på det... IKKE fordi at vi skulle diskutere om sp2, sp1 er godt el. dårligt...(har foresten et spil fra 2004 som ikke kan køre med sp2 install på com - fylder 4gb)
/rasnier
OBS:.. HEHE... første der gav et svar på denne tråd:D

"Den der intet ved, tvivler aldrig!"
Avatar billede rasnier Nybegynder
20. marts 2007 - 13:37 #26
GIDER I GODT STOPPE NU!!!
Spørgsmålet blev stillet af playart for at vi skulle svare på det... IKKE fordi at vi skulle diskutere om sp2, sp1 er godt el. dårligt...(har foresten et spil fra 2004 som ikke kan køre med sp2 install på com - fylder 4gb)
/rasnier
OBS:.. HEHE... første der gav et svar på denne tråd:D

"Den der intet ved, tvivler aldrig!"

ARGH...  fejl i foregående indlæg... NU KOMMER SVARET:D:D:D:D:D
Avatar billede screem_brille Novice
20. marts 2007 - 13:57 #27
fatter ikke dit indlæg, men for min skyld kan du gøre hvad du vil, men forvent ikke mere hjælp herfra.
Avatar billede rasnier Nybegynder
20. marts 2007 - 20:30 #28
Sry Lavede en Bommert... Undskylder Mange gange herfra!! - vil ikke gentage sig!

Vil self. også gerne hjælpe selv, så derfor deltog jeg også i denne tråd og lavede bl.a. indlæg #16
Undskylder... fejlen vil ikke ske igen fra min side af!

>>>playart<<< -->Noget du er i tvivl om, tal da... Siger ikke at jeg nødvendigvis selv kan finde ud a det, men er altid klar til at prøve!

Screem brille --> Fatter Ikke DIT indlæg... At jeg lavede en brøler - self. bør jeg ikke gøre det... men det du gør ville være det samme som hvis cypercity havde droppet en kunde i TDC's register og derfor afskar TDC al samarbejde/hjælp med cypercity(dårligt eks. men håber du forstår pointen!

Alle --->self. kan ikke alle ikke være enige...(bla. om sp2) Det var den egenlige mening med de sidste 2 indlæg.(kom til at "screw it up" med dem, undskylder jeg!)
Avatar billede screem_brille Novice
20. marts 2007 - 22:33 #29
playert det skal selvfølgelig ikke gå ud over dig, så hjælper gerne videre.
Avatar billede rasnier Nybegynder
21. marts 2007 - 07:07 #30
- Samme mening som screem bille, hvad det angår. Bare sig til...

btw. er det muligt vi kan få noget respons  Playert? - Har du fået de svar du ledte efter, eller er det mere du gerne vil vide?

Screem bille - Anser dig som værende Expert. Ta ikke fejl af det!
Avatar billede playart Nybegynder
21. marts 2007 - 18:51 #31
haha dette indlæg er da ellers gået hen og blevet noget af en sag! ;-) ved sq ikke lige hvem der skal tildeles point :D
21. marts 2007 - 19:13 #32
Ping...

(Det var et [svar] for mit 'bidrag' ...)
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 19:24 #33
hvorfor så ikek bare dele point mellem os alle ?
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 19:24 #34
:o)
Avatar billede screem_brille Novice
21. marts 2007 - 20:39 #35
og et svar herfra, hvis der var noget der kunne bruges.
Avatar billede rasnier Nybegynder
22. marts 2007 - 16:22 #36
-->Tak for Respons... var sgu ved at tro du havde kedet dig ihjel playart!

-->Ved ikke hvad du siger screem bille`? - Men med på at slutte fred?