Avatar billede mr-s Nybegynder
09. marts 2007 - 14:58 Der er 2 kommentarer

HFS felj/Bootcamp fejl

Håber virkelig i kan hjælpe..

Jeg har i det sidste halv år haft Windows XP på Mac ved hjælp af Bootcamp og det her kørt upåklageligt.. I går besluttede jeg mig så for at slette Windows Xp og ligge Windows Vista ind i stedet.

Jeg åbnede Bootcamp og bad den om at slette Windows XP.. Det gjorde den den uden de store Problemer.. Mac'en genstartede. Jeg gik ind i Bootcamp for igen for at lave en partition til Windows.

Den begyndte fint men stoppede ca. halvvejs og sagde at der var en HFS fejl på min Harddisk og at jeg skulle reparere den. Jeg satte min Mac installation CD i og gik ind i Systemværktøjer for at reparere HD. Det løkkedes.

Så tænkte jeg at det sikkert ville løse problemet.
Men NEJ....

Da jeg gik ind i Bootcamp igen og bad den om at lave en patition på 32 GB. Den nåede lidt over halvvejs da den så sagde:

"Your disk cannot be partitioned because
some files cannot be moved.

Back up the disk and use Disk Utility to format the disk as a single Mac OS Extended (Journaled) volume. Restore your information to the disk and try using Boot Camp Assistant again."

Da jeg er lidt nybegynder ved jeg ikke rigtig hvad det hele betyder.! HJÆLP

Håber der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre..!! Hvis det kan undgås vil jeg helst ikke formatere hele min computer..

På forhånd tak..!!
Avatar billede sd8220 Seniormester
11. marts 2007 - 13:56 #1
Hmm. Det lyder nu meget henad, at du skal reformattere; men du kunne prøve at køre diskførstehjælp fra din installationsdisk først, og gøre det et par gange, hvis den melder om, at den reparerer en fejl.
At den ikke kan partitionere en disk, fordi arkiver ikke kan flyttes, tyder på, at  du prøver at partitionerer en disk, som du er startet op på. Prøv om du kan partitionere din disk, hvis du starter op og gør det fra en installationsdisk.
Men det er nok klogt at tage sikkerhedskopi først - jeg kender intet til, om det er muligt at partitionere en disk med data på.
(I "gamle dage" kendte jeg ingen metoder til det; men det er da muligt, at det virker nu).
/Seb
Avatar billede jonasbc Nybegynder
16. marts 2007 - 09:51 #2
Som der står i beskeden skal du "format the disk as a single Mac OS Extended (Journaled) volume".

Du er altså nødt til at starte op fra din OS X dvd, vælge diskværktøj og re-partitionere disken - og derefter installere OS X igen.

Fejlen kommer, når man har haft fjernet sin Windows-partition via Bootcamp. Så kan den af én eller anden grund ikke finde ud af at oprette den igen.

Jeg havde samme problem for en uges tid siden.