Avatar billede roz Nybegynder
08. marts 2007 - 23:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gemme antal klik/downloads

Hej.

Har et link til at downloade en fil. Det jeg gerne vil lave nu er så den ved hvert download/klik på linket gemmer det i min database. Tænkte først jeg ville lave det ved at linke til et nyt vindue der gemte i databasen og derefter refreshede til filen. Problemet ved dette er at når det er billeder der skal downloades, vises disse blot i det nye vindue.
Så mit spørgsmål er om det er muligt evt. med JS og onclick at udføre en php funktion eller gemme det i databasen på en måde?
Avatar billede roenving Novice
08. marts 2007 - 23:43 #1
Ajax ?-)
Avatar billede roz Nybegynder
09. marts 2007 - 07:44 #2
Ah hva? Hehe, du må gerne uddybe lidt ;)
Avatar billede roenving Novice
09. marts 2007 - 07:47 #3
Asynkron javascript og xml ...

-- få javascript til at fyre en http-request af sted til et php-script, som opdaterer din database !-)
Avatar billede hejmanden Nybegynder
09. marts 2007 - 07:48 #4
Du kan udføre en php function uden at den reloader siden, den arbejder med det i baggrunden..
http://www.w3schools.com/ajax/default.asp her har du en tutorial til AJAX :) bare i gang med at læse
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2007 - 13:31 #5
<ole>

w3school.com har ingen tutorials om AJAX - men om misforstået AJAX  ;o)

Du kan linke til et ASP/PHP-dokument, der læser filen, der skal downloades - opdaterer et felt i DB'en og udskriver filen til browseren med en passende MIME-type, der fremtvinger download.

Det er den simpleste måde - og den, der oftest bruges i den slags sammenhænge  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede roz Nybegynder
09. marts 2007 - 13:52 #6
Okay me hvordan udskriver jeg filen med den passen MIME-type? Står det i den artikel eller? Har ikke lige haft tid til at kigge på den endnu nemlig.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2007 - 14:38 #7
Det er ikke til at sige, hvordan server-løsningen skal se ud ... det er jo bl.a. afhængig af, hvilke sprog du har adgang til at bruge  ;o)
Avatar billede hejmanden Nybegynder
09. marts 2007 - 15:05 #8
olebole, hvor ligger der så en super tutorial? :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2007 - 15:09 #9
Have no idea!  :o|
Avatar billede roz Nybegynder
29. maj 2007 - 16:46 #10
Jamen altså jeg har i hvert fald adgang til php på serveren.. Så hvordan får jeg fyret den mime type der afsted? :)
Avatar billede roz Nybegynder
28. april 2011 - 14:30 #11
Lukker